Køber sprunget fra

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Køber sprunget fra

Indlægaf Panik » 10/07/2013 15:56

Jeg har lige solgt min andelslejlighed - eller korrektion; troede jeg havde solgt min andelslejlighed.
Køber og jeg underskrev salgsaftalen i går (9.juli)- og hun overførte det fulde beløb til andelsboligforeningens konto. Vi var nede og hilse på formanden og gennemgik lejligheden endnu engang, fik aflæst el, vand og varme, og hun fik nøglerne med det samme, da hun kunne fremvise kvittering på indbetaling af den fulde købssum.
Nu har hun her dagen efter fortrudt, da hun har fået tilbudt en anden lejlighed, som hun heller vil have end min....
Hvad er mine rettigheder i denne forbindelse? Hænger hun på købet, eller skal papirerne, som ligger hos administrator, blot kasseres?
Panik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/07/2013 15:44

Re: Køber sprunget fra

Indlægaf alibonati » 10/07/2013 17:42

Snippet fra http://boligejer.dk/fortrydelsesret_andele:

Fortrydelsesret i eksisterende forening
Køber har ret til at fortryde købet af en andelsbolig i en eksisterende forening. Hvis han fortryder, skal han give sælgeren skriftlig besked om det inden 6 hverdage. Fristen regnes fra den dag, køber har modtaget sælgers accept af købstilbudet. Hvis køber fortryder købet, skal han dog betale en godtgørelse til sælger på 1 pct. af prisen.

Fortrydelsesret i forening under stiftelse
Køberen af en andel i en andelsboligforening under stiftelse har også ret til at fortryde købet. Fortrydelsesfristen er på 6 hverdage regnet fra det tidspunkt, hvor der foreligger et bindende købstilbud. I det tidsrum kan køber træde tilbage fra aftalen eller det bindende købstilbud. Køberen skal have oplysning om fortrydelsesretten på et særskilt dokument.

Hvis en køber, som allerede har betalt en del af købesummen, fortryder købet, har han krav på straks at få beløbet tilbagebetalt. Det er gratis for køber at fortryde købet af en andel i en andelsboligforening under stiftelse.
(min egen understregning)
alibonati
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6/07/2009 12:46

Re: Køber sprunget fra

Indlægaf Panik » 10/07/2013 18:06

Tak - Jeg har fundet samme formuleringer på nettet; dog uklar på om det skal være den skriftlige (købsaftalen) eller om den mundtlige aftale også kan være gældende. Køber var meget ivrig efter at få betalt - og betalte hele købssummen samme dag som hun underskrev papirerne (ved administrator, som er advokatfirma) - og hun fik udleveret nøgler mv. samme dag. Hun så lejligheden allerede medio juni - og har været forbi senere for at se den igen. Så den mundtlige aftale vedr. køb har været længere end 6 dage... Men køber har sikkert retten på sin side - jeg er som sælger bare megafrustreret lige nu :-(
Panik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/07/2013 15:44

Re: Køber sprunget fra

Indlægaf molan » 15/07/2013 09:12

Panik skrev:Tak - Jeg har fundet samme formuleringer på nettet; dog uklar på om det skal være den skriftlige (købsaftalen) eller om den mundtlige aftale også kan være gældende. Køber var meget ivrig efter at få betalt - og betalte hele købssummen samme dag som hun underskrev papirerne (ved administrator, som er advokatfirma) - og hun fik udleveret nøgler mv. samme dag. Hun så lejligheden allerede medio juni - og har været forbi senere for at se den igen. Så den mundtlige aftale vedr. køb har været længere end 6 dage... Men køber har sikkert retten på sin side - jeg er som sælger bare megafrustreret lige nu :-(


Fristen regnes fra købstilbudet og altså ikke ved en gennemført handel hvor der ingen tilbagekøbspligt er.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Køber sprunget fra

Indlægaf Panik » 15/07/2013 09:25

Administrator fandt, at køber havde sine 6 dages fortrydelsesfrist fra den dag, købsaftalen blev underskrevet - så de har sendt pengene retur.
Panik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/07/2013 15:44

Re: Køber sprunget fra

Indlægaf molan » 15/07/2013 13:27

Panik skrev:Administrator fandt, at køber havde sine 6 dages fortrydelsesfrist fra den dag, købsaftalen blev underskrevet - så de har sendt pengene retur.


Meget muligt, men administrator har stadig ikke ret.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Køber sprunget fra

Indlægaf Panik » 15/07/2013 13:39

Det er jo nok desværre for sent at gøre nogen indsigelse nu :-(. Pengene er betalt tilbage... men at man føler sig godt og grundigt røvrendt er sikkert og vist!
Panik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/07/2013 15:44

Re: Køber sprunget fra

Indlægaf molan » 16/07/2013 09:18

Panik skrev:Det er jo nok desværre for sent at gøre nogen indsigelse nu :-(. Pengene er betalt tilbage... men at man føler sig godt og grundigt røvrendt er sikkert og vist!


Men minder du kontakter en advokat og køre erstatningssag mod administrator.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron