Syn i forbindelse med salg af andel

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Syn i forbindelse med salg af andel

Indlægaf GolfNerd » 19/05/2016 00:46

Hej!
Jeg har for nylig solgt min andel i en større andelsforening (på ca. 100 boliger).
Under synet blev jeg, ud over maling af vægge og afhøvling af gulve mv, afkrævet betaling for tre punkterede ruder af 2.500,- stykket, samt reparation af et 4. vindue.
Efter at en Velux-fagperson havde set på omfanget af reparationer, anbefalede de, at da reparationsprisen var i størrelsesordenen 8.000,- (det er et stort vindue og der skulle udskiftes hængsel mv), at da vinduet var fra 1983, så kunne det ligeså godt blive udskiftet. Der blev vurderet, at det ikke drejede sig om mislighold, men almindeligt slid.
Køber (som også er formand i andelsforeningen), indhentede nu et tilbud fra den tømrer boligforeningen normalt anvendte. Da udskiftningen var et veluxvindue på skråt tag i 3. sals højde, vurderede den pågældende tømrer at prisen blev 32.750,-!!
Jeg blev noget chokeret og gjorde indsigelse mod synet.
1) til selve synet fik jeg at vide at maks prisen for vinduet iflg andelsforeningens prisliste (som der blev lavet syn efter) var maks 20.000,- (hvis den skulle udskiftes).

2) Jeg kontaktede veluxfagpersonen (da jeg ikke selv var til stede til dette 'eftersyn' og spurgte om udskiftningen var NØDVENDIG eller blev anbefalet ud fra en eller anden normalpris for udskiftning af et sådan vindue. Jeg fik at vide at reparationen var tilstrækkeligt og tilføjelsen om at de anbefalede udskiftning kun var i lyset af at reparationsprisen var høj i forhold til udskiftning (VELUX var også temmelig chokeret over udskiftningsprisen).
Jeg indhentede et tilbud fra Velux's egen hjemmeside, som var på godt 10.000 ekskl. moms for udskiftning, men inkl vindue og materialer.
Kan det virkelig passe, at når andelsforeningen ikke overholder deres egen prisliste, at de så alligevel har retten til at bestemme hvilken håndværker man ønsker at bruge, på min regning? Uden at få nogen modbud?

3) Og dette er det vigtigste punkt. Jeg har læst at jeg slet ikke har ansvaret for vinduer som andelshaver? Jeg kikkede på andelsforeningens vedtægter og her stod det samme som i de fleste andre andelsvedtægter man kan finde på her på nettet (der står ikke eksplicit hvem der har ansvaret for vinduer, men at andelshaver har ansvar for indendørs og andelsforeningen for udendørs). Jeg har dog kunnet læse mig til at vinduer sædvanligvis hører til udendørs...
Jeg har rettet henvendelse til administratoren af andelsforeningen (som er en advokatvirksomhed) og spurgt til, om der har været lavet vedtægtsændringer, som gør at jeg har ansvaret for vinduer.

Der er nu gået 4 uger siden min skriftlige henvendelse. Jeg rykkede for ca. 1½ uge siden telefonisk hos administratoren. Han sagde, at jeg ville få et skriftligt svar i løbet af 2-3 dage, og at han havde haft møde med bestyrelsen (hvor køber som sagt er formand for bestyrelsen) og de stod fast ved, at jeg ville blive afkrævet godt 54.000,- for synet (heraf 40.000,- alene for vinduer). Jeg har endnu ikke fået et skriftligt svar.....

ekstra info: i 2013 blev alle vinduer i boligforeningen udskiftet. Alle boliger med 2 etager fik dog kun udskiftet i underetagen. Udregning af betalingen for de vinduer der blev udskiftet blev foretaget efter størrelsen af andelen. Dvs at jeg skulle betale forholdsmæssigt mere for udskiftning af det samme antal vinduer som min nabo (som har een etage, men samme type underetage som mig). Vi betalte altså ikke pr. vindue...
Hvis jeg/vi (som havde 2-etagerslejligheder) ville have skiftet i overetagen ville det blive på egen regning (vi fik dog tilbuddet om at denne regning kunne blive afdraget over huslejen). Jeg takkede nej, da jeg følte at det var en urimelig forskelsbehandling, at jeg skulle betale for udskiftning af vinduer i underetagen i forhold til størrelsen af min andel (godt nok over huslejen)- og så alligevel ikke få skiftet dem alle (i bagklogskabens klare lys skulle jeg nok ikke have gjort dette).

Hvor står jeg? Kan jeg, i boligretten, vinde sagen om, at ansvaret for vinduerne er andelsforeningens? Er der en bagatelgrænse for sådanne sager? Kommer jeg selv til at betale udgifter i forbindelse med denne sag hvis jeg vinder (og vil udgifterne sluge 'gevinsten')?
GolfNerd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/05/2016 00:01

Re: Syn i forbindelse med salg af andel

Indlægaf sfb » 20/05/2016 13:54

Hej.
Som jeg læser dit indlæg, er der en del spørgsmål som skal besvares ?
Har du selv og køber (formanden) deltaget i synet ? Hvad siger vedtægterne ?
Mit svar skal være at du skal gå til en Advokat. Du kan bruge retshjælpen i din kommune eller hvis du er i en fagforening der kan du få gratis rådgivning .
mvh
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Syn i forbindelse med salg af andel

Indlægaf sfb » 20/05/2016 13:54

Hej.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron