Stifelse af andelsforening uden at eje en lejelejlighed?

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

Stifelse af andelsforening uden at eje en lejelejlighed?

Indlægaf Thanerik » 30/05/2005 14:56

Eftersomt jeg er en stuendende som stadig bor hos forældre og er blevet træt af at være hjemme, har jeg tænkt på at oprette en andelsforening (en lille andelsforening) og købe en ejendom. Jeg har en række venner som støtte min ide og er villig til at flytte ind hvis jeg for eksempel køber en ejendom med cirka 3 lejligheder - det kunne jo være smart - også med den økonomiske forhold, da det er svært at skaffe mig en lån hvis jeg er en studende - så ved at lave en lån gennem andelsforeningen og købe ejendommen vil være nemmere - TROR jeg.

Problemet er bare at jeg er overhovedet ikke sikker på at det vil fungere og hvad det kræver at stifte en andelsforening uden at have en lejelejlighed i forhånd.

Jeg vil gerne have en svar med muligheder omkring min ide og om det er en fordel eller om det er bedst at vælge en anden mulighed.

Det hjælper ikke at anvise mig til en eller andet med lov om andelsforening eller den slags, for jeg har ledt omkrig i længe tid nu og er nogenlunde klar over hvad det kræves, men jeg kunne ikke finde nogle oplysning om det er muligt at oprette en andelsforening uden at have en lejelejlighed og så begynde at opkøbe lejligheder?

Jeg håber at i kan svare på min spørgesmål.

Med venlig hilsen
Troels
Thanerik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30/05/2005 14:42
Geografisk sted: Bænken 2, 0900 Strøget

Indlægaf christian K » 6/06/2005 10:54

Jeg har selv været i samme situation, så her får du mine råd og overvejelser.
Det kan sagtens lade sig gøre det du har gang i, dog tvivler jeg på at i får råd til en ejendom med tre lejligheder i hovedstads- eller Århus-området, men et hus eller en lejlighed med et værelse til hver er hellere ikke dårligt.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at stifte en andelsforening uden at have en lejelejlighed i forhånd, så venligst forklar.
Det jeg vil foreslå er at du sammen med dine venner sætter jer ned og laver et budget for hvad i har råd til at bruge på husleje og fællesudgifter for dermed at se hvad i har råd til. Så kigger lidt i ejendomsannoncerne for området hvor i vil bo og ser om jeres budget er realistisk, hvis det er og i beslutter jer for at gå videre er næste skridt at i får stiftet jeres andelsforening og vedtaget nogle vedtægter for foreningen, som blandt andet skal indeholde noget om at i hæfter solidarisk for gælden i ejendommen og noget om hvordan andele skal sælges og købes, plus en masse andre ting. Mener at have set sådanne vedtægter på nettet, ellers er der måske nogle i dette forum der kan hjælpe? Når foreningen så er stiftet og disse vedtægter vedtaget, så skal i bare ud og finde ejendommen og købe den.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf Thanerik » 14/06/2005 15:58

Det er dejlig med en svar!

Det jeg mener med at stifte en andelsforening uden at eje en lejelejlighed er, at jeg har læst mange artikeler og kigge i forummet, og de flerst taler om at lave sin egen lejelejlighed om til en andelslejlighed og via det oprette en andelsforening.
Men du fastslår altså at det er muligt at lave en andelsforening uden at have en lejlighed i forvejen.

Jeg vil gerne have en bolig i københavn og omregn, og det er svære at finde lille og hyggelig lejlighed til mig selv uden at det bliver for dyrt.

Jeg prøver at skrive produceren som du nævnte her:
1) Snak med vennerne om hvad vi har råd til.
Det vil siges både månedelig udbetaling til selve lejligheden (og ekstra udgifter) plus betale lånet tilbage til banken, vel?

2) Find en egendomme.
Almindelige bolig (hus el lejlighed) i området. Er det også muligt at overtage en andelsforening? (Jeg ved godt at det er svært)

3) Lav vedtrægterne.
Kræver det en advokat ved siden af eller er det nok at udfylde en vedtrægt og kan så derefter kalde os for andelsforening? Skal kommunen blandes ind i sagen eller hvad skal vi gøre?

4) Køb ejendommen
Giver det en større mulighed for at have en lån af en rimlig sum i banken hvis man låner som en andelsforening end som privatperson?
Og hvor mange kan man maks låne? En cirka beløb? Det er til en 4+ værelses bolig med alt.

5) Flyt ind
Jah... så træder vedtrægterne i kraft og vi lever lykkelig til vores dags ende..

Har jeg ret i rækkefølgen og jeg vil gerne have mine spørgesmål i hver enkelt punkter besvaret så jeg kan føle mig tryggere - Hvis du gide at besvare disse spørgesmål?

Jeg er stadig en ung dreng og lovsproget siger mig intet, så jeg vil gerne bede om svar som er nemt at forstå (selvom det måske tager længere tid at skrive ned). Og heslt også beskrive hver enkelt ting trin for trin.
Thanerik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30/05/2005 14:42
Geografisk sted: Bænken 2, 0900 Strøget

Indlægaf christian K » 15/06/2005 17:19

For at lave sin lejelighed om til en andelsbolig kræver et at du får udlejer til at ville sælge ejendommen, du kan ikke bare lave en lejelighed om til en andelsbolig. Det som oftest sker er at udlejer ikke gider være udlejer længere, og så meddeler at han ønsker at sælge ejendommen med alle lejlighederne i. Lejerne bliver så enige om at de gerne vil købe den (de har en slags førsteret) og opretter så en andelsboligforening der så køber ejendommen og dermed gør lejelighederne til andelsboliger. Det jeg foreslog er at i opretter en andelsforening, hvilket er en smule anderledes end en andelsboligforening, dels skal i betale ejendomsskat, men kan så også trække renterne på eventuelle realkreditlån fra i skat.
Denne andelsforening køber så en lejlighed eller hus og i deles så om rummene.
Men lad os lige gå gennem proceduren som du har skrevet.
1: Ja det vil sige alle udgifter som i regner med vil komme.
2: Hus eller lejlighed, og ja det er muligt at overtage en andelsforening men her snakker vi teori.
3: Der er ikke noget krav om at vedtægterne skal være lavet af en advokat. Prøv at se om du ikke kan finde noget på nettet.
4: Ja det gør det, hvis i i jeres vedtægter har skrevet at i hæfter solidarisk for gæld i ejendommen. Hæfte solidarisk betyder groft sagt at hvis i misligeholder lånet kan långiver gå til bare en af jer og kræve at vedkommende betaler hele lånet tilbage, men få det bedre og mere grundigt forklaret af din bank.
5: Om i lever lykkeligt til jeres dages ende afhænger af så mange ting, så det vil jeg ikke spå om, men vil dog sige at husk endelig at få skrevet ind i vedtægterne om hvordan man kommer af med sin andel igen, jeg ved af erfaring at mange såkaldte venner ikke længere er venner når der er penge på spil.

Så rækkefølgen, jeg ville nok gøre det i denne rækkefølge:
1; 3; 2; 2½ snak med banken/ realkreditinstituttet om hvor meget i kan låne; 4; 5

Håber dette er svar nok.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron