Formandens rolle

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Formandens rolle

Indlægaf Bin Larsen » 29/11/2006 19:52

Min kone og jeg har bygget et redskabsskur i vores have, men nu har vi formanden rendende i tide og utide. Han vil sikre sig at skuret har de rette mål og at det er placeret lovligt i vores have ... du ved, afstand til skel osv. Ligeledes kommer han anstigende med ansøgninger til kommunen og udprint fra internettet mm. Men hvad er egentlig formandens rolle i forbindelse med de ting vi bygger i vores have og i det hele taget foretager os i vores have? En stor del af de øvrige beboer er ligeledes voldsom optaget af vores lille skur. Fx har vi - i vores postkasse - modtaget anonyme påmindelser om, at skuret er placeret 1 meter for tæt på genboen. Genboen som ikke er andelshaver hos os, og som i øvrigt har accepteret placeringen.
Men mit primære spørgsmål går på formandens rolle.
Brugeravatar
Bin Larsen
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15/08/2006 11:49

Indlægaf zuma » 30/11/2006 10:58

Formandens rolle vil givetvist være udspecificeret i vedtægterne kombineret med bestyrelsens forretningsorden, men det er ikke sjældent man oplever formænd tage deres opgaver mere end højtideligt, formentlig fordi de ikke har andet at lave :smile2:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 30/11/2006 16:11

Du kan eventuelt fortælle din formand at der ikke er tale om et skur, men derimod et stykke socialrealistisk østeuropæisk samtidskunst, jeg er ikke sikker, men der er hvist ingen regler om opsættelse af kunst i vedtægterne... :smile5:
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 30/11/2006 16:31

Nej, men hvis kunsten ligestilles med en bygning, kan bestemmelsen anvendes analogt......... :smile20:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 30/11/2006 20:23

Ok hvad så med denne her: Man påberåber sig at tilhøre Ase-troen og skuret er rent faktisk et tempel til at hylde frugbarhedsgudinden Freja. Redskaberne er offergaver og en fjernelse af templet vil ikke bare gøre guderne vrede, men også forhindre en i at praktisere sin religion! Altså kan man sige at formanden forfølger/hindre een i at dyrke sin tro og det tror jeg ikke han vil have siddende på sig... :smile6:
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 30/11/2006 20:49

Andelsboligforeningen ejer jord og bygninger. Hvis kommunen konstaterer ulovlige bygningsforhold vil krav om lovliggørelse blive rettet mod andelsboligforeningen.

Formandens opgave er derfor blandt andet at være voldsomt optaget af lovligheden af redskabsskure.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 1/12/2006 09:55

Jo, men kommunen har jo endnu ikke været på banen, så spørgsmålet er om formanden ikke burde have ventet med sin fremturen indtil henvendelsen fra kommunen vil komme, for under alle omstændigheder skal formanden jo blot præcisere, at udgifter til opsætning og nedtagning påhviler den ansvarlige andelshaver, og at bestyrelsen ikke har godkendt projektet, endsige indestår for lovligheden heraf.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf JG12 » 2/12/2006 15:02

Emsige formænd er som bænkebidere: de kommer frem så snart man vender en sten.

Men som Jens påpeger:
Formandens opgave er derfor blandt andet at være voldsomt optaget af lovligheden af redskabsskure.


Det kunne måske blive betragtet som stiltiende accept af skuret, hvis han "kendte til sagen" og ikke reagerede. Det kunne igen give problemer for foreningen, hvis kommunen (meget) senere reagerede.

Det var mit lille pip.
Thomas Hansen
JG12
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2/02/2005 07:32
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/12/2006 15:53

http://www.ejendomsadministration.nu/fe ... sbolig.htm
Hvis man læser afsnittet "Østre Landsrets dom af 21/6 1990, A/B hæfter" vil man se at fejl og mangler ved en andelshavers byggeri kan ramme andelsboligforeningen.

Formanden gør derfor det rigtige, og vil kunne bebrejdes passivitet hvis han ventede.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 2/12/2006 17:16

Selvfølgelig, men vi har vel alle forestillingen om en pensionist, der så at sige snager i tingene, og kritikken går vistnok mere på måden man gør det og ikke om man gør det.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/12/2006 17:27

Bjarne Larsen skrev:de ting vi bygger i vores have og i det hele taget foretager os i vores have?


Som andelshaver skal man være opmærksom på, at man ikke bor i et parcelhus. Man har derfor kun brugsret til andelsboligforeningens hus og have
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Bin Larsen » 2/12/2006 20:43

Tak for jeres svar.

Jens skriver: "Hvis man læser afsnittet "Østre Landsrets dom af 21/6 1990, A/B hæfter" vil man se at fejl og mangler ved en andelshavers byggeri kan ramme andelsboligforeningen.

Formanden gør derfor det rigtige, og vil kunne bebrejdes passivitet hvis han ventede"

Jeg har nu læst dette link, og disse retsager forstærker jo bare min teori om, at formanden er på afveje. Mit nye redskabsskur er helt tydeligt det, som falder ind under "den enkelte andelshavers ansvarsområde" og ikke "fælles bygningsbestanddele". Man kan næsten sidestille det med, at han også checker om min bil og knallert er lovlig. Nej, skuret er bare en "ting" jeg har købt, og som derefter er blevet placeret i vores lukkede have. Den har ikke nogen som helst relation til selve boligen!! Dette burde formanden kunne se, og forholde sig derefter.
Brugeravatar
Bin Larsen
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15/08/2006 11:49

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/12/2006 23:39

Min henvisning til dommen var for at fortælle at andelsboligforeningen muligvis kan blive ramt eventuelle problemer vedrørende dit redskabsskur, da det står på foreningens jord og da det i forholdet til kommunen er andelsboligforeningens skur.

I dommen var det andelshaveren der udførte og betalte for isoleringen i sin lejlighed, men foreningen blev pålagt ansvaret for manglerne. Det er komplet urimeligt og dommen er formentlig forkert - men sådan endte den sag.

placeret i vores lukkede have

Juridisk er det ikke jeres, men derimod andelsboligforeningens lukkede have, som du har brugsret til. Derfor har formanden både ret og pligt til at sørge for at skuret er lovligt.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Bin Larsen » 3/12/2006 02:11

Jeg tro næppe, at formanden vil blive klandret af kommunen fordi mit skur er en lille smule mere end 10 kvadratmeter og derfor skal rykkes 1 meter mere i nordlig retning iflg. de almindelige regler. De almindelige regler som uden problemer kan bøjes i mit tilfælde, hvorefter placeringen er ok.
Nej, jeg mener stadig han overspiller sin rolle. Ikke mindst fordi jeg en gang har taget ham på fersk gerning, hvor han uinviteret rendte rundt en sent mørk aften i vores have. Selvom vi juridisk kun bor til låns - efter at have betalt 500000 til andelsbevis mm. - så er jeg nu ret sikker på, at byretten ser på vores have som "vores have" altså en have som tilhøre min kone og jeg, og hvor formanden er kommet på afveje, når han render rundt i "andelsboligforeningens lukkede have" uden vores tilladelse. Men det er da muligt at man kan finde eksempler på at bestyrelsen skal indrages i noget byggeri hvis man leder længe nok. Det kunne fx være en udbygning af selve boligen i røde sten!
Men at de andre andelshavere incl. formanden vil lade sig synke så dyb pga. et lille redskabsskur det forstår jeg ikke. Som en af mine kolegaer kaldte det; "myrepisseri".
Brugeravatar
Bin Larsen
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15/08/2006 11:49

Indlægaf Peter » 3/12/2006 02:29

Helt generelt:
Er det mon særligt udbredt i enkelt/dobbelt/rækkehuse, at mange andelshavere ikke rigtigt forstår, at de ikke er husejere?
Måske skulle den slags bebyggelser aldrig have været etableret som andelsboligforeninger.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Bin Larsen » 3/12/2006 03:16

Nej, havde min kone og jeg bare vist, at der skulle blive alt dette fnidderfnadder, så havde vi helt sikkert købt en ejerbolig ... ØV :(

... aldrig mere andelsbolig
Brugeravatar
Bin Larsen
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15/08/2006 11:49

Indlægaf zuma » 3/12/2006 12:59

Det er derfor, det ALTID er en god idé at rådføre sig med advokat, så man får lagt kortene på bordet :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf moccha » 3/12/2006 13:02

Bjarne Larsen skrev:Nej, havde min kone og jeg bare vist, at der skulle blive alt dette fnidderfnadder, så havde vi helt sikkert købt en ejerbolig ... ØV :(

... aldrig mere andelsbolig


Ja I købte den nok, fordi I troede den var billigere end en ejerbolig.

I en andelsbolig skal man have tilladelse til ændringer af boligen, i hvert fald de større af slagsen.
Mener også der engang var en snak om en flagstang, som heller ikke umiddelbart lige kunne smækkes op i en have.

Men som det er skrevet tidligere i denne tråd, haven er ikke jeres ejendom, men en brugsret I har fået, da i købte andelen.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/12/2006 23:49

Nej, jeg mener stadig han overspiller sin rolle. Ikke mindst fordi jeg en gang har taget ham på fersk gerning, hvor han uinviteret rendte rundt en sent mørk aften i vores have.


I har brugsretten til haven - det har formanden ikke. Hvis han har en saglig grund til at komme ind og kigge i haven, skal han aftale det med jer eller i det mindste give rimeligt varsel om sin ankomst.
Kontrol af skuret vil være en saglig grund.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kis » 11/09/2009 19:46

I har brugsretten til haven - det har formanden ikke. Hvis han har en saglig grund til at komme ind og kigge i haven, skal han aftale det med jer eller i det mindste give rimeligt varsel om sin ankomst.

I de vedtægter jeg har læst, står der ikke noget om, hvilket retsgundlag bestyrelsen har iforb. med tilsyn af lejligheden og fx. den tilhørende altan som andelshaveren har brugsretten til. Kan jeg gå ud fra, at det er Lejelovens regler jf. § 54/55, der gælder for en andelsbolig ?
På forhånd tak
Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster