Mangler og skat ved videresalg

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

Mangler og skat ved videresalg

Indlægaf gulkings » 16/06/2003 10:17

Hej !

Vi er ved at stifte en andelsboligforening, og har nogle spørgsmål i den forbindelse. I de standard vedtægter vi har fået ved advokaten, står der at andelshavers vedligeholdelsepligt omfatter "nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, f.eks. udskiftning af gulve og køkkenborde". Jeg, som nuværende lejer, har overtaget lejligheden i den stand den er i nu. Nu er spørgsmålet så: Hvis der er lavet noget arbejde i lejligheden, enten ulovligt eller forkert, af den tidligere lejer, hvem hæfter så for dette når jeg sælger min lejlighed som andelsbolig ?

Har vi forstået det rigtigt, at salg af en andelsbolig er skattefri for sælger?

Vi har haft en byggetekniker til at gennemgå vores de pågældende ejendomme, og han har lavet et foreløbeligt notat til brug for os, inden vi stifter andelsboligforening. I dette notat fremgår det, at fuger omkring vinduer og døre udvendigt ikke fejler noget. Det passer ikke. Fugerne bør skiftes omgående, de kan pilles ud med en negl!!! Hvordan kan vi stole på at resten af notatet fra byggeteknikeren er iorden?? Har han et ansvar for de ting han har pointeret ??

Vi har snakket om, om det ikke ville være hensigtmæssigt at få gennemgået hver eneste lejlighed i ejendommen med henblik på hvilke fejl og mangler lejligheden har ved stiftelse, således at den nuværende lejer ikke bliver overrasket ved salg ? Hvordan kan vi håndtere det ? Skal det eventuelt indføres i vores vedtægter ??

Ved godt det var en lang smøre, men håber nogen vil svare, da det er ved at være oppe over !!!
Senest rettet af gulkings 19/07/2004 10:30, rettet i alt 1 gang.
gulkings
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/06/2003 00:24

Hvis du som lejer fraflytter en lejlighed hæfter du for de mangler som du ikke kan bevise var der ved din indflytning.

Man kan normalt sælge sin andel skattefrit hvis man har beboet lejligheden. Skattefritagelsesreglen findes i Ejendomsavancebeskatningslovens § 8.

Teknikeren har selvfølgelig ansvar for det arbejde han udfører, men spørgsmålet er hvor meget I kan få i erstatning for hans fejl.

Ved salg hæfter sælger for de mangler der er i lejligheden. I kan jo opfordre lejerne til at gøre opmærksom på mangler som de ikke mener de skal hæfte for.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf gulkings » 17/06/2003 09:03

Tak for dit svar, det er dejligt at få svar fra en der ved hvad han snakker om.

Lige et hurtigt spørgsmål mere:

Jeg har ved min indflytning lavet et papir med de fejl og mangler som jeg opdagede, bla. huller i plastik-vinduer fra persienner osv. Dette papir er sendt til udlejer, som har godkendt de nævnte fejl i en skrivelse til mig. Det er vel det papir jeg kan bruge når jeg skal sælge min andelslejlighed, da det jo beviser hvilke fejl og mangler der var ved min indflytning?!?

På forhånd tak
Senest rettet af gulkings 19/07/2004 10:30, rettet i alt 1 gang.
gulkings
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/06/2003 09:19

Ja, det er så ejendommens og dermed andelsboligforeningens problem.

Du kan læse mere om stiftelse i venstre kolonne på denne side
http://www.ejdadm-ja.dk/Ejendomsjura.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf gulkings » 17/06/2003 15:45

Tak for svar..!
Senest rettet af gulkings 19/07/2004 10:31, rettet i alt 1 gang.
gulkings
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/06/2003 23:05

Udvidet forklaring: Ejeren af ejendommen har påtaget sig ansvaret for de nævnte fejl og mangler. Ved køb af ejendommen overtager andelsboligforeningen den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron