Vedtægter om bytteret.

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Vedtægter om bytteret.

Indlægaf Søren » 10/06/2004 08:02

Hej igen

Kan nedenstående have sin rigtighed ?

Jeg vil samtidig gøre opmærksom på, at for at opfylde vedtægternes bestemmelse om bytteret - § 14, stk. a - skal begge parter erklære selv at ville bebo de respektive lej-ligheder, og at formålet med bytte ikke er at videreoverdrage eller at bytte andelen i henhold i henhold til vedtægternes bytteret inden for de første 2 år efter opnåelse af medlemskab.

Særlig gør jeg opmærksom på, at den nye andelshaver i A/B XXXXX skal un-derskrive en erklæring om at han/hun er indforstået med at bestyrelsen gyldigt kan afslå en begæring om overdragelse eller bytning i henhold til vedtægterne, såfremt det viser sig at du enten har byttet eller videresolgt din nye andelslejlighed inden for 2 år fra byttet, eller at det på anden måde kan dokumenteres, at bytte ikke er sket i over-ensstemmelse med foreningens vedtægter og venteliste.
Søren
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26/02/2004 17:06

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/06/2004 09:16

2 år er måske lidt rigeligt, men ellers er det jo hvad der er brug for med henblik på bekæmpelse af snyderi.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Søren » 10/06/2004 10:06

Vil det sige at dem som flytter ind i vores andel er afhængi af vores forehavende, eksempelvis hvis vi efter kort tid køber hus eller andet og
de så bliver nødsaget til at flytte fra deres lejlighed.

Det betyder også at vi vil få svært ved at bytte vores andel til noget eventuelt billigere eller støre idet der er sat denne klausul ind.

Det er første gang bestyrelsen vælger at tage dette tiltag i brug, der
har ikke være indført denne klausul i nogle af de andre der har byttet.

Jeg opfatter dette som en hetz mod os og vi bliver nødt til at blive boende
eller må sælge til ventelisten - hvor et bestyrelsesmedlem har sine 3 døtre stående som nummer 1.2 og 3. jeg syntes at det lugter lidt ?

Mvh
Søren
Søren
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26/02/2004 17:06

Indlægaf Andels And » 10/06/2004 12:45

Bestyrelsen skal ordne sig efter vedtægterne... 2 år er måské lidt rigelig som Jens skriver, men det er i hele andelsforenings interesse at få folk ind med langtids udsigter mht forbedringer og den almindelige drift af foreningen. Derfor er det i foreningens interesse at have en venteliste der fungerer. Vedtægterne er nok blevet sådan på grund af dårlige erfaringer. Det er et besværlig clausul at videreføre i praksis...hvordan skal jeres nuværende forening holde øje med jer?!!!

Fra jeres side. hvis ikke du har planer om at flytte så er der ingen problem. Hvis, af uforudsiglige grunde, i bliver nødt til at flytte igen, så skal grundene dokumenteres.

Skal det opfattes som en hetz? Bestyrelsen gør det rigtige ved at udføre vedtægterne og generalforsamlingens ønsker. De har nok været lidt slap før. Det er jo et besværlig clausul at administrere. I kan stille forslag til det næste generalforsamling for at ændre i vedtægterne eller skabe lidt debat.

Til sidst vil jeg sige at hvis begge parter er glade for deres nye lejligheder og agter at blive boende i det lange løb så er der ingen problemer. Svaret er måské at vente indtil i har fundet "det perfekte bytte" :smile11:
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Søren » 10/06/2004 12:57

Hvorfor jeg føler at det er hetz fra bestyrelsen er, at der står følgende i vores vedtæger.:

Overdrageren kan instille sin efterfølger, når overdragelsen sker til en person, med hvem han er beslægtet i lige op - og nedstigende linie,
til husstandsmedlemmer eller ved bytning

Og ikke andet !

Mvh

Søren
Søren
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26/02/2004 17:06

Indlægaf Andels And » 10/06/2004 18:28

Det er altså ikke skrevet klokkeklart ind i vedtægterne???!!!
:

- § 14, stk. a - skal begge parter erklære selv at ville bebo de respektive lej-ligheder, og at formålet med bytte ikke er at videreoverdrage eller at bytte andelen i henhold i henhold til vedtægternes bytteret inden for de første 2 år efter opnåelse af medlemskab.


Så virker 2 års reglen lidt tilfældig og barsk. Jeg har set nogle andelsboligforeningsvedtægter med lignende clausuler. Se f.eks
http://www.ab-jaeger.dk/Om_jaeger/vedtaegter.htm
§15 stk 3.

Som bestyrelsesmedlem kunne jeg godt finde på at tilføje et clausul mht formålet...med ikke med en ikke-vedtaget tidsperiode.

Du kunne skrive til bestyrelsen og spørge hvor i vedtægterne der henvises til 2 årsreglen ....eller......

Tid til at kontakte en advokat? Hold os opdateret.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Søren » 10/06/2004 19:41

Hej Igen

Det er også derfor at jeg føler mig en " lille " hetzet.

Men altsammen hænger sikkert sammen med døtre på ventelisten.

Jeg har allerede forelagt bestyrelsen mine synspunkter og har gjort
opmærksom på, at der inden for de sidste 1½ år har været byttet uden
disse klausuler - hvis jeg tager en advokat på, kan disse tidligere
sager danne presedens for min sag ?

Jeg har allerede kontaktet en advokat, men håber at bestyrelsen kommer
til fornuft - selvom deres opførelse ikke på nuværende tidspunkt peger i den retning.

Hvor langt skal jeg flytte hen for at kunne fremleje min lejlighed ?

Foreløbigt mange tak for jeres hjælp.

Mvh
Søren
Søren
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26/02/2004 17:06

Indlægaf Søren » 12/06/2004 20:51

Hej Igen

Ovenstående § du henviser til, er i forbindelse med intern bytning - i
mit tilfælde en det ekstern.

Mvh
Søren
Søren
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26/02/2004 17:06


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron