Du tænker formentlig på noget der ligner § 15 i ABF-standardvedtægt:
Alle vilkår for overdragelsen skal godkendes af bestyrelsen, der kan bestemme, at overdragelsen skal oprettes på en standardformular. Foreningen kan hos overdrager og/eller erhverver opkræve et gebyr. Foreningen kan endvidere kræve, at overdrageren refunderer udgiften til forespørgsel til andelsbolig-bogen, udgifter til besvarelse af forespørgsel fra ejendomsmægler m.m., samt refunderer udgifter og betaler et rimeligt vederlag for bestyrelsens og/eller administrators ekstraarbejde ved afregning til pant- eller udlægshavere og ved tvangssalg eller -auktion.
Det er kompliceret og ansvarspådragende opgaver som normalt overlades til administrator. Bestyrelsens opgave består så i at læse dokumenterne og skrive under. Bestemmelsens hovedsigte er at sikre at fraflyttende andelshaver/køber pålægges alle de udgifter som overdragelsen medfører.
De almindelige standardekspeditioner afregnes normalt som et standardbeløb. Eksklusion og tvangssalg kan have et meget variabelt tidsforbrug og afregnes derfor efter tidsforbrug.
Hvis bestyrelsen selv vil står for opgaverne kan de formentlig til foreningen opkræve et honorar der svarer til halvdelen af hvad en professionel ville kræve, da foreningen ikke har faste omkostninger der skal dækkes af indtægten.