Omdannelse af landejendom til andelsboliger?

Om spørgsmål i forbindelse med stiftelse af andelsboligforeninger

Omdannelse af landejendom til andelsboliger?

Indlægaf thunderbear » 25/04/2005 17:48

Min kone og jeg har for et års tid siden købt en dejlig landejendom der ligger helt fantastisk. Vi har faktisk alt for meget plads til at vi bruger hele beboelsen (250m2 beboelse + 100m2 tilstødende bygninger) og har ad flere omgange talt om at vi sagtens kunne dele stedet med 1-2 familier mere. Den ene tilbygning er sådan set forberedt på at den kunne indrettes til beboelse, men det ville kræve at der blev bygget en tilstødende bygning for at der evt. var plads til tre familier. Det ville koste penge som vi selvfølgelig ikke har, men vi er overbevist om at vi kan skaffe beboere til et evt. sådant sted da det er helt unikt.

Spørgsmålet er hvordan vi griber det hele an.

Skal vi starte med at finde nogle familier der kunne tænke sig at være med, eller skal vi starte med at beslutte om det skal være en andelsboligforening og så gå den vej.

Er det klogt at lave det om til en andelsboligforening?

Kan oprette en andelsboligforening, sælge til andelsboligforeningen, beslutte hvad der skal bygges til og så gå ud og sælge andelen for at få finansieret opførslen, eller skal boligerne være klar til brug før vi kan sælge.

Mvh Thorbjørn
thunderbear
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25/04/2005 17:28

Indlægaf Christian21 » 6/11/2007 20:59

Hej Thorbjørn

Ved godt det er længe siden du skrev det ovenstående indlæg, men jeg har et forslag (hvis du stadig følger med).

Der er et par forskellige muligheder for hvordan det kan skrues sammen, men jeg tager udgangspunkt i at i ønkser én anden familie til at flytte ind:
1. Hvis det ikke er en landbrugsejendom, og i kan få registeret endnu en beboelseslejlighed, kan i opdele i ejerlejligheder.
2. Hvis det er en landbrugsejendom, har i sandsynligvis krav på at få oprettet en ekstra beboelseslejlighed i den tilstødende bygning.
- Hvis i herefter slipper af med landbrugspligten, kan ejendommen opdeles i ejerlejligheder
- Hvis i ikke kan slippe af med landbrugspligten, kan i opdele ejendommen i to ideelle anparter til beboelse
3. Hvis det ikke er landbrugsejendom, og i ikke kan få registreret en ekstra beboelseslejlighed, kan i stadig opdele i to ideelle anparter.

Fordelen ved ideelle anparter frem for andelsboliger er at der kun skal laves en samejeoverenskomst mellem parterne, og at der er fri prisfastsættelse.

/Christian
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23


Tilbage til Stiftelse af andelsboligforening

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst