Hej !
Vi er ved at stifte en andelsboligforening, og har nogle spørgsmål i den forbindelse. I de standard vedtægter vi har fået ved advokaten, står der at andelshavers vedligeholdelsepligt omfatter "nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, f.eks. udskiftning af gulve og køkkenborde". Jeg, som nuværende lejer, har overtaget lejligheden i den stand den er i nu. Nu er spørgsmålet så: Hvis der er lavet noget arbejde i lejligheden, enten ulovligt eller forkert, af den tidligere lejer, hvem hæfter så for dette når jeg sælger min lejlighed som andelsbolig ?
Har vi forstået det rigtigt, at salg af en andelsbolig er skattefri for sælger?
Vi har haft en byggetekniker til at gennemgå vores de pågældende ejendomme, og han har lavet et foreløbeligt notat til brug for os, inden vi stifter andelsboligforening. I dette notat fremgår det, at fuger omkring vinduer og døre udvendigt ikke fejler noget. Det passer ikke. Fugerne bør skiftes omgående, de kan pilles ud med en negl!!! Hvordan kan vi stole på at resten af notatet fra byggeteknikeren er iorden?? Har han et ansvar for de ting han har pointeret ??
Vi har snakket om, om det ikke ville være hensigtmæssigt at få gennemgået hver eneste lejlighed i ejendommen med henblik på hvilke fejl og mangler lejligheden har ved stiftelse, således at den nuværende lejer ikke bliver overrasket ved salg ? Hvordan kan vi håndtere det ? Skal det eventuelt indføres i vores vedtægter ??
Ved godt det var en lang smøre, men håber nogen vil svare, da det er ved at være oppe over !!!