Fastsættelse af salgspris

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Fastsættelse af salgspris

Indlægaf Genee » 6/06/2012 19:15

Hejsa

Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. I vores forening handles der efter markedsprisen dvs. en valuar værdisætter vores forening en gang om året. En andel blev i 2007 handlet til ca. 800.000,00 men iflg. vores regnskab er prisen i dag kr. 700.000,00 grundet stigende kursværdi på foreningens kreditforeningslån.
I vores vedtægter står der dog at:

"Uanset reglen i litra a. kan en andelshaver ved overdragelse beregne sig samme pris for andelen i foreningens formue, som han selv lovligt har betalt."

Mit spørgsmål går således på om andelshaveren kan sætte sin andel til salg for kr. 800.000,00 selvom den i regnskabet reelt kun er kr. 700.000,00 værd og om en sådan skrivelse i vedtægterne overhovedet er lovlig?

Mvh

Poul
Genee
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/05/2005 18:12

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/06/2012 20:19

Man kan kun have sådan en bestemmelse i vedtægterne hvis der er reelt grundlag for det.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=134805

§ 5 Stk. 7. Er der ydet støtte til foreningen efter lov om sanering, lov om byfornyelse bortset fra kapitel 5, lov om byfornyelse og boligforbedring eller lov om byfornyelse og udvikling af byer, kan en andelshaver uanset reglerne i stk. 2-4 ved overdragelse beregne sig samme pris for andelen i foreningens formue, som der lovligt kunne beregnes umiddelbart inden gennemførelsen af de foranstaltninger, hvortil der er ydet støtte.

§ 5 Stk. 8. Uanset reglerne i stk. 2-5 kan en andelshaver ved overdragelsen beregne sig samme pris for andelen i foreningens formue, som han selv lovligt har betalt, såfremt ejendommen er opført med støtte efter lov om boligbyggeri eller lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. og finansieret med indekslån.

Er din forening omfattet af f.eks. stk. 8 i loven ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Genee » 6/06/2012 20:37

Tak for svaret. Nej vi er en ny forening fra 2005 og har ikke indekslån. Der er ej heller ydet støttet efter § 5 stk. 7, så jeg går ud fra at passagen blot er et levn fra fortiden (standard vedtægter).

Mange tak for hjælpen :-)
Genee
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/05/2005 18:12


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron