Hvordan overtager jeg min brors andelslejlighed?

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Hvordan overtager jeg min brors andelslejlighed?

Indlægaf Mette Andersen » 27/06/2004 13:18

Hej igen

Som sagt så bliver min brors lejlighed lavet om til en andelslejlighed inden længe. Han ønsker imidlertid ikke at have den mere og vil derfor overdrage den til mig.

Hvordan kan det lade sig gøre?

1) Skal han når foreningen er stiftet sælge andelen til mig således at jeg overtager den 100%?

Eller

2) Kan jeg allerede nu komme på andelsbeviset hvis jeg indskyder penge i andelen selvom jeg ikke bor der?

Eller

3) Skal jeg flytte ind hos ham nu og melde folkeregisteradresse således at jeg bor i lejligheden den dag andelsforeningen bliver stiftet således at jeg bor i lejligheden fra start af og dermed kan købe lejligheden 100%?


Håber nogen kan afklare situationen.

På forhånd tak

Mvh
Mette
Mette Andersen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27/06/2004 12:53

Re: Hvordan overtager jeg min brors andelslejlighed?

Indlægaf JN » 28/06/2004 15:09

Ofte er der en vedtægt i andelsboligforeninger, der påbyder medlemmer at bo på adressen. Der er såkaldt bopælspligt. Ligeledes kan andelsboliger oftest kun overdrages mellem familie i lige op og ned gående linie. Det er bror/søster ikke.

Derfor:
Ad 1:
Tvivler på det kan lade sig gøre. Jeg ville ikke sætte mine forhåbninger hørt til det i hvertfald.

Ad 2:
Igen, når der er bopælspligt står du vanskelig hvis en anden også ønsker at overtage lejligheden. Hvis der med sikkerhed ikke er andre internt interesseret kan du måske være heldig. Jeg ville igen ikke satse på det.

Ad 3:
Nemlig. Det kan være du ikke reelt bor der, men kun har adresse. Der er selvfølgelig snyd, men det er svært at bevise. Det bedste er selvfølgelig at flytte ind helt fair and square og komme på andelsbeviset. Bemærk dog der kan være en detalje omkring hvor længe du har boet der. Hvis du betragtes på samme vilkår som en samboende eller partner skal du have boet der i mindst 2 år før du kan være sikker på at kunne overtage lejligheden.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron