Manglende fugt membran på badeværelse

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Manglende fugt membran på badeværelse

Indlægaf Himself » 22/05/2013 14:55

Hejsa

Min andel er under salg, og jeg har derfor fået foretaget el og vvs tjek.

Vvs tjekket skriver: Mangler membranplade i gulvafløb.

Tidligere ejer lagde selv fliser på gulv og 150 cm op af væggene. Der er ikke lavet fugtmembran og desuden skulle fliserne på væggene op i 180 cm. Der er terazzo under fliserne på gulvet. Det er lavet i 2007, kan jeg se i tidligere vurdering. Da jeg køber i 2009 er der 18 år tilbage af afskrivningen, så det må være foretaget i 2007, da man afskriver det over 20 år. Dengang skænkede jeg det ikke en tanke og jeg har heller ikke set et vvs tjek dengang, og har talt med vores administrator som siger at der skal foretages begge dele i vores forening. Siger så til hende at jeg aldrig har set det, og hun siger at det bør sidde bagerst sammen med vurderingen i overdragelsesaftalen. Men det er der ikke og tror ikke at tidligere ejer har fået det lavet.

Mit problem er at min køber da med 100% sikkerhed vil forlange erstatning/nedslag grundet det, og det er jo intet jeg har haft med at gøre. Og hvis det opdages før alle pengene er sendt til min bank, så kan min administrator tilbageholde penge indtil vi har en løsning. Det er en lorte situation, når jeg intet har haft med det at gøre. Det jeg mener vi kommer jo ikke ud i at hun stævner mig, og jeg så kan stævne tidligere ejer. Det kommer jo til at handle om at hvis salget skal gå igennem, så skal jeg betale. ( har en underskrevet købsaftale )

Hvad gør jeg?
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Manglende fugt membran på badeværelse

Indlægaf Himself » 22/05/2013 22:30

Har læst at det ikke er et krav at der skal være fugtmembran, når man lægger fliser ovenpå et eksisterende terazzogulv. Terrazoen er lagt i en tid hvor der ikke var krav til fugtmembran, og da man ikke banker det op, skulle det ikke være et lovkrav at etablere membran ?
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Manglende fugt membran på badeværelse

Indlægaf molan » 23/05/2013 08:54

Hvis noget er opført efter bygningsreglementer på opførsels tidspunktet så er det lovligt indtil man piller ved det.

Når det skal renovere eller ændres, så er det bygningsreglementer på det tidspunktet det skal bringes på linje med.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Manglende fugt membran på badeværelse

Indlægaf Himself » 23/05/2013 10:44

Når man søger på det, så er det forskellige holdninger der kommer frem. Læste et sted at det er lidt af en gråzone juridisk, da man ikke har fjernet terrazzo gulvet, men lagt fliser oven på det. Så er der ikke krav om membran men at man BØR ligge en membran.

Som sagt søger jeg blot svar, da jeg ikke har lavet gulvet, og i mine øjne er det fedt hvis man ikke kan forlange at der er membran, hvis det er lagt ovenpå det eksisterende.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Manglende fugt membran på badeværelse

Indlægaf molan » 24/05/2013 09:13

Jeg kan ikke give råd om bygningsreglementer, så jeg kan kun gentage at reglen er at det er lovligt hvis det var lovlig på opførsels tidspunktet.

Når du renovere eller foretager ændres så skal det bringes i overensstemmelse med bygningsreglementer på renoverings tidspunktet. Du må altså ikke ombygge efter gamle regler, men kun de nuværende. Det du laver om på skal altid overholde det tidspunks gællende regler når du er færdig.

Hvad det så er gællende mht. vådrumsmembran i den forbindelse kan jeg ikke svare på, der må du høre fagkundskaben.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Manglende fugt membran på badeværelse

Indlægaf Himself » 24/05/2013 21:36

Okay takker for svaret

Det jeg har læst mig frem til, er at det ikke er en større renovering når man lægger klinker på et eksisterende gulv, så derfor skal det ikke bringes op til gældende bygningsreglement. Bankede man det eksisterende op, så er det en anden sag.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster