Køb af ny bolig i samme Andelsboligforening

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Køb af ny bolig i samme Andelsboligforening

Indlægaf Wolfie » 1/04/2004 17:38

Jeg er i bestyrelsen i en andelsboligforening og er lidt uenig med andre i bestyrelsen ang. proceduren mht. betalingen når man køber en anden bolig i foreningen. Jeg vil høre om følgende eksempel er den normale procedure.
a)
En beboer køber større lejlighed i Andelsboligforeningen, hans lejlighed er ved syn blevet vuderet til 105.000 kr
b)
Jeg vil gerne købe hans lejlighed og min lejlighed er vuderet til 80.000 kr

Den nuværende procedure er at jeg skal i banken og låne de 105.000 kr til køb af hans lejlighed og vil så ca. 14 dage efter at have betalt købsprisen for min nye lejlighed vil jeg få de 80.000 kr for min lejlighed, som jeg så skal tilbagebetale til banken, så mit banklån bliver på de 25.000 der er i difference.
Dette synes jeg er en ret underlig måde at ordne det på, da det for mig er mere logisk at jeg bare betaler de 25.000 der er i difference. Jeg tænker også på om en bank vil gå med til at låne én de 105.000 for så kort tid efter at få tilbage betalt 80.000.
En anden vigtig ting mht. en sådan procedure er at det jo kan forhindre nogle Andelshavere der i forvejen bor i foreningen i at købe en større eller bedre lejlighed, for der er jo en stor forskel på at skulle låne f.eks 25.000 & 105.000 og nogle personers økonomiske situation vil være Ok til at Banken vil låne dem det lille difference beløb men ikke de 100.000 kr.
Jeg vil godt finde ud af om interne salg altid foregår efter ovennævnte metode, om der er regler for for interne salg eller er det op til bestyrelsen at lave reglerne og kan de juridisk set forlange at man betaler på ovennævnte måde eller kan man selv juridisk insistere på kun at kun at betale differencen.

På forhånd tak :smile12:
Wolfie
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/04/2004 16:04
Geografisk sted: københavn

Indlægaf løven » 1/04/2004 21:30

Hej Wolfie.

Det passer meget godt, sådan er det også i vores A/B.

Du kan sikkert få en aftale med din bank.

Hilsen Jørgen. :smile16:
Brugeravatar
løven
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26/01/2004 21:53
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/04/2004 22:06

Efter retspraksis og andelsboliglovens regler kan bestyrelsen forlange indbetaling af hele købesummen.

For at spare låneomkostninger og for ikke at gøre handlen mere besværlig end højst nødvendig synes jeg man skal modregne købesummerne i hinanden og kun indbetale nettobeløbet med tillæg af forbedringer.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster