Salg af andel med fjentlig formand/best.

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Salg af andel med fjentlig formand/best.

Indlægaf Triste Smølf » 27/08/2014 11:29

Hej.

Historien kort fortalt.

For ca to år siden kommer jeg ned i vores opgang hvor jeg ´ser gamle fru larsen kæmpe med at få sine madvarer op
i sin lejlighed, hun er gangbesværet og har stillet en indkøbsvogn lige foran opgangsdøren, jeg beder hende om at
gå op i sin lejlighed, hvorefter jeg bærer de sidste poser op for hende,....i mellemtiden kommer vores formand
ned og begynder at bande og svovle over hvorfor i h....... der står en indkøbsvogn lige foran døren ?, jeg
skynder mig ned og beklager på mine og fru larsens vejne og forklarer på en pæn og venlig måde, hvorfor der står
en indkøbsvogn,....formanden vælger derefter at forlade åstedet med én sur kommentar og et surt fjæs,.....Ja,
okay vi kan vel alle ha´en dårlig dag !.

Den efterfølgende tid virker formanden meget fornærmet, og begynder samtidig at blæse en masse løgn og latin op
for resten af bestyrelsen (privat såvidt jeg kan forstå),....jeg må her nævne at jeg har boet i foreningen i ca
10 år, uden nogle klager, og har altid betalt min boligafgift til tiden, og har desuden et fint forhold til de
øvrige beboere,.....Jeg sender én mail til bestyrelsen hvor jeg beskriver hele hændelsen og beklager mange gange,
hvorefter de opfordrer mig til at læse og overholde vores husorden fremover !???

Jeg bestemmer mig for at flytte, mest fordi jeg selv vil, og fordi jeg fornemmer en fortsat fjentlig indstilling
fra både formand og bestyrelse.

Det hele bliver sat igang,....jeg har et tovtrækkeri med bestyrelsen som sender mig videre til Adm, som sender
mig tilbage igen, frem og tilbage flere gange, for at få det fornødne materiale/information til mit salg,....Adm
undrer sig over hvad der sker ? da jeg bliver tvunget til at stille spørgsmål/indhente materiale som kun
bestyrelsen kan hjælpe mig med osv.

Okay,..nu begynder jeg at blive nervøs, og begynder samtidig læse vedtægter som aldrig før !!!
Ved sidste generalforsamling blev vores vedtægter ændret til(alle) ABF´s nye standartvedtægter, og § 15.6 virker
for mig til at kunne blive rigtig "spændene".

§ 15.6

"Snarest muligt efter erhververens overtagelse af boligen skal denne med bestyrelsen gennemgå boligen for at
konstatere eventuelle mangler ved boligens vedligeholdelsestilstand eller ved forbedringer, inventar og løsøre,
der er overtaget i forbindelse med boligen. Erhververen kan kun komme med mangelindsigelser i op til og med 8
dage fra overtagelsesdagen, bortset fra indsigelser vedrørende skjulte mangler. Foreningen skal gøre erhververens
og foreningens eventuelle krav gældende overfor sælger senest 14 dage efter overtagelsesdagen. Såfremt
erhververen forlanger prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis forlangendet skønnes rimeligt,
tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregningen til overdrageren, således at beløbet først udbetales, når det
ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer."

Ejendomsvurderingprisen på min andel er pt 995.000
Vurderings prisen blev sat til 840.000

Dvs, jeg overlader min lejlighed til køberen, imens købssummen bliver overført til bestyrelsens konto.
Lad os antage at bestyrelsen ønsker at give mig en ubønhørlig straf for min "ugerning", fx ved at tilbyde køber
at gulve/vægge/loft osv skal laves fra bunden, hvilke enhver køber nok i de fleste tilfælde ville være ganske
tilfreds med.

På dette tidspunkt af handlen har jeg ikke mulighed for at lade handlen gå tilbage, da køber allerede står på
andelsbeviset, og hvis en dom og forlig skulle ende med én 50/50, er det vel sælgeren der må bøde uanset hvad
udfaldet bliver.

Mit spørgsmål er.(hvis jeg får udbedret div fejl/mangler)
Hvis jeg fx sælger min andel til 900.000, er det der forhandles om i § 15.6, så fra min salgspris på 900.000 og
ned til vurderingsprisen på 840.000 ? eller er det fra 900.000 ned til 0 ?. Hvis jeg sælger til 840.000, kan §
15.6 vel nærmest være "ligemeget", bortset fra skjulte fejl og mangler naturligvis ?

Jeg håber at nogen kan svare mig på mit spørgsmål !

Vh

Den Triste Smølf
Senest rettet af Triste Smølf 28/08/2014 19:35, rettet i alt 1 gang.
Triste Smølf
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/08/2014 21:55

Re: Salg af andel med fjentlig formand/best.

Indlægaf Chrissander » 28/08/2014 16:28

Hej Smølf

Der er forhåbentlig tale om en skrivefejl, du mener vel ikke seriøst, at bestyrelsen har ændret jeres vedtægter. Det kan kun en GF, med det flertal de gamle vedtægter foreskriver.

Hvorfor skal man, så ofte høre om mavesure, nepotistiske, inkompetente bestyrelseformænd og bestyrelser, som betragter en forening som deres private ejendom. Og der er ikke meget at gøre ved det, ud over at flytte.
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Salg af andel med fjentlig formand/best.

Indlægaf Triste Smølf » 28/08/2014 21:04

Hej Chrissander

Tak for svar !, sorry jeg mente selfølgelig "generalforsamling" det er hermed rettet.

Ja du har så evigt ret !, der er alt for mange sørgelige tilfælde !,...Jeg flygter også så hurtigt jeg kan -)

- sidder lige og læser Abf´s pre standartvedtægter vs de nye !
De velfungerende foreninger med rimelige formænd og bestyrelser skal nok stor få glæde af dem i fremtiden, tilgængæld, de foreninger der hænger i bremsen, med magtsyge formænd og bestyrelser, kommer ederhyleme til at få det rigtigt svært !,....Abf giver generelt bestyrelser mere power og slagkraft, såå,....det kunne der nok komme meget sjov og ballade ud af fremover !,....

En ting der undrer mig er,....

Hvis en forening har fungeret længe under "gamle vedtægter", og med et snuptag opdaterer til de nye fra dag til dag, med flertal og efter alle kunstens regler, kunne man så´ ikke forestille sig at der er en masse skævheder ?,...I vores tilfælde snakker vi 100% copy paste med meget få tilføjelser, dvs helt nye ideer, kastet ned over én bygning, der er opført kort efter anden verdenskrig,...og ja, hvis vedtægter ikke er lovlige, så er de ugyldige !,...og hvis ugyldige, hvad skal man så bruge dem til ?

Mvh
Triste Smølf
Triste Smølf
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/08/2014 21:55


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 8 gæster

cron