Jeg bor i en ejendom, hvor vi har fået muligheden for at overtage/købe ejendommen på andelsbasis. Vores advokat og valuar vurderer, at ejendommen er for dyr at overtage.
Mit spm. er herefter, hvilke rettigheder vi som fortsatte lejere har i forhold til ny ejer? - eller hvilke muligheder den nye ejer har for at skrue vores husleje op?
Ejendommen er fra 50'erne, og en del lejere har såkaldt "omkostningsbestemt husleje". Ca. halvdelen af lejlighederne er renoverede og betaler ca. den dobbelte husleje af de øvrige ikke-renoverede lejligheder. Alle lejligheder har "rigtigt" bad og køkken.
Kan den nye ejer f.eks.:
- foretage ydre forbedringer, f.eks. nye vinduer, elevatorer, nyt tag mv., som herefter lægges på huslejen
- inddrage vores loftsrum med henblik på udstykning til ejerlejligheder (der står i vores lejekontrakter, at loftsrum er en del af det lejede)
- genhuse og modernisere for derefter at skrue huslejen voldsomt op
- etablere ekstra etage
- i øvrigt hæve huslejen med andre begrundelser
Jeg er altså overordnet int. i, hvor langt vi som fortsatte lejere er beskyttet af Lejeloven og Boligreguleringsloven, og hvilke "kneb" den nye ejer har for evt. at omgå disse regler.