alle 14 andelshavere i bestyrelsen

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

alle 14 andelshavere i bestyrelsen

Indlægaf Di » 15/07/2005 11:37

Vi er igang med en vedtaegtsaendring.
I de ny vedtaegter kommer der til at staa at : GF kan beslutte at bestyrelsen bestaar af alle andelshavere.

Vil det sige at man som andelshaver er tvunget til at vaere i bestyrelsen, med de ansvar (juridisk) der foelger?

Saadan er det egentlig ogsaa nu, alle andelshavere er bestyrelsesmedlemmer. I praksis er det vores formand der tegner foreningen, og fungerer som administrator og egenhaendigt optager/omlaegger laan mm. Der afholdes ikke bestyrelsesmoeder, og andelshaverne oplyses efter formandens skoen, om hvad vi har brug for at vide.
Der er ikke stemning for at aendre dette i foreningen.

Er der nogen der har raad eller ideer til hvordan man som andelshaver kan melde sig ud af denne bestyrelse uden at flytte? :smile9:
Jeg vil gerne deltage i arbejdet, men den form for "demokrati" er ikke noget jeg vil have "strafansvar" for.
Mange hilsner
Di
Di
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14/09/2004 15:23
Geografisk sted: KBH V

Indlægaf Peter » 15/07/2005 14:59

Vil du da hellere have, at formanden selv kan gøre som han har lyst - med risiko for at ruinere foreningen og dermed gøre din andel værdiløs?

Det kan godt være, at formanden har et ansvar, og at man kan komme efter ham med et erstatningsansvar, men hvis han har brugt pengene eller er rejst til Hawai, så hjælper det jo ikke ret meget.

Jeg forstår godt, hvis der er andelshavere, der ikke ønsker at være i bestyrelsen, men omvendt lyder den nuværende ordning temmelig risikabel!
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf christian K » 15/07/2005 17:18

Jeg forstår ikke at i tør lade formanden tegne andelsboligforeningen alene, som Peter skriver kan han jo bare hæve pengene og tage til Hawai. I de fleste foreninger tegnes foreningen af formand plus to bestyrelsesmedlemmer for at undgå fusk.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf arkivaren » 18/07/2005 17:24

I vores boligforening har bestyrelsen på egen hånd pludselig besluttet, at andelshavere der deltager i fællesarbejder får udbetalt kr. 100,00 pr. time.

Kan bestyrelsen blot vedtage denne udgift, uden at beslutningen har været forelagt på generalforsamling???

Desuden kan der vel være et skatteproblem med dette, da beløbene jo ikke bliver indberettet til "skattefar", eller kan man undgå det i en boligforening??


Vores forslag for et par år siden var, at andelshavere der ikke deltog skulle betale et beløb for hver arbejdsaften/weekend ,an ikke deltog. Pengene kunne så gå til en festaften får dem, der laver arbejdet.
arkivaren
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/07/2005 17:05


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster