begravelsesudgifter - fortrinsstilling ved salg af dødsbo.

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

begravelsesudgifter - fortrinsstilling ved salg af dødsbo.

Indlægaf pemi » 7/05/2012 16:36

Ved dødsfald gælder, at begravelsesudgifter har fortrinsstilling i boet efter afdøde. Gælder det også i andelsboligforeninger, således at begravelsesudgifter har fortinsstilling i forhold til andelsforeningens tilgodehavender i dødsboet - boligafgift m.v. ?
pemi
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/09/2011 08:07

Andelsforeningens stilling i dødsboet ved andelhavers død

Indlægaf Løvendahl » 14/05/2012 21:19

Det korte svar på dit spørgsmål er ja.

Du skal betragte dødsboet som et endelig opgør af alle mellemværender mellem afdøde og dem, afdøde skyldte penge.

Nogen kreditorer går forud for alle andre, og det er klogt nok, dem som skal have betaling for at begrave afdøde. Hvis de efterladte vidste, at de selv skal afholde udgiften for begravelsen, hvis afdøde skylder flere penge væk end, end de efterladte kan få ved at sælge eksempelvis dennes andelsbolig, så ville det offentlige sandsynligvis komme til at betale for mange flere begravelser, end de gør nu.

Når skifteretten efter begravelsen har gjort afdødes bo op, er der måske kun en lille pose penge tilbage efter afdøde. Disse midler går først og fremmest til afdødes begravelsesomkostninger. Skylder afdøde mere væk end denne ejer, bliver dennes dødsbo stort set behandlet som et konkursbo. Til sammenligning får en kurator i et konkursbo sin vederlag før alle andre kreditorer. Hvis man ikke havde denne ordning, ville ingen advokater være kuratorer i konkursboer. Hvis dødsboets midler ikke først gik til at betale begravelsesomkostninger, ville mange efterladte ikke påtage sig denne opgave, og hvor var vi så henne?
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf pemi » 15/05/2012 08:22

Tak for dit udførlige svar Løvendahl.

Vi har en bolig til salg i forb. med et dødsbo. Foreningen har modtaget en henvendelse fra en begravelsesforretning, som har penge tilgode i boet, men vi har henvist til skifteretten.
Jeg antager, at foreningen på sædvanlig vis, kan fratrække udlæg i salgssummen, og sende det resterende beløb videre til skifteretten. Hvis der så ikke er penge nok, til at dække begravelsesomkostningerne, hvad sker der så ?
pemi
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/09/2011 08:07

Afreging af afdødes mellemværende med skifteretten

Indlægaf Løvendahl » 20/05/2012 22:56

Hvis ingen vil betale for begravelsen, sker der det, at afdøde får en offentlig begravelse. Afdøde vil som udgangspunkt blive brændt og begravet på den ukendtes gravplads. Alternativt kan de efterladte til en insolvent afdød søge begravelseshjælp på op til kr. 9.900,-, som en hjælp til at betale regningen for begravelsen.

Når afdødes andel sælges, bør I modregne afdødes eventuelle skyld til foreningen, i det beløb, som foreningen skal indbetale til skifteretten fra salget af afdødes andelsbolig. Mener skifteretten, at den har krav på et højere beløb, må eventuelle krav fra skifteretten vurderes konkret.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Re: begravelsesudgifter - fortrinsstilling ved salg af dødsb

Indlægaf boh » 27/06/2014 14:55

Jeg har et tillægsspørgsmål.

Hvis afdøde kun har gæld og ingen værdier, er det så famillien der skal betale udgifterne til andelsboligforeningen mens lejligheden er til salg? Lejlighden kunne ikke sælges, så til sidst overtog andelsboligforeningen lejligheden og lejede den ud.

I 1 år trak afdødes families advokat salget og i den periode fik vi ikke dækket lån, renter eller boligafgift. Vores administration er ikke til meget hjælp. Mit spørgsmål er, kan det virkelig passe at vi som andelsboligforening må stå for tabet i dette tilfælde?

Mvh
boh
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27/06/2014 14:47

Re: begravelsesudgifter - fortrinsstilling ved salg af dødsb

Indlægaf molan » 9/07/2014 12:22

boh skrev:Jeg har et tillægsspørgsmål.

Hvis afdøde kun har gæld og ingen værdier, er det så famillien der skal betale udgifterne til andelsboligforeningen mens lejligheden er til salg? Lejlighden kunne ikke sælges, så til sidst overtog andelsboligforeningen lejligheden og lejede den ud.

I 1 år trak afdødes families advokat salget og i den periode fik vi ikke dækket lån, renter eller boligafgift. Vores administration er ikke til meget hjælp. Mit spørgsmål er, kan det virkelig passe at vi som andelsboligforening må stå for tabet i dette tilfælde?

Mvh


Ja, det er boet som står for udgifterne i den mellemliggende periode. Udlægget gøres i slagsprisen på andelen, ved evt. restgæld er andelsboligforeningen en kreditor ligesom alle andre kreditorer (dvs. efter pengeinstitutterne).
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron