Skjult fejl og mangel i gulvbjælke

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Skjult fejl og mangel i gulvbjælke

Indlægaf mbp123 » 12/01/2016 21:50

Hej Andelsbolig-debat.

Jeg har netop her pr. 1.1.16 købt en andel. Den blev købt til maksimalpris plus 4.500kr i forbedringer. Min håndværker er gået i gang med at rive en væg ned og fjerne det meget slidte gulv. Her har han imidlertid fundet ud af, at gulvbjælkerne er beskadiget af fugt/vandskade fra rør fra vasken eller faldstammen. Det kan sagtens være en skade der ligger mange år tilbage og evt. Fra engang, før faldstammerne blev skriftet (det ligger muligvis mere end 20år tilbage).

Udbedringen koster 11.500kr.

Administrator har sagt at det er en sag mellem køber og sælger – men efter at have læst domspraksis på jeres hjemmesiden synes jeg mere at det tyder på at være ”Bygningens bestanddele” og derfor en sag for Andelsboligforeningen?

Administratoren siger, at hvis jeg vil gøre noget må jeg ”lægge sag an mod sælger” – men hvad omfatter det egentlig?

Hvad vil I vurdere?

På forhånd stor tak for hjælpen.
mbp123
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12/01/2016 21:35

Re: Skjult fejl og mangel i gulvbjælke

Indlægaf Sangeren » 13/01/2016 00:39

Jeg ville også umiddelbart vurdere at det lyder til at være foreningens bord. I hvert fald hvis det er utætte stigestrenge eller faldstammer der har gjort skade. Hvis det ikke er på grund af siveskade, burde forsikringen dække det, med der er jo mange forskellige forsikringer. Under alle omstændigheder skal du jo så ikke selv udbedre skaden, hvis du vil have chance for at få det betalt. Det går ikke altid så stærkt i andelsforeinger hvis der skal laves sådanne ting. Men typisk er det sådan at hvis det er rørene der kører ud fra stigestrenge eller faldstammen, som er utætte/beskadiget og har lavet skaden, så er det lejlighedens eget ansvar. Så det er nok lidt vigtigt at finde ud af hvad der har lavet skaden.

Men hvis du har købt den her den 1. januar, og det er sælgers ansvar, burde du kunne gøre indsigelse til administartor (det plejer at være inden for 14 dage, men tjek under alle omstændigheder lige dine vedtægter og i det her tilfælde nærlæs også lige grundigt din overdragelsesaftale) så der kan laves tilbagehold i købesummen. Selv om administrator lyder lidt op ad bakke.

Det kan måske også være lidt svært at gå efter sælger, hvis det er en meget gammel skade. For hvilken sælger har så ansvaret, hvis der har været flere.

Jeg er dog ikke advokat, men har bare en del erfaring fra bestyrelser, 12 år som andelhaver og har læst usandsynlig mange vedtægter og regnskaber...
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Skjult fejl og mangel i gulvbjælke

Indlægaf sfb » 13/01/2016 11:25

hej
Du skal stoppe arbejdet dags dato .Inden for fristen 14 dag skal du lade en advokat svar for dig.
Ved selv at løse en sådan opgave laver du en del fejl som kan skade dig selv .
Sådan som du beskriver sagen er det ikke en sag mellem dig og sælger det må være andelsboligen der er betaleren.
mvh
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Skjult fejl og mangel i gulvbjælke

Indlægaf gumle43 » 27/03/2016 16:59

Er der nogen som har god erfaring med en god advokat, da jeg står i en ligende situation? [img]http://information-forum.com/advokater/images/advokater-boligadvokat-advokatfirma-københavn.png[/img]
gumle43
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27/03/2016 16:55

Re: Skjult fejl og mangel i gulvbjælke

Indlægaf sfb » 28/03/2016 10:50

sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron