Skatteregler for salg ved af nystiftet andelslejlighed

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Skatteregler for salg ved af nystiftet andelslejlighed

Indlægaf Hansen70 » 23/05/2012 10:10

Kære alle

Jeg håber, at I måske kan hjælpe mig med en afklaring. Jeg bor i en lejeejendom, som formentlig bliver laver om til andel. Jeg bor i lejligheden sammen med min bror, og nu, hvor vores ejendom måske bliver til andel, kunne vi godt tænke os at undersøge mulighederne for, at min bror på sigt overtager lejligheden. Det er kun mig, der lige nu står på lejekontrakten.

Vedtægterne åbner op for både salg til forældre og søskende, uden at lejligheden skal udbydes på den interne venteliste først.

Det, som vi er lidt usikre omkring, er eventuelle skatteregler heromkring.

Ved stiftelsen skal jeg betale 1500 pr. kvm i indskud. Efterfølgende vil andelskronen blive sat til 10000 pr. kvm. Den offentlige vurdering er 14000 pr. kvm.

Mit spørgsmål går på, hvordan skat beregner eventuelle beskatning af gaver i forbindelse med et eventuelt salg. Der er umiddelbart to modeller:

1. Salg direkte til bror
Jeg sælger lejligheden til min bror for det beløb, som jeg har lagt i indskud (1500 pr. kvm). Vil skat så mene, at differencen mellem de 1000 pr. kvm og 10000 pr. kvm. er udtryk for en gave, som han så i givet fald skal betale skat af? Min bror ender jo med at betale det samme som jeg, men andelskronen er sat ti gange højere.

2. Forældrekøb og derefter salg
En anden mulighed er en variant af første. I stedet for, at jeg køber lejligheden, køber mine forældre den ved selve stiftelsen til 1500 pr. kvm. Herefter sælger de den så til min bror. I så fald ved I så, om skat også i dette tilfælde vil se differencen som et udtryk for en gave. De har jo anskaffet den til de 1500 pr. kvm. og ikke 10000?
I tillæg hertil vil beskatningen kun angå min bror eller kan en dobbeltbeskatning komme på tale? Mine forældre køber den jo uden at bo i den og ved et fra salg skal de betale skat af en eventuel gevinst. Men de har jo alene givet de 1500 pr. kvm., som min bror så også køber den for. Jeg er bare usikker på, om skat igen vil se differencen som en gave?

Håber I kan hjælpe. Det er ikke lykkedes mig at finde et svar andetsteds.

Med venlig hilsen
Hansen
Hansen70
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/05/2012 23:23

Indlægaf molan » 23/05/2012 11:02

Du kan sælge din andels til 1 kr. til den bror uden at det er skattepligtigt. Gevinster og tab på bolig salg, er ikke skattepligtigt eller fradragsberettiget.

Skat er med andre ord ligeglad.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Hansen70 » 23/05/2012 11:06

Tak for hurtigt svar. Meget fornemt.

Jeg ringede til skat, og de sagde, man ville gå ind og vurderer, om der er tale om en gave, hvis differencen mellem salgsprisen og en hypotetisk 'markedsværdi' var for stor. Er det ikke tilfældet?
Hansen70
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/05/2012 23:23

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/05/2012 11:46

Du kan læse om gaveafgift på
http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

Gaveafgift er noget andet end skat af gevinst ved salg.

Reglen om skattefritagelse ved salg kan ses i § 8 i
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... x?id=17352
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 23/05/2012 13:35

Skat kan sige hvad de vil, du kan sælge til hvem du vil for hvad du vil, i sidste ende er det op til en dommer at vurdere som det er forsøg på at give en gave (hvilke en slagspris på 1 kr. sf er).

Men at sælge til samme pris du selv gav, har jeg svært ved at se skat kan vinde en sag på - det er jo bare min vurdering.

Endelig kan du bror købe for en pris uden at betale den pris han køber for, og så lave et gælds bevis mellem jer - rente og afdragsfrit eksempelvis.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Hansen70 » 24/05/2012 09:13

Mange tak for svarene.

Det var en stor hjælp at få afklaret et par ting, som vi til tage med os videre i processen.
Hansen70
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/05/2012 23:23


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron