Bopælspligt og annullering af køb

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Bopælspligt og annullering af køb

Indlægaf kj2708 » 25/08/2004 17:52

Hej,

Jeg har ejet en andel i 6 måneder. Jeg regnede ved overtagelsen med at flytte ind og bebo lejligheden, jeg flyttede nogle møbler derover og efter et stykke tid også min folkeregisteradresse. Men da jeg samtidigt fik job andetsteds i landet blev jeg nødt til at bo hos nogle venner, og kom altså ikke til at bruge lejligheden mere end ganske kort tid. Derfor vil jeg nu bruge min vedtægtssikrede bytteret til at skaffe mig en ny bolig i nærheden af mit arbejde.

Problemet er, at bestyrelsen nu har "opdaget", at jeg ikke har brugt lejligheden særligt meget. Derfor har de mundtligt meddelt mig, at de vil annullere mit oprindelige køb for 6 måneder siden, med henvisning til at jeg ikke kan opfattes som andelshaver, da jeg ikke har opfyldt min bopælspligt. Så vil de lade lejligheden sælge til den første på ventelisten og fratage mig muligheden for bytte.

Kan bestyrelsen det? Kan de 1) blot hævde, at jeg ikke er andelshaver når jeg faktisk er godkendt og har folkeregisteradresse på stedet, fordi jeg ikke har været nok til stede og kun har få møbler i lejligheden? Kan de 2) ganske enkelt annullere mit køb uden at jeg har mulighed for at protestere? Kan de 3) annullere købet, med henvisning til at jeg skulle have været i ond tro, dvs. købte lejligheden som bytte-objekt (det var der OVERHOVEDET ikke tale om!).

Bestyrelsen har meddelt mig, at der vil blive gennemført et tvangssalg inden for de kommende dage og har kontaktet foreningens advokat. Hvad kan jeg gøre?
kj2708
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25/08/2004 17:26

Indlægaf HansL » 25/08/2004 21:10

Hvis foreningen sætter advokat på sagen, bør du også skaffe dig en advokat for at varetage dine interesser.

Du har muligvis et problem, hvis du er fraflyttet lejligheden, for så har du mistet dine rettigheder, idet du ikke overholder din bopælspligt. Det bedste vil nok være, hvis du kan komme bestyrelsen i forkøbet og meddele dem, hvem du ønsker at bytte med, og hvilken dato. Hvis der ikke står i vedtægterne, at man skal have beboet sin lejlighed i en vis periode, før man kan bytte den væk, har du gode chancer. Men som nævnt: skaf en advokat, hvis foreningen også bruger advokat.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Tak for svar + et par detaljer

Indlægaf kj2708 » 25/08/2004 22:23

Hej Hans,

Tusind tak for det meget hurtige svar på mit spørgsmål. Vedtægterne nævner ingen betingelser for at medlemmer kan bytte til anden helårsbolig. Jeg opholder mig ikke i lejligheden for tiden, for jeg arbejder i den anden ende af landet. Jeg har allerede meddelt bestyrelsen mundtligt, at jeg gerne vil bytte bolig og med hvem. Og i dag (eller i morgen afhængig af postvæsenet) skulle de have modtaget et anbefalet brev, hvor jeg indstiller hende jeg skal bytte med som ny andelshaver.

Spørgsmålet er så nu, om de kan nå at blokere dette, ved at annullere mit oprindelige køb - ved at henvise til en formodning om, at jeg kun købte for at kunne bytte nu. Det var helt klart ikke min mening med købet, men det hævder bestyrelsen. Da jeg meddelte mit ønske om at bytte sagde bestyrelsesformanden, at jeg kun enten 1) kan flytte ind og blive boende i et passende stykke tid eller 2) sælge under tvang og miste alle rettigheder til bytte.

Jeg forstår dit svar sådan, at jeg står rimeligt godt i forhold til at bytte (bestyrelsen får jo også det de ønsker: en ny beboer, der vil opholde sig i lejligheden!), men at jeg uanset hvad bør have mig en advokat.

Endnu en gang tak!

PS.: hvis nogen har erfaringer med lignende sager vil jeg meget gerne høre om dem.
kj2708
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25/08/2004 17:26

Indlægaf HansL » 25/08/2004 23:25

Hvis formanden forlanger, at du skal flytte ind og bo i lejligheden i "et passende stykke tid", må han præcisere, hvor lang tid der i så fald skal være tale om for at det er "passende". Det får han svært ved, hvis der ikke står noget i vedtægterne om det.

Derfor skal du fastholde din bytteret. Du skal også fastholde, at din fraflytning fra lejligheden ikke har været så langvarig, at det kan betegnes som misligholdelse af bopælspligten, og at du har forsøgt at bytte lejligheden væk fra det øjeblik du besluttede at flytte, netop med det formål at lejligheden ikke skulle stå tom.

Har du stadig folkeregisteradresse i lejligheden? Det vil muligvis være en fordel, for så kan du hævde, at du stadig bor der, og det er i så fald bestyrelsen, der skal bevise, hvis det ikke er tilfældet.

Det er også bestyrelsen, der har bevisbyrden med hensyn til, om du købte lejligheden med henblik på at bytte den væk. Det er ikke nok, at de bare påstår, at det forholder sig sådan.

Prøv at tale bestyrelsen til fornuft, inden du hyrer en advokat. Men find alligevel en advokat, som kan stå parat i kulissen og træde til med kort varsel, hvis det bliver nødvendigt.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Arbejdsgang i annullering af køb? Hvordan forhindre?

Indlægaf kj2708 » 26/08/2004 00:16

Hej igen, og tak for din store hjælp!

Når det er blevet forlangt at jeg enten lader købet annullere eller selv flytter ind for at bebo lejligheden i længere tid, så regnes det sidste som en fiktiv mulighed: alle ved, at jeg arbejder i den anden ende af landet. Så det er ikke en mulighed at flytte tilbage permanent - bestyrelsen satser derfor hårdt på annulleringen.

Jeg vil fastholde overfor bestyrelsen, 1) at mit fravær har været relativt kort, 2) at det ikke har været min hensigt at spekulere i at have en tom lejlighed, 3) at jeg siden jeg blev klar over min jobsituation har villet bytte.

Jeg har stadig folkeregisteradresse i lejligheden. Det hjælper nok en del.

Jeg går også ud fra at det er bestyrelsen, der har bevisbyrden, og at det bliver svært at komme ud af en påstand-mod-påstand-situation, som så nok vil være til min fordel.

Men hvordan foregår en annullering af et salg? Kan bestyrelsen blot henvende sig til administrator og så iværksætte en annullering? Har jeg overhovedet noget at skulle have sagt? Jeg vil meget gerne undgå enhver form for retssag. Det vil være dyrt, ubehageligt, og det vil forhale det boligbytte jeg gerne vil gennemføre nu. Kender du arbejdsgangen i sådan en sag?
kj2708
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25/08/2004 17:26

Indlægaf HansL » 26/08/2004 09:19

Bare rolig. Bestyrelsen kan ikke bare annullere salget. Salget er sket, pengene er betalt, du er indflyttet fysisk og ifølge folkeregisteret bor du på adressen. Du har gode kort på hånden. Hvis bestyrelsen vil smide dig ud, skal det foregå ved at de ekskluderer dig fra foreningen. Det kan de kun gøre, hvis du har lavet meget grove overtrædelser af foreningens vedtægter, eller andre meget slemme ting. (Jeg går ud fra at du altid betaler din boligafgift til tiden). En udsmidningssag skal formentlig via boligretten, og det kan tage lang tid. Bestyrelsen slipper hurtigst af med dig, hvis de accepterer dit ønske om at bytte lejligheden væk.

Held og lykke, og lad os vide hvordan sagen ender.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf kj2708 » 26/08/2004 10:22

Hej Hans,

Endnu en gang tak for hjælpen! Jeg er mere rolig nu og tager dialogen med bestyrelsen op igen, i håb om at de vil køle lidt af.

Jeg skal nok lade dig vide, hvordan udfaldet bliver. I virkeligheden kan jeg jo kun sympatisere med bestyrelsens holdning: at lejlighederne skal være beboet, at de skal tilbydes dem, der trænger, at der aldrig nogensinde må spekuleres i deres bytteværdi eller markedsværdi. Nu skal jeg bare have dem overbevist om (eller i det mindste have det gjort sandsynligt), at jeg ikke har haft noget af dette til hensigt.

Mange hilsner - og tusind tak.
kj2708
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25/08/2004 17:26


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster