Indstilling fra køber om utæt radiator

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Indstilling fra køber om utæt radiator

Indlægaf mac27 » 20/05/2012 00:52

MANGEL ELLER EJ?
Hej, jeg haaber at I kan raade mig i min sag.
For at goere en lang historie, kort...
Jeg solgte min andel i marts og indenfor 14 dage efter salget kom koeber med en indstilling om en af radiatorerne. Koeber mener at den er defekt, da den er utaet naar de taender for den foerste gang.
Foer salget fik jeg dog baade lavet en vvs rapport og en vurderingsrapport som begge ikke naevnte noget om en defekt radiator. Lejligheden blev ogsaa gennemgaaet af koeber foer salgsaftalen blev skrevet under og heller ikke der var der noget at bemaerke.
Siden da har de saa faaet skiftet radiatoren ud og sat en ny op og de mente i lang tid at jeg skulle betale for det hele (ca. 10.000kr). Jeg sagde til koeber at det jo ikke var en skjult mangel, da der ikke var noget at bemaerke ved begge vurderinger og at jeg derfor ikke mener at jeg skal haefte for det. Desuden staar der i vedtaegterne at andelshaver selv staar for radiatorernes vedligeholdelse.
Koeber har siden foreslaaet at vi betaler halvdelen hver, hvilket jeg stadig ikke synes er i orden. Jeg maa jo stole paa rapporterne hvor der ikke er noget i vejen med radiatoren. Jeg kan selvfoelgelig godt forstaa at det er surt og uheldigt for koeber at det skulle ske efter at de havde koebt andelen, men det aendrer ikke mit syn paa sagen.

Hvordan staar jeg som saelger? Jeg mener ikke at jeg skal betale da jeg i god tro havde fagmaend ude og kigge paa vvs foer salget. Kan jeg forlange at hun betaler for det?

Andelsbestyrelsens administrator har tilbageholdt beloebet for radiatoren og de siger at det her er en sag mellem koeber og saelger. De vil ikke frigoere beloebet medmindre jeg har en aftale med koeber. Hvordan faar jeg en aftale med koeber hvis vi er uenige? Det her kan jo blive ved for evigt.

Jeg haaber I kan hjaelpe. Paa forhaand mange tak.
Senest rettet af mac27 21/06/2012 00:19, rettet i alt 1 gang.
mac27
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/05/2012 22:52

Indlægaf molan » 21/05/2012 09:31

En defekt radiator er en skjult mangel, en VVS rapport har ikke radiatorer med. Spørgsmålet er mere om en radiator er dit eller foreningsansvar, men det er helt sikkert ikke købers.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/05/2012 10:54

Hvis radiatoren ikke var utæt på overtagelsesdagen, så var der ikke en mangel.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 22/05/2012 12:33

Hvis det først vises sig når de tændes førstegang, må det antages at have været det hele tiden overtagelsesdagen og er derfor en skjult mangel, det er ret sikkert.

Spørgsmålet er om radiatorer er fælles ansvar eller individuelt, hos os er der foreningen som står for radiatorer, men har hørt at det kan være anderledes andre steder.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/05/2012 16:25

Der er samme vandtryk i radiatoren uanset om der er åbnet for varmen eller ej, da der ikke sidder hane på udløbsrøret. Radiatoren bliver næppe utæt af at blive varm.

mac27, hvornår konstaterede køber utætheden i forhold til overtagelsesdatoen ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf mac27 » 23/05/2012 00:34

Mange tak for svarene. Jeg saetter virkelig pris paa det. Jeg haaber det vil hjaelpe hvis jeg er lidt mere specifik.
Koeber overtog andelen den 15. marts og de gjorde mig opmaerksom paa at radiatoren var utaet den 26. marts (de havde selv opdaget det d. 24. marts). De siger at de konstaterede at den var utaet da de taendte for varmen. Den 26. marts havde de haft en VVS'er ude og tage radiatoren ned saa der ikke kom vandskade. Desuden siger de at de var noedt til skifte spand op til flere gange i de to dage, saa hvis den havde vaeret utaet foer overtagelsen skulle man da tro at vi havde lagt maerke til det. Jeg mener, der er traegulv under radiatoren og hvis det har dryppet ville man kunne have set det paa gulvet.
Der blev lavet VVS rapport i Januar og i den staar der at radiatoren var OK og der var ingen bemaerkninger.
Vurderingsrapporten blev lavet den 12. marts og der foreviste vi VVS rapporten. Efter koeberen lavede indstillingen ang. radiatoren kontaktede jeg hende der lavede vurderingsrapporten igen og hun bekraeftede at der ikke var noget at bemaerke ved hendes gennemgang af radiatoren.
Jeg var ikke selv tilstede da andelen blev gennemgaaet og salgsaftalerne blev underskrevet, men det var min mor som havde fuldmagt, koeber og bestyrelsen. Aftalerne blev skrevet under og noeglerne blev udleveret den 15. marts.

Som du siger Jens, saa har jeg nemlig ogsaa faaet af vide at der er det samme tryk i en radiator uanset om den er taendt eller ej. Saa det er et uheld at den er utaet efter de er flyttet ind, men det kan ikke vaere mit problem. Desuden synes jeg at bestyrelsen har valgt at saette en meget dyr ny radiator op.

Molan: Vedligeholdelse af radiatoren er andelshaverens ansvar og derfor mener jeg at koeber burde have haft interesse i at tjekke den ved gennemgangen. Jeg stoler selvfoelgelig paa de to rapporter der er udfoert af fagmaend.

Jeg ser frem til at hoere mere om hvor jeg staar. Paa forhaand tak.
mac27
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/05/2012 22:52

Indlægaf molan » 23/05/2012 11:10

Det med det samme vandtryk i radiatoren, vidste jeg ikke. I så fald er det lidt svært at se hvordan det ikke skulle være opdaget inden salget også, men det må de der en teknisks undersøgelse til at fastslå.

Altså er det dryppet vand over længere tid eller ej, det er spørgsmålet.

Mht. at bestyrelsen har valgt at sætte en meget dyr ny radiator op, vil jeg sige at de frit kan vælge en dyr, men du vil højst være pligtige til at erstatte for en tilsvarende radiator - en difference for en bedre og dyre model må de selv svare, det er ikke dit problem at de vil have noget bedre.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf mac27 » 25/05/2012 00:00

Mht til om det har dryppet laenge, saa har det ikke. Det begyndte foerst at dryppe da koeber taendte for radiatoren. Hvis det havde dryppet foer ville vi have set det. Baade ved gennemgangen foer salgsaftalerne blev skrevet under og ved udfoerelsen af de to rapporter. I vurderingsrapporten er der ikke noget at bemaerke ang. traegulvet taet paa radiatoren i stuen.

Er det saa koebers ansvar at betale regningen?
Paa forhaand tak
mac27
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/05/2012 22:52

Indlægaf molan » 25/05/2012 09:03

Hvad der opstår EFTER overtagelsen, er købers problem, sælger har kun et problem hvis det var der før*.

Så er det 2 type at fejl, de skjulte altså dem man ikke ville se før handlen, eks. hvis man efterfølgende opdager skimmelsvamp. Så er der de fejl som skyldes fortielser fra sælger side, eks. kunne det være ulovlige installationer af forskellige art - behøver ikke kun være el eller vvs, kan være sænket loft, brandfælder eller andet hjemmebyge sjusk.

*Du kan sammenligne det med køb af brugt bil, den er ikke ny og den er delvist slidt. Hvis der er defekter ved overtagelsen skal sælger udbedre dem, med minder der fremgår af aftale at prisen er sat derefter (køber forventes af udbedre dem efterfølgende og med nedslag i pris til følge).
Men hvis de ikke er der ved overtagelsen og det først opstår kort tid efter, eks. grundet slidtage, ja så er det købes ansvar - købte jo en brugt bil og må forventet at det løbende opstår slidskader jo ældre den bliver, at de første skader kom kort efter overtagelsen er bare ærgerligt.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron