Indsigelser fra køber ved selvsalg

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Indsigelser fra køber ved selvsalg

Indlægaf Majsen2016 » 2/02/2016 12:44

Hej med jer

Jeg er køber af en andelslejlighed der er solgt som selvsalg. Vi er nu blevet uenige om en indsigelse imod forbedringer der ikke er myndiggjort. Sælger selv har så vidt vi kan se fået ca. 75.000 kr i nedslag dengang hun købte, men det var hun åbenbart ikke opmærksom på. Hun har indrømmet hun ikke har gjort noget ved det, men vil stadig ikke give nedslag... Jeg har sagt det til bestyrelsen, men de vil ikke blande sig og siger det er en sag imellem køber og sælger. Hvordan gør jeg indsigelser? Og hvem skal beslutte hvem der 'har ret'?

Jeg skriver lige i punktform hvad der er sket i sagen:


1) Vi skriver under på kontrakten og vil herefter nær-læse vurderingsrapporten som sælger har sendt os og som vi har godkendt, bare lige for at være helt forberedt på at overtage lejligheden i forhold til skjulte fejl/mangler og indsigelser.

2) Vi finder ud af at vurderingsrapporten er lavet på baggrund af en gammel vurderingsrapport vi ikke modtog i første omgang. Vi spørger ind til den, og modtager den fra sælger.

3) Vi forstår ikke tallene da de er håndskrevet og modtager herefter en renskrevet kopi fra valuaren der har lavet den nye rapport og ser at hele skema 6 (omhandlende fradrag) i den gamle rapport ikke er inkluderet i den nye rapport.

4) Vi skriver til valuaren og han fortæller at han ikke har hørt om nogen fejl/mangler og at han da er gået udfra at sælger har udbedret dem siden hun har overtaget lejligheden. Desuden har han i den nye vurderingsrapport lavet et forbehold hvor sælger har det fulde ansvar for at alt er lovligt ellers bør det regnes som en mangel...!

5) Vi skriver alt dette til sælger, der siger at hun ikke har været opmærksom på at hun skulle gøre noget og derfor selvfølgelig ingen dokumentation har på udbedringerne. Til gengæld mener hun, at vi har fået retmæssigt nedslag, da hun dengang hun købte betalte mere for de samlet forbedringer end vi har gjort. Dét mener vi helt åbenlyst er grundet de standard afskrivninger der er på forbedringer generelt.

6) Vi kontakter den nye bestyrelse, men de bliver anbefalet af deres rådgivere ikke at involvere sig, og siger vi selv må finde en løsning sammen med sælger.

Hvad gør vi nu?? Hvem skriver vi til? Og hvem skal beslutte hvad der skal ske?

Jeg ved der lige nu som standard er tilbageholdt 40.000 af købssummen som standard. Er det kun de 40.000 vi kan gøre krav på, eller hvad..?


Jeg håber meget der er én der kan hjælpe..!
Majsen2016
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/02/2016 12:30

Re: Indsigelser fra køber ved selvsalg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/02/2016 00:40

Majsen2016 skrev: indsigelse imod forbedringer der ikke er myndiggjort.


Hvad er det helt præcis dit krav vedrører ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Indsigelser fra køber ved selvsalg

Indlægaf Majsen2016 » 3/02/2016 09:23

Det der står i den gamle vurderingsrapport er:

Myndighedsgodkendelse af: (Og så kommer der en hel række forbedringer der mangler godkendelse af fx installationer i badeværelse, skillevægsændringer, dørblændinger etc) og nedenunder det står der så:
Reservationsbeløb til lovliggørelse af ovenstående (håndværkertimer vurderet til 102 timer ilat): 75.900,-

Så der står ikke helt præcist hvad det er der ikke er lovligt, men da de tidligere sælgere (dem der har lavet alle ændringer) vurdere omkostningerne til at være 75.900, så må der jo være en del ulovligt må man gå udfra...?!
Majsen2016
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/02/2016 12:30

Re: Indsigelser fra køber ved selvsalg

Indlægaf Sangeren » 9/02/2016 00:55

Hej Majsen

Det står dig frit for at at benytte en VVS vurderingsmand, EL-synsmand og en lejlighedsvurderingsmand. Det er et krav i mange foreninger, at det skal indgå som en del af handlen, netop for at sikre at lejlighedens stand vurderes. Men det er jo en udgift der enten skal lægges på køber eller sælger, så jeg gætter på det derfor at foreningen har valgt ikke at kræve det i vedtægterne for at gøre det billigere at købe/sælge. Men tingene skal selvfølgelig være i lovlig stand ved overdragelse, og hvis du ikke har fået nedslag i prisen, skal lejeligheden selvfølgelig nedskrives i henhold til "fejl og mangler" og ulovlige installationer. Men hvis foreningen ikke kræver at det skal gøres, må det nødvendigvis være op til parterne om man kan finde ud af det indbyrdes. Men hvis du vil kræve hævd på nogle ting der er galt, må du sørge for at skaffe beviser på disse fejl og mangler, som du mener der ikke er gjort fradrag for i overdragelsessummen.

Under alle omstændigheder så burde det gerne fremgå af Jeres vedtægter, hvordan proceduren for salg I Jeres forening skal foregå. Så der burde du også gerne kunne finde hjælp.

Sælger har under alle omstændigheder(eller næsten alle) ansvar for at tingene er i lovlig stand, og en mangel på dette, vil medføre et nedslag i maksimalprisen.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron