Bestyrelsens pligt og ansvar.

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Bestyrelsens pligt og ansvar.

Indlægaf kluddermor » 26/10/2005 18:49

Bestyreslsen ser gennem fingrene med forskellige ting i andelsboligforeningen:

F.eks. er der en andelshaver, der har en etage i lejligheden som kun er godkendt som lager, men alligevel bliver brugt til beboelse.

Et lokale i egendommen er godkendt som lager til et tidligere erhvervsmål, men bliver netop nu udlejet til en andelshaver, der bruger lokalet til beboelse.

Formanden er bekendt med, at en andelshaver ved et snarligt salg, har tænkt sig at tage penge under bordet. Han har selv sagt det til formanden.
Sidste år blev en andelshaver i foreningen eksluderet for at tage penge under bordet.

Bestyrelsen så ved stiftelsen af andelsboligforeningen gennem fingre med, at en andelshaver ville fremleje sin lejlighed ulovligt. Han har udlejet den ulovligt lige siden stiftelsen for 3 år siden. Alle ved at han ikke bor der selv, på trods af at han har folkeregisteradresse der.


Har bestyrelsen pligt til at gribe ind, eller er det OK at se gennem fingre med disse ting?

I øvrigt tak for et godt og nyttigt forum. Jeg ved ikke hvad jeg skulle have gjort uden jeres hjælp.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Indlægaf Andels And » 26/10/2005 18:52

Det er bestemt ikke OK at ignorere vedtægterne eller handler ukonsekvent.

Man kan klage skrifligt til bestyrelsen. Man kan tager det op på generalforsamling. Man kan selv prøve at blive valgt ind til bestyrelsen, muligvis med andre af samme opfattelse og gør det bedre!

Jeg tror på og håber at langt de fleste bestyrelser tager deres arbejde alvorligt...men ikke alle desværre.

Held og lykke.


_________________
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Senest rettet af Andels And 26/10/2005 22:14, rettet i alt 1 gang.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf kluddermor » 26/10/2005 18:55

Ja jeg har prøvet at gemme mig under andet alias, da jeg er bange for at bestyrelsen lytter med. Ødelagde desværre mit eget cover.
Der er ikke så mange steder at stille denne slags spørgsmål, så anonymiteten kan være svær at skjule i enkelte tilfælde.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Indlægaf kluddermor » 26/10/2005 19:05

Jeg har jo skrevet under en anden post om mine problemer med bestyrelse og administrator i forbindelse med bytte af andelslejlighed.
Jeg mener jo, at de har uret i ikke at ville godkende dem vi vil bytte med. Derfor vil jeg forlange at vedtægterne skal overholdes over hele linien, hvis de mener at mit bytte er imod vedtægterne.
Jeg skulle bare lige høre om det er i orden, sådan som bestyrelsen indtil videre har handlet.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Indlægaf Andels And » 26/10/2005 22:28

Nej. Det er ikke i orden sådan som bestyrelsen...men skrev du ikke at du var selv bestyrelsesmedlem indtil fornyligt???!!!

Var det mig, ville jeg ikke blive uvenner med bestyrelsen på nuværende tidspunkt, men prøv at overtale dem med gode argumenter.

Måské kan du foreslå et kompromis hvorpå din forening kan så vælge hvem der flytter ind når din veninde flytter...
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf kluddermor » 27/10/2005 19:00

Jo, ganske rigtig. Jeg har siddet i bestyrelsen det sidste år. Nogle ting har vi set gennem fingre med i min siddende tid, andre er fra før min tid.
Jeg ved også at bestyrelsen gerne vil hjælpe mig, men de vil ikke rage uklar med administrator. Så alt skal foregå efter vedtægterne.

Måské kan du foreslå et kompromis hvorpå din forening kan så vælge hvem der flytter ind når din veninde flytter...

Er det ikke så netop et proformasalg? Eller må der godt ligge aftaler om hvem der senere skal overtage lejligheden ved fraflytning?
Må der aftales hvornår den skal fraflyttes?
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Indlægaf Andels And » 27/10/2005 19:56

Der må ikke ligge aftaler, men eftersom din bestyrelse ikke laver alt efter reglene...
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron