Valg af vurderingsmand ved salg?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Valg af vurderingsmand ved salg?

Indlægaf Himself » 7/02/2013 20:25

Hej allesammen

Foreningen bruger et bestemt firma som vurderer fejl/mangler ved salg af andelene i lejligheden. Men må jeg som andelshaver selv vælge et andet firma til dette?

Årsagen til at jeg ønsker et andet firma, er at det firma vi benytter, stort set kun anerkender kvitteringer for udførte forbedringer.
Jeg har fået skiftet ALT el i min lejlighed og har f.eks. nu 13 stikkontakter i stuen og 4 antennestik i stuen, mod 2 stikkontakter før og 1 antennestik. Det gør sig gældende i hele lejligheden, alle kabler er skiftet og ny tavle/måler. Det har jo en hvis værdi, og jeg har fået udført det som vennetjeneste uden penge imellem mig og kammeraten. Men får jeg kun værdien af kvitteringerne på materialerne er det jo ikke meget jeg får for den store forbedring. Min kommende mægler siger at hun kender vurderingsfirmaer som vurderer forbedringen som den forbedring det er og ikke kun ud fra kvitteringer.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Valg af vurderingsmand ved salg?

Indlægaf Himself » 9/02/2013 14:13

Der må da være en der ved det ?
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Valg af vurderingsmand ved salg?

Indlægaf ThomasH » 22/06/2013 12:50

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig svar på dette spørgsmål.

Kan praksis i foreningen være bindende, selvom man ikke blev oplyst om denne, da man købte andelen?

Kan bestyrelsen tilmed forlange at man bruger deres vanlige vurderingsmand, selvom man ønsker at bruge en anden vurderingsmand, man selv har tillid til?

I vores vedtægter står der kun:
"Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker på grundlag af en opgørelse udarbejdet af den fraflyttende andelshaver."
- og altså ikke noget om, hvem der skal lave selve fastsættelsen.

Retshjælp, som jeg har skrevet med, mener, at man ikke kan pålægges 'byrder' (fx. vurderingsmand), som ikke fremgår af vedtægterne.

Tre forskellige administratorer, jeg har talt med, mener på den anden side, at både praksis OG eventuelle beslutninger på generalforsamlinger fra FØR man flyttede ind, vil blive taget i betragtning, hvis man tog spørgsmålet til retten. Men skal sådanne beslutninger ikke skrives i vedtægterne, for at blive gældende?

Mvh. Thomas
ThomasH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21/06/2013 13:59

Re: Valg af vurderingsmand ved salg?

Indlægaf molan » 24/06/2013 08:09

Himself skrev:Hej allesammen

Foreningen bruger et bestemt firma som vurderer fejl/mangler ved salg af andelene i lejligheden. Men må jeg som andelshaver selv vælge et andet firma til dette?

Årsagen til at jeg ønsker et andet firma, er at det firma vi benytter, stort set kun anerkender kvitteringer for udførte forbedringer.
Jeg har fået skiftet ALT el i min lejlighed og har f.eks. nu 13 stikkontakter i stuen og 4 antennestik i stuen, mod 2 stikkontakter før og 1 antennestik. Det gør sig gældende i hele lejligheden, alle kabler er skiftet og ny tavle/måler. Det har jo en hvis værdi, og jeg har fået udført det som vennetjeneste uden penge imellem mig og kammeraten. Men får jeg kun værdien af kvitteringerne på materialerne er det jo ikke meget jeg får for den store forbedring. Min kommende mægler siger at hun kender vurderingsfirmaer som vurderer forbedringen som den forbedring det er og ikke kun ud fra kvitteringer.


Andelsforeningen kan godt sige at de vil have man bruger en bestem vurderingsmand (så alt vurderes ens fra gang til gang), men hvis man er usikker ved vurderings uvildighed eller faglighed, kan du altid på egen regning supplerer med endnu en vurdering fra en anden en såkaldt second opinion.

Dog skal det lige siges at forbedringer udført at andelshaver selv (eller denne bekendte mv.) også skal indgår i vurdering med en timeløn (på omkring 170-180 kr. sådan som jeg husker det), så der behøver ikke være kvittering fra håndværker.

Antallet er timer som beregnes er det samme som en professionel ville have brugt, dvs. at selvom du har brugt 100 timer, så får du kun beregnet for eks. 10 timer hvis er den tid en normal professionel ville have brugt - ja det er en vurderingssag hvor meget tid en prof vil have brugt i det enkelte tilfælde, men det betyder bare at had du siger du har brugt at tid er uden værdi.

læs mere her:

http://www.andelsboligforeninger.com/me ... /1303.html
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster