af Sangeren » 22/04/2016 00:24
Hej sfb
Lige på det område er jeg altså ikke sikker på at jeg er enig med dig. Bestyrelsen skal godkende en fremlejer, men det er jo for hele lejligheden. Her er der tale om værelsesudlejning. Og der findes altså ikke noget om tidsbegrænsing på 2 år. Det er mig bekendt en misforståelse af at det som "lejer" og også typisk "andelshaver" er tilladt maksimalt at fremleje hele lejligheden i op til 2 år, hvis man har en efter lejeloven gyldig grund for fremlejen, så som udstationering osv. I min forening er det f.eks., på grund af en fejlformulering, tilladt at udleje/fremleje i 2 år uden grund, og 4 år i alt, hvis man kan give en efter lejeloven gyldig grund fro de sidste 2 år... dog skal der være min 2 års mellemrum mellem hver udlejning.
I henhold til betaling, burde der ikke være noget problem i ikke at gøre det sort, da du så vidt jeg husker har mulighed for at fremleje en del af din lejlighed skattefrit for op imod i omegnen af 22.000,- om året(er jeg dog ikke lige opdateret på) og så længe det ikke overstiger halvedelen af alle udgifter, er det ikke noget skat vil gå efter, specielt ikke hvis man lever i et kærestelignende forhold. = om I kalder det sort eller hvad I gør, burde det ikke være noget problem for skat, men om I val have noget papir på det er jo op til Jer. Men under alle omstændigheder vil jeg give sfb ret i at 3500,- overført fast hver måned da lyder meget fair og rimeligt.
Men altså, ellers kan jeg da også anbefale en anden løsning som jeg har været meget glad for i forhold til at der ikke er nogen der føler sig snydt, og man ikke skal rende rundt og blive irriteret på hinanden fordi man skal gå rundt om minde om hver gang der er en fællesregning der skal betales, hvor der så er en der måske er lidt langsom til at betale, eller glemmer det. Så er en fælles konto(budgetkonto) hvor regningerne bliver trukket fra, og hvor penge til renter kan trækkes fra, efter min mening en god ide af oprette, hvor begge parter automatisk overfører et fast beløb hver måned, og hvor man jo så kan bruge et måske lille overskud til lidt hygge/spisning/opsparing/osv. Men det kan sparer forholdet for en masse små træls frustrationer.