Fra trefamilies hus til andelsboligforening

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

Fra trefamilies hus til andelsboligforening

Indlægaf Lab » 1/02/2004 13:56

Hej
Jeg ejer et tre-families hus med en ven. Vennen vil gerne ud af ejerskabet, og nu overvejer jeg så at sælge huset til en andelsboligforening og dernæst en af andelene samt lade de nuværende lejere få mulighed for at købe de andre andele.

Jeg er i tvivl om følgende.
1) Hvad er beskattelsen af fortjenesten ved salg af ejendom (jeg har boet i huset i tre år). Skattemæssigt fremstår huset på nuværende tidspunkt som erhvervsejendom.

2) Er der mulighed for fortsat at have et fradrag altså ikke blot på indskuddet, men også på "sin" del af hovedstolen, forbedringer, varme, ejendomsskat etc.?
Lab
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1/02/2004 13:31

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2004 23:21

Det lyder som noget du kan se i Ejendomsavancebeskatningsloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069329

§ 8. Fortjeneste ved afståelse af en- og tofamilieshuse og ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller lejligheden har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit efter nærværende stykke. Med hensyn til en- og tofamilieshuse gælder denne fritagelse dog kun, såfremt
1) ejendommens samlede grundareal er mindre end 1.400 m2 eller
2) der ifølge offentlig myndigheds bestemmelse ikke fra ejendommen kan udstykkes grund til selvstændig bebyggelse eller
3) udstykning ifølge erklæring fra skatteministeren vil medføre væsentlig værdiforringelse af restarealet eller den bestående bebyggelse.

Stk. 2. Reglerne i stk. 1 gælder også for sommerhusejendomme og lign., som ejeren eller dennes husstand har benyttet til privat formål i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit efter nærværende stykke.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 gælder også ved afståelse af en anpart af en fast ejendom med mere end 2 beboelseslejligheder, såfremt anparten er forbundet med brugsret til en beboelseslejlighed i ejendommen, og lejligheden har tjent til bolig for ejeren af anparten eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet anparten, og hvor betingelserne for at kunne afstå anparten skattefrit efter nærværende stykke har været opfyldt.

Andelshavere i en andelsboligforening har ikke skattemæssigt fradrag for foreningens udgifter.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster