Snyd i andelsboligforeninger

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Snyd i andelsboligforeninger

Indlægaf eline » 31/10/2003 13:26

Hvad gør man som andelsbolighaver, hvis man har en begrundet mistanke om snyd og uregelmæssigheder i andelsboligforeningen og administrationsselskabet og bestyrelsen dækker over hinanden.
vh eline
eline
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/10/2003 13:18

Re: Snyd i andelsboligforeninger

Indlægaf JN » 31/10/2003 15:30

Jeg ville, hvis alle andre andelshavere også fornemmer der er noget galt, indkalde til ekstra orninær GF (hvis du kan det - ellers må du vente til ordinære GF) og arrangere den nuværende bestyrelse bliver stemt ud, og dermed nogle andre ind. Desuden kan du stille forslag om skift af administrator. Afhængig af hvor mange i er, kræver det måske lidt lobby arbejde forinden, så jeres stemmer er koordineret.

Så hvis du kan samle stemmer nok sammen kan en GF ændre på situationen til forhåbentlig nogle mere ansvarsbevidste personer i bestyrelsen og et andet adm. selskab. Blot HUSK at forslag skal fremsættes (bekendgøres) en vis tidsperiode (se dine vedtægter) før afholdelse af GF
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf eline » 31/10/2003 15:37

Hej JN. Tak for din deltaglese. Problemet er at jeg ikke kan bevise at der foregår noget, der ikke er efter bogen, da jeg ikke kan få adgang til regnskabsbilag. Det er helt indlysende at der er meget store uregelmæssigheder, jvf. regnskaber, men bestyrelsen og administrator dækker over hinanden. vh eline
eline
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/10/2003 13:18

Indlægaf JN » 31/10/2003 15:47

jamen hvis det er helt indlysende, kan andre andelhavere i foreningen vel også se det ??

Så er det da lige meget hvad man kan bevise eller modbevise. Hvis I ikke vil have den nuværende bestyrelse på baggrund om mistanke om uregelmæssigheder, er det jo blot at få dem stem ud hvor pebret gror, så hurtig som muligt.
Det burde være rent demokratisk. Folk er ikke valgt på livstid i bestyrelsen. De kan afsættes hvis man mener de ikke duer.

Hvis du ikke kan få andre andelhavere med på den idé, er det måske alligevel ikke så indlysende, og du måske blot føler dig uretfærdig behandlet af en eller anden grund.

Jeg vil mene at alle andelhavere har krav på at se bilag, hvis de ønsker det. I givet fald ville jeg så troppe op fysisk hos administrator for at se dem. Hvis de nægter er der jo et eller andet helt galt.
En anden vej er måske omkring foreningens revisor, der ikke nødvendigvis er fra administrationsselskabet. Der kan du i hvertfald se bilag for året før.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf eline » 31/10/2003 15:59

Hej igen. Mener du andelshavere har ret til at tjekke bilag hos administrator? Det vil jeg benytte mig af, hvis det er min ret. Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at jeg ikke er blevet dårligt behandlet udover at nogle af de penge, som jeg er helt sikker på er forsvundet, er mine. Jeg forfølger udelukkende sagen, fordi der er "snavs" i systemet, jeg har f.eks ikke ambitioner om at lave bestyrelsesarbejde, undtagen i mit eget firma.
Det er meget svært at vælte bestyrelsen, da en stor del af dens omgangskreds bor i foreningen og kun har meget begrænset mistillid.
vh eline
eline
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/10/2003 13:18

Indlægaf JN » 31/10/2003 17:08

[Ja, hvis bestyrelsen er pot og pande med alle andre, bliver det svært at komme af med dem, men det med bilagene er blot min fornemmelse at du har ret til at se dem.

Jeg mener du er medejer af foreningen, via dit indskud, så har du vel også mulighed for at få indblik i tallene - det vil jeg klart mene, men du skal måske få en juridisk vurdering (om du kan kræve det) inden du farer frem og påkalder dig en masse irritation.

....men altså, det er jo ikke så prisværdigt at du ikke selv gider deltage i arbejdet. Det er nemt nok at klage over andre, straks sværer selv at skulle holde alle boldene i luften - så ovevej lige om du egentlig ikke får hvad du kan forvente (specielt når du ikke selv gider deltage og ændre på tingene). Jeg er selv i min bestyrelse, så jeg kender udmærket problematikken fra begge synspunkter.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf eline » 3/11/2003 09:37

Hej JN. Jeg kan godt bruge dine råd. Sagen er den at jeg ikke har ambitioner om at komme i bestyrelsen da jeg har en bestyrelse at varetage i mit eget firma og da fruen sidder i to bestyrelser. Jeg vil meget gerne deltage i oprydning og uredning af alle de fejl og mangler, lad os bare kalde svindel, som er helt indlysende for alle dem der har brugt fem minutter på at kigge i regnskaberne. Vi er indtil videre kun 6-8 andelshavere der kan se problemerne, men flere kommer nok til.
vh eline
eline
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/10/2003 13:18

Indlægaf JN » 7/11/2003 18:44

ok godt ord igen, sådan var det ikke ment, men det er desværre energikrævende at få folk til at få system og orden på tingene. Hvis du lobby'er lidt mere kan det være en eller flere af de andre 6-8 tager slæbet i bestyrelsen, men I skal nok koordinere jeres stemer.

Du kan jo prøve at lave et "åbent brev" til bestyrelse og andelhavere hvor du redegør for uregelmæssighederne, men på en sådan afpasset måde du ikke ankalger nogen direkte eller antyder at folk snyder. Måske blot som åbne spørgsmål på hvorfor sådan og sådan!

Jeg ved det er svært, men du er jo åbentlyst interesseret i at ændre tinene til det bedre, så der er nok kun en måde - "the hard way" :-)
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Snyd og dårlig rådgivning.

Indlægaf Tigerlillie » 2/12/2003 14:54

Der skal være GF iaften i min andelsforening, så jeg skriver her som sidste udvej.

I min forening blev der iflg mødereferat oplyst af bestyrelsen at man ville oprette og føre vente liste. Der er ikke siden fremkommet noget om, at man ikke har nogen venteliste. Den daværende formand har flere gange refereret til denne venteliste, med angivelse af hvem der er på.

Nu skal denne tidlige formand pludselig meget hurtigt sælge sin andel. Sært, specielt idet vi idag skal opskrive andelsværdien, men hun ville sælge med overtagelse fra igår! Een dag før hun kunne få en del penge mere.

Yderligere har hun oplyst at der ikke findes en venteliste.

Administartor har vejledt om, at vi ikke kan standse salget.

Så her er mine spørgsmål:
1. Kan en bestyrelse vedtage at oprette ekstern venteliste?

2. Gælder den venteliste der blev vedtaget i 1996 (vi har to underskrevne erklæringer om at denne formand har sagt der var venteliste og opremset rækkefølgen adskellige gange)?

3. det mener jeg den gør, og hvis du er enig - så vil jeg gerne vide, om vi som bestyrelse ikke kan nægte at godkende salget med henvisning til ventelisten? Vi har ikke skrevet under endnu.

4. Har administrator bemyndigelse til at godkende for os - og selv ifald hun har, må hun da have overskridt denne bemyndigelse i denne sag, hvor hun VED at vi er imod salget.

Kryser fingre og håber på et svar :smile3:
Tigerlillie
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2/12/2003 14:41

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/12/2003 00:11

1. Bestyrelsen kan ikke vedtage at oprette ekstern venteliste. Det skal besluttes på en generalforsamling.

2. Jeg besvarer kun spørgsmål som ikke kræver indsigt i f.eks. jeres venteliste fra 1996.

3. :smile14:

4. Andelsboliglovens § 6, stk. 2. Erhververen skal godkendes af bestyrelsen for andelsboligforeningen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Andels And » 5/12/2003 00:45

Står der noget om ventelister i vedtægterne eller kom der forslag i aften?

Hvis ikke så kan administratoren have vejledt korrekt.

Håber du skriver tilbage med sagens ende.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster