Når kæresten fraflytter andelslejligheden

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Når kæresten fraflytter andelslejligheden

Indlægaf BO_706 » 19/06/2004 19:51

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorledes jeg er stillet i følgende situation:

For ca. fem år siden flyttede min kæreste og jeg sammen i min lejlighed; en tidligere lejelejlighed, som jeg på daværende tidspunkt netop havde købt som andelslejlighed for en billig penge (20.000). Jeg har selv boet i lejligheden i ca. otte år. Min kæreste ville dengang skrives på andelsbeviset, hvilket jeg gik med til. Vi lavede en mundtlig aftale om, at de penge, vi på et senere tidspunkt kunne sælge lejligheden for, kun var "fælles", såfremt vi fraflyttede lejligheden for at flytte et andet sted hen sammen.

Det er desværre nu kommet så vidt, at vi overvejer, at flytte fra hinanden, og min kæreste holder på, at han skal have halvdelen af lejlighedens nuværende værdi, hvis han flytter (halvdelen af kr. 325.000). Er han berettiget til det, når nu vi har en mundtlig aftale som formuleret ovenfor? Det skal nævnes, at vi har et barn sammen, og jeg på nuværende tidspunkt kun har et SU-slutlån som indtægt, hvorfor banken højst sandsynligt heller ikke vil give mig et lån til at betale ham ud.

Jeg har valgt at være anonym pga emnets følsomhed.

På forhånd mange tak for svar!

Venlige hilsner
Anonym
BO_706
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19/06/2004 19:40

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 19/06/2004 21:08

Ved afregning vil andelsboligforeningen henholde sig til at I ejer halvdelen hver af andelen. En mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig, men er sværere at bevise. Den mundtlige aftale er derfor gældende, men du får tilsyneladende brug for at bevise den, så I mellem jer kan afregne som aftalt.

Andelsbolig-debat har ingen krav om oplysning af korrekt navn, som du kan se af de mange fantasifulde brugernavne. :smile3:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf BO_706 » 19/06/2004 21:43

Admin. Jens Arentoft skrev:En mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig, men er sværere at bevise. Den mundtlige aftale er derfor gældende, men du får tilsyneladende brug for at bevise den, så I mellem jer kan afregne som aftalt.


Hej Jens

Tusind tak for svar!

Hvordan beviser man en mundtlig aftale, medmindre man har en båndoptagelse af samtalen?

Venlig hilsen
A.
BO_706
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19/06/2004 19:40


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 7 gæster