Lejeres rettigheder

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

Lejeres rettigheder

Indlægaf jespersahner » 11/09/2006 10:25

Jeg bor i en ejendom, hvor vi har fået muligheden for at overtage/købe ejendommen på andelsbasis. Vores advokat og valuar vurderer, at ejendommen er for dyr at overtage.

Mit spm. er herefter, hvilke rettigheder vi som fortsatte lejere har i forhold til ny ejer? - eller hvilke muligheder den nye ejer har for at skrue vores husleje op?

Ejendommen er fra 50'erne, og en del lejere har såkaldt "omkostningsbestemt husleje". Ca. halvdelen af lejlighederne er renoverede og betaler ca. den dobbelte husleje af de øvrige ikke-renoverede lejligheder. Alle lejligheder har "rigtigt" bad og køkken.

Kan den nye ejer f.eks.:
- foretage ydre forbedringer, f.eks. nye vinduer, elevatorer, nyt tag mv., som herefter lægges på huslejen
- inddrage vores loftsrum med henblik på udstykning til ejerlejligheder (der står i vores lejekontrakter, at loftsrum er en del af det lejede)
- genhuse og modernisere for derefter at skrue huslejen voldsomt op
- etablere ekstra etage
- i øvrigt hæve huslejen med andre begrundelser

Jeg er altså overordnet int. i, hvor langt vi som fortsatte lejere er beskyttet af Lejeloven og Boligreguleringsloven, og hvilke "kneb" den nye ejer har for evt. at omgå disse regler.
jespersahner
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/09/2006 09:56

Indlægaf moccha » 12/09/2006 13:51

Min husleje steg med langt over 200%, da jeg gik fra at være andelhaver til at være lejer og dette uden at der blev foretaget en eneste renovering eller forbedring af min lejlighed.

Så ja, investor skal have en vis afkastning af sin investering - du vil med stor sandsynlighed stige i husleje.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf zuma » 12/09/2006 15:28

Det kan ikke afvises, at den nye ejer eventuelt vil lave en "gennemgribende renovering" af lejlighederne, hvilket ret ofte betyder ganske høje huslejer, men ellers er I beskyttet af de almindelige regler og har jo altid ret til at klage til Huslejenævnet for det beskedne beløb af kr. 116,-
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf jespersahner » 13/09/2006 07:56

->moccha: Men det kan vel ikke lade sig gøre uden videre. Har du ikke undersøgt Lejeloven, hvor der mig bekendt er loft over huslejestigninger?

->zuma: Har den nye ejer uden videre ret til det? Iflg. Lejeloven er der vel loft over, hvor meget huslejen må stige?
jespersahner
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/09/2006 09:56

Indlægaf zuma » 13/09/2006 08:25

Det har udlejere/ejere desværre en ret til, men der er en række formelle krav, der skal opfyldes, herunder genhusning osv.

Priserne bliver mere eller mindre fri, men det er klart at forbedringerne skal kunne dokumenteres.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf jespersahner » 13/09/2006 09:20

->zuma: Men er der ikke direkte i Lejeloven fastsat grænser for, hvor meget huslejen må stige?? Vi har hørt noget om maksimalt 160 kr. pr. m2 pr. år.

Ved du om der i den forbindelse gælder særlige regler for "omkostningsbestemt husleje", som en del af lejemålene hos os er underlagt?
jespersahner
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/09/2006 09:56

Indlægaf zuma » 13/09/2006 10:41

Lejen skal ansættes til det lejedes værdi, jfr. LL § 47, så mig bekendt findes der ikke en sådan grænse.

Hvilke regler tænker du på? Om den kan gennemgribende renoveres, så ja
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf jespersahner » 13/09/2006 11:35

->zuma: Jeg tænker f.eks. på http://www.aalborg.dk/NR/rdonlyres/3021 ... dl0105.doc

Her omtales en grænse på 160 kr. pr. m2, men det vedrører ejendomme uden bad/toilet, hvilket ikke er tilfældet hos os.

Men i øvrigt omkring Lejeloven: Såfremt der af ejer iværksættes større arbejder, kan ejeren vel ikke uden samtykke fra Beboerrepræsentationen igangsætte disse:
§ 66. Udlejeren kan ikke, forinden beboerrepræsentanterne i en periode på 3 uger har haft adgang til at ytre sig,

a) fremsætte krav om lejeforhøjelse efter § 47 i beboelseslejemål,

b) iværksætte forbedringer, der vil medføre lejeforhøjelse for beboelseslejemålene.
jespersahner
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/09/2006 09:56

Indlægaf moccha » 13/09/2006 15:11

jespersahner skrev:->moccha: Men det kan vel ikke lade sig gøre uden videre. Har du ikke undersøgt Lejeloven, hvor der mig bekendt er loft over huslejestigninger?


Alt blev undersøgt dengang - desværre var der ingen steder, hvor jeg kunne få en slags garanti for at det ikke var tilladt ejer at gøre sådan.
Og andelsboligforeningen "godkendte" huslejen for de få, der blev tilbage.
Jeg husker, jeg sågar havde fat i boligministeren. Men huslejen i en storby er desværre også temmelig høj - selv om det er en lejebolig.

(Desuden boede jeg uden lejekontrakt, da jeg i samråd med min advokat, valgte IKKE at underskrive den.)

Har I fået andre til at kigge på tallene mht. at overtage på andelsbasis? Måske tager jeres advokat fejl...
Senest rettet af moccha 13/09/2006 15:17, rettet i alt 1 gang.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf moccha » 13/09/2006 15:16

...beklager...dobbelt postet
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf jespersahner » 13/09/2006 15:21

->moccha: Tak for dit svar. Som jeg umiddelbart læser loven, skal Beboerrepræsentationen altid involveres i sådanne beslutninger. I dit tilfælde har de så åbenbart godkendt beslutningen i samråd med ejer.

Spørgsmålet er videre, hvilke rettigheder den enkelte lejer har i en situation lig din, hvor ejer og beboerrepræsentation i samråd træffer beslutning om gennemgribende modernisering. Mange lejere er givetvis ikke int. eller har ikke råd til en forhøjet husleje, selv om de får moderniseret lejligheden. Ved du om der i den sammenhæng er forskel på ydre forbedringer (tag, vinduer etc.) og indre forbedringer (køkken, bad etc.), og hvad man evt. kan modsætte sig?
jespersahner
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/09/2006 09:56

Indlægaf moccha » 13/09/2006 18:11

Hej jespersahner.

I andelsforeningsregi er det flertallet, der har magten og derfor kan beslutte en huslejepris for fremtidige lejere - sådan er det bare.
Jeg er forlængst flyttet, da jeg ikke ønskede at bo som lejer og til den høje husleje.

Jeg mener ikke at huslejen kun kan stige, hvis I får lavet en modernisering af lejligheden eller en udvendig ditto - hvis huslejen ikke er oppe på max. lejebeløb, så regn med at den kommer det.
It´s all about the money............
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron