omdanne ejerlejligheder til andelsboligforening

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

omdanne ejerlejligheder til andelsboligforening

Indlægaf førstegangskøber » 9/08/2006 20:27

Siden vi absolutt ikke har råd til en ejerlejlighed til de prisene som er i dag har jeg prøvet at tænke lidt kreativt.
Nu har jeg set at der er to ejerlejligheder til salgs i samme bygning (men ikke samme opgang, dvs de er på hver sit husnummer). Kan det da lade sig gøre at danne en andelsboligforening som køber de to ejerlejlighederne, og så køber vi en andel og nogen anden den anden andel?

Har jeg forstået andelsboligloven rigtig, at det kan lade sig gøre?

Andelsboligforeningens formål kunne være at købe op alle lejlighederne i en opgang sådan at renovering og sådant kunne være muligt. Og et andet formål skulle være at holde prisen nede på et overkommelig niveau.

Hvis dette er mulig, er jeg selvsagt interesseret i at komme i kontakt med andre som vil købe en andel :)
førstegangskøber
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9/08/2006 20:02

Indlægaf 4ndelshaveren » 10/08/2006 10:30

Der er ikke meget fidus at købe 2 ejerlejligheder til maksimal pris og lave det om til andele, som har en masse resktriktioner ifht Andelsboligloven. Om det er tilladt at lave en forening med 2 medlemmer er så et andet tvivlsomt spm.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Christian21 » 6/11/2007 21:11

Andelsboligloven gælder kun når der er flere end to beboelseslejligheder:
§ 1. Denne lov finder anvendelse på ejendomme til helårsbeboelse med flere end 2 beboelseslejligheder. Lovens §§ 13 og 14 a finder endvidere anvendelse på ejendomme, hvorpå der alene findes 2 beboelseslejligheder i form af fritliggende eller sammenbyggede enfamilieshuse med eventuelt tilhørende småbygninger, såfremt udstykning er mulig.

Desuden er der en kendelse fra landsretten sidste år der afviste at en andelsboligforening kunne tage skøde på ejerlejligeheder. Sagen er anket til højesteret...

/christian
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron