Lovlig el er blevet til ulovlig el

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Lovlig el er blevet til ulovlig el

Indlægaf LSL » 16/02/2016 13:24

Jeg købte i juni 2011 en andelslejlighed, der på alle måder var i original stand. El-attesten var pletfri, hvilket undrede mig, da mange installationer var mange årtier gamle. Jeg fik derfor sælger til at indkalde el-manden til ekstra tjek af lejligheden efter at jeg var flyttet ind. Nu blev et mindre forhold ændret (beløb sig til ca. 500 kr.) - resten blev fortsat erklæret lovligt.
Jeg gjorde derfor ikke noget grundlæggende ved installationerne - under indflytningen fjernede jeg blot et nedhængt 70'er-loft i min gang, der bestod af trækassetter og var semi-transparent ifht. gennemsyn. Herved blev en række installationer af ældre dato synlige. Derudover fik jeg lavet et par installationer ved stukrosetter til nedhængte lamper.
Nu skal jeg sælge min lejlighed og har netop fået lavet et nyt el-syn. Her er dommen, at hele installationen er ulovlig, og udbedringer beløber sig til min. 28.000 kr.
Jeg har altid troet, at det er lovgivningen på udførelsestidspunktet, som er afgørende for, om en installation er lovlig... Og jeg er helt uforstående overfor, at jeg blot ved at afdække installationerne i min gang er forpligtet til også at "lovliggøre" dem. Desuden har jeg også fået at vide, at der gemmer sig en ulovlig installation under mit (nedsænkede) loft på badeværelset. - Et badeværelse, som sidst er renoveret i 70erne, og som jeg ikke har "haft fingrene" i. Kan jeg være forpligtet til at udbedre noget her? - Særligt da hverken el-mand eller jeg rent faktisk ved med sikkerhed, hvad der gemmer sig ovenover det nedsænkede loft?
Hvad er regler og hvad er kreativ tænkning fra el-synsmanden? jeg vil sætte stor pris på hjælp!

Mvh.
Lotte
LSL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16/02/2016 13:05

Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster