Betaling for særmodernisering

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

Betaling for særmodernisering

Indlægaf Peter K. » 19/11/2003 16:43

:smile8: I forbindelse med stiftelsen af en andelsboligforening er der opstået en diskussion om rimeligheden af en fortsat betaling for særmodernisering - betaling for etablering af nyt badeværelse, køkken m.v.

Det skal for god ordens skyld bemærkes at særmoderniseringen ikke er jævnt fordelt på lejlighederne.

Som lejer der har får foretaget en særmodernisering er huslejestigningen permanent. På den baggrund er det vel rimeligt at man som andelshaver fortsat betaler efter etablering af A/B. I modsat fald, såfremt man begrænser det tidsrum hvori der efter etablering af A/B betales for særmoderniseringen, ville man få en større eller mindre del af moderniseringen forærende. Dette på bekostning af de øvrige andelshavere der fra tidspunkt for betalingens ophør skal til at betale deres forholdsmæssige andel af for den faldende indtægt, dette for at fastholde budget.

Jeg kan bemærke at særmoderniseringen udgør en årlig indtægt på ca. kr. 310.000, hvilket udgør ca. 20 % af den årlige alm. huslejeindtægt. I den forbindelse kan jeg bemærke at der i vurderingen af andelsboligen vil ske tillæg for særmoderniseringen med evt. fradrag.

Er der modsat argumenter der taler for en begrænsning af betalingen for særmodernisering efter etablering af A/B. Hvad er rimeligt ?og hvorfor ?.

På forhånd tak.
:smile12:
Peter K.
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/11/2003 16:02

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 19/11/2003 17:22

Du kan læse lidt om emnet på http://www.ejdadm-ja.dk/andelsindskud.htm

Ved beregning af lejeforhøjelse efter lejelovens § 58 benyttes sædvanligvis ydelsen på et 20 årigt realkreditlån. Lejeren skal dog fortsætte med at betale lejeforhøjelsen ud over de 20 år.

Jeg synes det vil være en rimelig løsning hvis andelshaverne fortsætter med at betale forbedringstillægget i 20 år fra det tidspunkt hvor forbedringen blev etableret.

For overskuelighedens skyld kunne man eventuelt begrænse betalingen til en kortere periode, f.eks. 5 år.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron