Ulovlig nedrivning af bærende væg i andelsbolig

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Ulovlig nedrivning af bærende væg i andelsbolig

Indlægaf EmilyHartz » 29/05/2012 13:19

Hvem hæfter for ulovlig nedrivning af bærende væg i andelsbolig?

Jeg har netop fået noget af et chok fordi jeg har opdaget at der er en bærende væg i min lejlighed der ulovligt er blevet fjernet af en tidligere ejer og at der er fare for sammenstyrtning.

Jeg har ejet min andelsbolig i tre år. Den tidligere ejer har ikke udført nogle ændringer ved lejligheden. Men den ejer, som han købte lejligheden af, havde revet en væg ned. Da han ikke havde fået tilladelse til at rive den ned, pålagde bestyrelsen ham at bygge den op igen. Han byggede en ny væg, som dog ikke var bærende. Jeg (og bestyrelsen) var uvidende om dette, da jeg overtog lejligheden. Det er uklart om der findes referater fra bestyrelsesmøder som dokumenterer dette.

Da jeg selv ville rive væggen ned fik jeg en håndværker til at vurdere om den var bærende. Håndværkeren vurderede at en bærende væg var blevet fjernet ulovligt og at der nu var fare for sammenstyrtning.

Hvem skal betale for at afstivningen genetableres?

Efter at have kigget lidt på nettet (men uden adgang til UFR) er jeg selv tilbøjelig til at mene at en bærende stolpe/væg angår fælles bygningsdele og at ØLD af 21/6 1990, derfor finder anvendelse. Ifølge ØLD af 21/6 1990 hæfter foreningen for skader på fælles bygningsdele i denne sag var der tale om isolering.
Det ville så vidt jeg kan regne ud betyde at foreningen skal betale for udbedring af skaden. Er I enige i dette? FIndes der en definition af "fælles bygningsdele"?
Jeg vil samtidigt tro at foreningen kan kræve at den tidligere ejer som forårsagede skaden betaler, men at det i så fald påhviler foreningen og ikke mig som andelshaver at gøre kravet gældende.

Håber nogen har et bud:-)
EmilyHartz
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/05/2012 12:56

Indlægaf molan » 30/05/2012 09:53

Den tidligere lejer (ejer af andelsbeviset) som forårsagede skaden, skal betaler reetableringen, men om det påhviler foreningen eller dig kan diskuteres. Principiels er det dit problem, men du kan skubbe aben vider til den bestyrelse som godkendte din handelspris (som jo nu har vist sig at være for høj, hvis du gav maksimalpris var den ulovligt høj). Det er som sådan ikke foreningen som skal gøre krav gællende, men den daværende bestyrelse tegnede foreningen som dermed er medansvarlig.

Det er derfor i alles interesse at foreningen fortager det nødvendige, frem for at du skal anlægge sag mod både foreningen og den tidligere, tidligere lejer. Foreningens ansvar gør at der også er i foreningens interesse at få en blid løsning.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 30/05/2012 19:22

Bærende vægge er fælles bygningsbestanddele, så det er oplagt at henvise til ØLD af 21/6 1990 og anmode bestyrelsen om at tage sig af problemet.
Endvidere har bestyrelsen tidligere pålagt en andelshaver at genetablere den bærende væg, men bestyrelsen undlod at føre tilsyn med at væggen blev genetableret på korrekt måde.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf EmilyHartz » 31/05/2012 03:46

Tusinde tak for de gode råd:-)
Hvordan ved man hvad der er fælles bygningsdele? Kan man slå det op et sted?
EmilyHartz
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/05/2012 12:56

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 31/05/2012 16:36

Vedtægterne beskriver normalt hvad der er fælles bygningsbestanddele i den enkelte andelsboligforening.

Herudover kan man måske sige at fælles bygningsbestanddele i og omkring din lejlighed, er dele som du ikke kan fjerne uden at det medfører problemer for andre lejligheder.

Hvis du fjerne de bærende vægge vil huset styrte sammen. Hvis du afpropper de gennemgående faldstammer vil det ret hurtigt skabe problemer for lejligheder som ligger over din.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron