Udgift alene besluttet af bestyrelsen

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Udgift alene besluttet af bestyrelsen

Indlægaf arkivaren » 18/07/2005 19:36

I vores boligforening har bestyrelsen på egen hånd pludselig besluttet, at andelshavere der deltager i fællesarbejder får udbetalt kr. 100,00 pr. time.

Kan bestyrelsen blot vedtage denne udgift, uden at beslutningen har været forelagt på generalforsamling???

Desuden kan der vel være et skatteproblem med dette, da beløbene jo ikke bliver indberettet til "skattefar", eller kan man undgå det i en boligforening??


Vores forslag for et par år siden var, at andelshavere der ikke deltog skulle betale et beløb for hver arbejdsaften/weekend ,an ikke deltog. Pengene kunne så gå til en festaften får dem, der laver arbejdet.
arkivaren
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/07/2005 17:05

Indlægaf kandidat » 18/07/2005 20:03

100,- pr- time er jo væsenligt lavere end en håndværker til 450 i timen. Måske prøver din bestyrelse bare med en gulerod fremfor en bøde til dem som ikke møder op.
Jeg synes faktisk det er en god ide. For hvis alle møder op udligner udgiften jo sig selv.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf arkivaren » 18/07/2005 22:20

Jo! Men det er en ekstraudgift og spørgsmålet er jo også om, det er at regne som sort arbejde. Iøvrigt koster havearbejde, som det her drejer sig om langt fra kr. 450 i timen her.
arkivaren
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/07/2005 17:05

Indlægaf kandidat » 19/07/2005 00:28

så længe du deltager i arbejdet er det jo ikke den store udgift. Jeg mener hvis du sal betale 800,- om året for at jeres gård/fællesområder er iorden, og du modtager 800,- for at deltage. Så har du jo ingen udgift. Men det er klart her er et skattemæssigt spørgsmål. Men hvis du synes der skal sættes spørgsmål ved det, så gør det ved jeres næste general forsamling.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf christian K » 19/07/2005 09:14

Jeg er enig med kandidat i at det er en god ide at prøve med guleroden fremfor pisken, men om bestyrelsen har lov til at vedtage det uden en generalforsamlingsbeslutning? Thjaa det kan jo sammenlignes med at bestyrelsen jo normalt har bemyndigelse til at iværksætte mindre arbejder, hvilket dette jo må betragtes som så hvorfor ikke, dog er der et par krøller på her. Først er der det skattemæssige, jeg tror ikke at det er et problem men spørg på kommunen, og for det andet hvis det tidligere har været behandlet på en generalforsamling og blevet afvist eller noget lignende er, vil jeg mene at bestyrelsen er lidt ude på et skråplan.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf arkivaren » 19/07/2005 10:10

Det har ikke direkte været behandlet på generalforsamling; men blot været oppe at vende under eventuelt for en del år siden. Selvfølgelig kan bestyrelsen igangsætte småarbejder, hvilket jo ofte gøres ved at tilkalde div. håndværkere. Mit problem her er at jeg synes det er underligt, hvis en kreds kan bevilge sig selv "sorte" penge for fællesarbejde.

Vi deltager selv i fællesarbejdet, når vi har mulighed for det; men jeg vil selvfølgelig ikke deltage, hvis betalingen er ulovlig, da jeg netop er gået på efterløn og ikke vil risikere problemer med at arbejde ulovligt.
arkivaren
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18/07/2005 17:05


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron