Familie overdragelse vedr. søskende

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Familie overdragelse vedr. søskende

Indlægaf Carlos » 18/04/2004 23:48

Hejsa

Hvordan skal det forstås når der i vedtægterne står at overdragelse foregår i lige linje op/ned.

vil det sige at min bror kun kan sælge til vores forældre eller hans børn, eller vil det sige at han også kan sælge den til mig(hans bror)?

Hvis det kun er til forældre er der så noget der forhindre ham i at sælge den til dem, og at jeg så efterfølgende køber den af dem?

og er der nogen krav for hvor lang tid der skal gå fra mine forældre har købt den til de kan sælge den til mig?

skal de være registrede som boende på adressen eller er det muligt at de køber den og at vi flytter ind i stedet for dem?

håber ikke det er for mange spg. på engang.
mvh Carl
Carlos
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/04/2004 23:40

Re: Familie overdragelse vedr. søskende

Indlægaf JN » 20/04/2004 16:20

Rigtig godt spørgsmål.
Jeg er selv meget interesseret i det samme. Jens har du mulighed for et synspunkt på dette?

Ellers ville udgangspunkt være, at hvis skiftet sker meget hurtigt kan bestyrelsen vurdere det som omgåelse af vedtægterne og nægte at lade dig købe lejligheden. Jeg ville da sige at forældrene mindst skulle bo der 6 måneder til 1 år, før hensigterne måske er reelle nok (men det er bare mit gæt). Forældrene SKAL så bo i lejligheden og bestyrelsen kan give afslag på fremleje til ex. dig i denne 6-12 mdr. periode. Men det er frygtelig rodet.

Jens hjælp! Hvad gør man?
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Carlos » 20/04/2004 17:47

Hvad hvis man forestiller sig at forældrene køber det med hensigt på at skulle bo i det når de bliver gamle, så burde der vel ikke være noget til hinder for at de lejede det ud til mig med det samme.
Hvis de så 6 måneder efter finder ud af de ikke vil bo der når de bliver gammle og vil sælge andelen, så har foreningen vel ikke noget juridisk grundlag for at skulle nægte at lade mig købe den?

Foreningen kan selvfølgelig påstå at vi har prøvet at omgå reglerne, men de skal vel kunne bevise det? Eller har de ret til at gøre hvad der passer dem?

mvh Carl
Carlos
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/04/2004 23:40

Indlægaf JN » 20/04/2004 20:05

Man har bopælspligt og de kan derfor ikke med rent mel i posen købe andelen og straks udleje til dig. Dit spørgsmål har lidt karakter af at omgå reglrene, men på en "uskyldig" måde.

Bestyrelsen eller foreningen skal ikke bevise noget. De kan give dig afslag med den begrundelse at det "lugter" uldent. Det hedder sig i de fleste vedtægter at bestyrelsen kan nægte eller give afslag på køb, blot der er en væsentlig årsag og den formuleres skriftlig.

Hvad der er væsentlig og hvad der ikke er, er op til en måske domstol i sidste ende skulle det gå derud, men som udgangspunkt tror jeg foreningen står stærkest.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/04/2004 22:19

I lige linje op/ned betyder salg til børn eller forældre. Salg til søskende er ikke i lige linie op/ned.

Man må ikke omgå reglerne og jeg har derfor ingen fiduser til hvordan man bedst snyder.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JN » 21/04/2004 13:53

Admin. Jens Arentoft skrev:I lige linje op/ned betyder salg til børn eller forældre. Salg til søskende er ikke i lige linie op/ned..


Nej men, hvis søskende A sælger til forældrene og de straks udlejer/fremlejer til søskende B, der 6 måneder eller 1 år senere køber lejligheden af forældrene, vil du da ikke sige det er omgåelse - eller i hvertfald sandsynligvis kunne være det?
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/04/2004 16:36

Jo, det lugter meget af snyd
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JN » 21/04/2004 16:43

Skulle jeg også mere!
Vi har nemlig en situation her, der ikke er helt så langt, men som kunne udvikle sig kedelig. Derfor min interesse.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Carlos » 21/04/2004 22:56

Men hvis forældrene køber det med henblik på at bor der når de bliver gamle, er det vel okay at de lejer det ud til mig med det samme. Hvad hvis andelen bliver i deres navn mens jeg bor der, jeg regner ikke med at skulle bor der i så lang tid, (max et par år), så er det vel ikke noget problem.

Hvad vil det med bopælspligt sige, man kan vel sagtens købe en andelsbolig med henblik på udlejning?

mvh Carl
Carlos
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/04/2004 23:40

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/04/2004 23:26

I en andelsboligforeninger er det meningen at andelshaverne skal bebo deres lejligheder. Vedtægterne indeholder normalt begrænsninger i mulighederne for fremleje, som kan udelukke at man køber og udlejer istedet for selv at flytte ind.

Normalvedtægten siger:
§ 12. En andelshaver kan kun udleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når en andelshaver af særlige grunde midlertidigt må fraflytte sin lejlighed for kortere periode. Bestyrelsen skal endvidere godkende lejeren og betingelserne for lejemålet.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Carlos » 22/04/2004 21:24

That sucks!

:-)

nå men det er der jo ikke noget at gøre ved. :-(

tak for svarerene

mvh Carl
Carlos
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/04/2004 23:40


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron