Kan en fremlejer være medlem af bestyrelsen..?

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Kan en fremlejer være medlem af bestyrelsen..?

Indlægaf pm » 22/02/2006 09:10

Jeg har et spørgsmål fra en lille andelsforenigne - de er 10 andelshavere, og de er ved at skulle godkende en fremlejekontrakt. Det er svært for dem at få folk til at gå ind i bestyrelsen og de er derfor interesserede i om en fremlejer kan indgå i bestyrelsen? Fremlejeren er i familie med den andelshaver der fremlejer og vil gerne påtage sig opgaven...

Håber at I kan hjælpe

bedste hilsner og på forhånd tak

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf christian K » 22/02/2006 13:39

Hvis jeres vedtægter ligner de fleste andres, er dette ikke muligt, idet at kun medlemmer af andelsboligforeningen eller dennes myndige husstandsmedlemmer kan stille op til bestyrelsen. Jeg har svært ved at se at en fremlejer kan anses som et medlem af husstanden.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf zuma » 22/02/2006 14:35

Jeg vil blot erklære med enig med christian K :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf pm » 22/02/2006 15:23

Mange tak til jer begge 2 for hurtigt svar - det kom så heller ikke bag på mig...:-)

bedste hils

pm
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf sam » 22/02/2006 18:08

Jeg er helt enig, men vil alligevel komme med en lille påmindelse om at fremlejere jo heldigvis godt kan yde en god indsats i diverse udvalg ;-)
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf HansL » 24/02/2006 00:09

Jeg er ikke enig. Hvis der ikke står i vedtægterne, at man skal være andelshaver for at kunne sidde i bestyrelsen, så er der ikke noget i vejen for at en fremlejer kan vælges ind i bestyrelsen. Noget andet er, at det ikke er så almindeligt.

Man skal huske på, at generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed, og hvis generalforsamlingen vælger en person uden for foreningen til at indgå i bestyrelsen, så er det en gyldig beslutning. Det strider ikke imod nogen lov, og det eneste man skal sikre sig er, at det heller ikke strider imod foreningens vedtægter.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf zuma » 24/02/2006 09:29

Hvis du tager en ren ordlydsfortolkning, så er det korrekt, at en fremlejetager må sidde i bestyrelsen, men efter min mening, er man også nødsaget til at se lidt ud over det, forstået på den måde, at man også bør anlægge en formålsfortolkning af vedtægterne.

Man kan efter min vurdering ikke altid anlægge det standpunkt, at så længe det ikke står i vedtægterne, så er det lovligt. Man er nødsaget til at anskue problemerne ud fra formålet med en andelsboligforening.

Formålet med en bestyrelse er, at de skal være beslutningsdygtige. Man kan diskutere om et fremlejetager er stemmeberettiget i bestyrelsen, hvis ikke engang fremlejetageren må stemme på den ordinære GF, fordi han ikke er andelshaver (det vil formentlig står i vedtægterne).

Diskussionen kan fortsætte, men jeg vil fastholde, at andelsforeningens bestyrelse kun er for foreningens medlemmer.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf HansL » 24/02/2006 23:35

Jeg forstår godt dine argumenter, som jeg også respekterer. Det jeg skrev var et helt objektivt svar på, hvad jeg mener der kan lade sig gøre, og ikke et udtryk for, hvad jeg selv mener er det bedste. Jeg mener det absolut må betragtes som en nødløsning at vælge personer, som ikke er andelshavere.

Hvis man mener, at det kun er andelshavere der bør være medlem af bestyrelsen, må man dels sørge for at opstille egnede kandidater, og dels må man fremføre de argumenter, du kommer med, på den generalforsamling hvor bestyrelsesmedlemmerne skal vælges. Og hvis afstemningen alligevel falder således ud, at der vælges en eller flere personer, der ikke er andelshavere, så er det vel et udtryk for at generalforsamlingen ønsker, at det er de bedst egnede der er blevet valgt, og så må beslutningen stå ved magt.

I pm's oprindelige spørgsmål var situationen den, at der ikke var andelshavere der ønskede at opstille til den ledige bestyrelsespost, og så skal man jo løse problemet på en eller anden måde. Jeg hører gerne, om du kan foreslå andre måder at løse det problem på.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf zuma » 25/02/2006 21:22

Hej HansL

Jamen jeg kan sagtens se sagen fra "din" side, men mener nu stadig ikke, at man (læs: andelshaver) ubetinget skal acceptere, at en tredjemand vælges ind i bestyrelsen, efter min mening stik imod ånden og formålet med en andelsforeningen. Det forhold at beslutningen er truffet på en GF er jo ikke et godkendelsesstempel, hvis beslutningen er truffet i strid med anden lovgivning, vedtægterne, herunder formålet med disse.

En løsning kunne være at ændre vedtægterne således at antallet af bestyrelsesmedlemmer nedsættes til f.eks. 3 eller for den sags skyld 1!

:smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf HansL » 26/02/2006 22:18

Hej Zuma,

I virkeligheden er vi jo ikke så uenige. Som jeg skrev den 23/2 skal man selvfølgelig sikre sig, at man ikke beslutter noget der strider imod vedtægterne. Jeg har også skrevet (den 24/2), at det må betragtes som en nødløsning at vælge personer, som ikke er andelshavere. Hvis man kan samle den fornødne tilslutning til at reducere antallet af bestyrelsesmedlemmer, er det selvfølgelig en mulighed. Så langt så godt.

Men hvis man på trods af gode argumenter ikke er i stand til at overbevise generalforsamlingen om, hvad man mener er bedst for foreningen, bliver man nødt til at leve med den beslutning, som generalforeningen træffer, forudsat beslutningen ikke strider imod vedtægterne eller nogen lov.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf zuma » 27/02/2006 09:27

:smile20:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster