Ventetid på Andelsbevis

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Ventetid på Andelsbevis

Indlægaf Mortensen » 13/05/2004 01:38

Hvor længe skal man højst vente på at få udstedt en andelsbevis efter at man har betalt andelen og har overtaget boligen til indflytning? Vi har nu efter 14 dage i boligen endnu ikke fået vores andelsbevis og jeg har erfaret at en anden andelshaver i foreningen har ventet forgæves i endnu længere tid. Er der en lovbestemmelse der siger noget om dette?
Mortensen
Mortensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13/05/2004 01:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/05/2004 09:00

Nej, det er kun et spørgsmål om service fra den som skal udstede andelsbeviset.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Andelsbeviser generelt

Indlægaf Mortensen » 13/05/2004 14:07

Når jeg får oplyst at der ikke er en lovbestemmelse om udstedelsen af andelsbeviser, men at det kun er en service fra andelsbestyrelsen, har jeg så ret i at det pågældende papir ikke har nogen juridisk betydning og dermed fx. ikke kan deponeres i et pengeinstitut som sikkerhed for et lån til andelen?
Hvis dette papir alligevel har en eller anden juridisk gyldighed eksisterer der så ikke en kutyme for udstedelsen som bør følges?
Jeg begynder at finde det interessant hvorfor man overhovedet udsteder andelsbeviser.
Mortensen
Mortensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13/05/2004 01:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/05/2004 21:14

Det rigtige vil være at udstede andelsbeviset når overdragelsesaftalen er underskrevet af køber, sælger og bestyrelsen og iøvrigt når fortrydelsesperioden er udløbet.

Andelsbeviset har kun teoretisk betydning. Det afgørende er at du har en overdragelsesaftale, der er underskrevet og godkendt.
Andelsbeviset kan man vælge at betragte som en slags ekstra kvittering.

Deponering af andelsbeviset i et pengeinstitut til sikkerhed for lån er nærmest værdiløst for pengeinstituttet. Andelshaveren kan blot henvende sig til andelsboligforeningen og sige at andelsbeviset er bortkommet og at der ønskes udstedt et ny andelsbevis som erstatning for det "bortkomne".

Andelsboligloven siger
§ 5. Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, ....

Der overdrages derfor en andel og ikke nødvendigvis et andelsbevis.

Man udsteder formentlig andelsbeviser af gammel vane og nostalgi.
Ofte er andelsbeviset udskrevet på flot, tykt papir så det ser højtideligt ud, men det bør man ikke lade sig imponere af.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron