Krav om halvdelen af lejerne af beboelseslejligheder

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

Krav om halvdelen af lejerne af beboelseslejligheder

Indlægaf JesperBM » 27/05/2004 14:09

Lejerne i vores ejendom har fået forkøbsret til køb af ejendommen efter reglerne om tilbudspligt. Ejendommen består af 2 opgange med ialt 22 beboelseslejemål og 2 erhvervslejemål. Af de 22 beboelseslejelmål har SBS byfornyelse lejekontrakt med udlejer om ialt 6 lejemål. SBS byfornyelse har med kommunens accept givet tilsagn om indtræden i en kommende andelsboligforening ved kommunens køb af 6 + yderligere 2 = 8 andele. Spørgsmålet er, hvor mange lejere af beboelseslejligheder skal være medlemmer af andelsboligforeningen ved dens stiftelse? Initiativgruppen mener, at det må være halvdelen af 22 - 8 = 14, dvs. 7, idet de af kommunen tegnede andele ikke medregnes, jvf. Lov om andelsboligforeninger, stk. 6.
JesperBM
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27/05/2004 13:55

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 29/05/2004 12:26

Initiativgruppen mener, at det må være halvdelen af 22 - 8 = 14, dvs. 7

Det er også mit bud, uden at jeg dog kan henvise til en konkret regel.

Jeg er enig i at den nærmeste anvendelige regel er andelsboliglovens § 2, stk. 6 De af kommunen tegnede andele medregnes ikke, når der i lovgivningen er stillet krav om, at et vist antal beboere skal være medlemmer af andelsboligforeningen.

SBS byfornyelse er formentlig ansat af kommunen til at disponere på kommunens vegne. Andelsboligloven indeholder ikke bestemmelse om at byfornyelsesselskaber kan indtræde som andelshavere. Det må derfor være kommunen der skal indtræde som andelshaver.

Tilbud om medlemskab af foreningen skal gives til enhver lejer af beboelseslejligheder. I den forbindelse kunne det have betydning om der udlejes til midlertidig genhusning eller permanent genhusning.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron