Hæfter jeg for råd i gulvet?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sarahholm » 8/11/2016 19:24

Jeg har den 1. november solgt min andelslejlighed. I forbindelse med salget blev der foretaget en lejlighedsvurdering af det vurderingsfirma, som den pågældende andelsboligforening altid anvender.
Nu er jeg blevet kontaktet af køber, som i forbindelse med nedrivning af det gamle køkken i lejligheden har konstateret råd i gulvbrædderne under vasken samt foran vinduet. Dette har man ikke kunnet konstatere ved lejlighedsvurderingen, da der var fastbyggede skabe, som skjulte de dele af køkkengulvet.
Jeg har ikke på noget tidspunkt haft vandskade, og jeg er meget overrasket over, at der er råd i gulvet.
Køkkenet i lejligheden (som køber nu har revet ned) er blevet bygget af den andelshaver, som jeg i sin tid købte lejligheden af.

Reelt set har jeg jo ikke haft nogen mulighed for at se, om der allerede var råd i køkkengulvet, da jeg selv købte lejligheden for 9 år siden. Så det ved jeg ikke, om der var.

Den advokat, som administrerer andelsboligforeningen, har ifølge køber opfordret hende til at skrive til mig for at få en afklaring på, hvad der nu skal gøres. Køber skriver også, at hun på nuværende tidspunkt ikke har overblik over de samlede omkostninger, da hun først vil høre mig, om jeg kan anerkende hendes krav.

Jeg har ikke lyst til at anerkende hendes krav, men har jeg noget valg?
Jeg har ikke været vidende om råd i gulvet - og jeg ved ikke engang, om råddet er opstået, mens jeg har boet i lejligheden.
Hvad gør jeg?

Jeg håber, at der er nogen, som kan vejlede mig, for jeg kan ikke finde noget i andelslovgivningen, som beskriver en situation som den her.
mange hilsner
Sarah
sarahholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27/04/2015 23:23

Re: Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sfb » 9/11/2016 10:44

Hej.
Som du skriver kan der svares ja/nej til dit spørgsmål om det er dig der skal betale.
Så hvis jeg var dig ville jeg skynde mig meget langsomt.
Så skal du afvise sagen og lade din køber bevise at det er en skjult fejl.
For at bevise at der er en skjult fejl skal der jo afholdes et syn og skøn. derfor skal han stoppe alt arbejde i køkkenet her og nu , til du og ham har aftalt hvem og hvordan et sådan syn og skøn skal laves , hvem der skal betale (3000--5000 kr)samt deltage. Husk at du har krav på at godkende alt inde et syn og skøn, kan i ikke finde en løsning er det retten der bestemmer og ikke modparten.
Så hvis du er lidt besværlig kan du som ingen ting trække tiden i op til et halvt år. Så mon ikke han så bliver træt af at bo i et køkken der ikke kan gøres færdig.
Så er den sag nok slut.
Har du gives afslag i salgsprisen .har køber nok ingen ting at komme efter(Som du skriver er det Adm. som er advokat at køber skal prøve om du vil deltage, han ved godt at det skal du ikke.) For efter mit er det en forsikringssag med en stor selvrisiko som skal betales af køber
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sarahholm » 9/11/2016 16:02

Hej SFB
Tak for dit svar!

Forstår jeg dig ret, mener du, at jeg i første omgang skal tage mig god tid til at besvare købers henvendelse?
Men hvordan "afviser jeg sagen"?
Skriver jeg til ham, at jeg ikke tror på, at det er råd, han har fundet i køkkengulvet, og at han selv må lave en aftale med en vurderingsmand, og selv betale - og at jeg vil være til stede ved vurderingen/synet, så det kan derfor først afholdes, når jeg kommer til København næste gang? (lejligheden, jeg solgte, ligger i København, og jeg er flyttet til Langeland og har helt reelt ikke tænkt mig at tage til København før om tidligst 4 måneder)
Eller hvad skal jeg gøre helt konkret for at afvise sagen?

Hvad kan køber reelt gøre mig?
Kan han få andelsboligforeningen til at tilbageholde nogle af mine penge? - De er nemlig endnu ikke blevet udbetalt til mig.
I salgsaftalen står der, at "Der tilbageholdes 30.000 kr. til sikkerhed for eventuelle fejl og mangler. Beløbet udbetales til sælger, såfremt køber ikke inden den 1. december 2016 skriftligt har meddelt sælger med kopi til administrator, at der ikke er sket afhjælpning af aftalte mangler."
MEN det påståede råd i køkkengulvet er vel ikke en "aftalt mangel" i og med, at det ikke fremgår af den vurderingsrapport, der blev lavet inden salget. I vurderingrapporten tages der forbehold for fejl og mangler, som ikke har kunnet konstateres pgs. indbo - og det må vel siges at være tilfældet med indbyggede gulv-skabe?

Det hedder videre i salgsaftalen: "hvorved der dog henvises til andelsboliglovens paragraf 16, stk. 3, om skjulte fejl og mangler".
Men når jeg læser paragraf 16, stk. 3, kan jeg slet ikke se, at den handler om skjulte fejl og mangler???? Jeg forstår det simpelthen ikke.

mange hilsner
Sarah
sarahholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27/04/2015 23:23

Re: Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sarahholm » 10/11/2016 02:02

Og forøvrigt: Er et køkkengulv i en andelslejlighed en fælles bygningsbestanddel i andelsboligforeningen, og således andelsboligforeningens ansvar?
Eller er køkkengulvet en del af andelslejligheden og således andelshaverens ansvar?

Og -
Hvis råddet i gulvet skyldes vinduerne, er det så andelsboligforeningen, som skal betale for råddet i gulvet?

Mange hilsner
Sarah
sarahholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27/04/2015 23:23

Re: Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sfb » 10/11/2016 10:11

hej.
Ja.ja-- du har fat i noget---som jeg også skriver er det en forsikringssag .
Du har nu bosat dig på Langeland kan jeg læse.
Så du skal tage en tur over til Svendborg. Gå på advokatvagten som er gratis ,få dem til at skrive et brev/mail til køber af din andel.
Advokatvagten finder du på Rådhuset i Svendborg, du skal ind af hoved døren op på 1.sal og til venstre. Den har åben hver torsdag fra 15--til--16,30 du kan komme en time før og trække et nummer .
God tur til Svendborg.
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sarahholm » 10/11/2016 18:53

Hej SB

Mange tak for dine mange svar - jeg er virkelig glad for at kunne drøfte den her sag med nogen, som har forstand på det!

Du skriver, at jeg skal ta til advokatvagten.
Men når gulve er en fælles bygningsbestanddel i andelsboligforeningen, og således er andelsboligforeningens ansvar, så kan jeg vel blot selv skrive til køber, at hun skal henvende sig til andelsboligforeningens bestyrelse, da vedligeholdelse af gulvet påhviler foreningen og ikke de enkelte andelshavere?

Eller er der en grund til, at du synes, at jeg skal involvere en advokat?

Jeg tænker jo, at når gulve hører ind under andelsboligforeningens ansvarsområde, så er det vel bestyrelsen selv, som skal finde ud af, om de kan få foreningens forsikring til at betale for reparation af gulvet? Og ikke noget jeg behøver at bruge tid på?

mange hilsner
Sarah
sarahholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27/04/2015 23:23

Re: Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sfb » 11/11/2016 10:40

Hej igen !
Det er ikke min opfattelse at du skal bruge advokat hjælp. Men--men et gratis råd fra en advokat som du kan få på advokatvagten er nu ikke så dårligt !!.For du skriver jo selv at Adm. er et advokatkontor ? Du skriver også at der er 30,000 kr som vil blive tilbageholdt //og tro mig det vil der blive. Det er jo sådan at da du nu har solgt din andel, skal Adm. jo ikke forsvar dig men køber. så hvis han og bestyrelsen kan få dig til at betale ved kasse et ,så slipper de for problemet med forsikringsselskabet og selvrisikoen .
Så mit råd til dig skal være gå på advokatvagten og lade dem komme med et udkast til hvad du skal skrive som svar , det er som sagt gratis og vil spare dig selv for mange problemer.
sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Hæfter jeg for råd i gulvet?

Indlægaf sarahholm » 11/11/2016 11:18

Hej SB

Det giver rigtig god mening!
Så jeg tager en tur til Svendborg på torsdag.

Tusind tak for hjælpen - den er jeg meget glad for.

mange hilsner
Nynne
sarahholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27/04/2015 23:23


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster