den egenrådige formand

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

den egenrådige formand

Indlægaf Løget » 18/12/2006 10:58

Igen igen har vores formand vist sin magarrogance.
Hun nægter at udleverer vurderingspapirer fra et salg en af lejlighed til min kærester - som er bestyrelsesmedlem - med den begrundelse, at det er et privat anliggende. Den beboer, som er flyttet i en anden af foreningens lejligheder, er selv med i bestyrelsen og har ikke haft noget i mod, at min kæreste får papirerne (han vil jo gerne følge lidt med i, hvad der sker i ejendommen). Nå, men vores formand syens altså ikke lige, at papirerne skal udleveres... og desuden har hun ikke lige haft tid til at skrive en mail med den besked - da hun jo har et arbejde at passe!
Desuden skriver hun aldrig referater af bestyrelsesmøderne, så ingen kan jo holde hende fast på, at det var en aftale at kopier af papirerne skulle gives til min kæreste!
Men hun vil gerne lige bede ham aflæse vandmåleren - han skal jo også bidrage til arbejde, som hun så provokerende udtrykker det. Så han kan få lov at være stik-i-rend-dreng for hende.
Da han påtalte alt dette for hende pr telefin, fik han bare beskeden; at så kunne han ikke være med i bestyrelsen længere, hvis ikke han var enig med hende!

Så er det, at jeg får lyst til at ringe til foreningens advokater/administration og sprøge, om de kan fortælle formanden, hvordan vedtægerne skal følges...
men er det en overreaktion???

mvh
Løget
Løget
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10/11/2006 10:47

Indlægaf moccha » 18/12/2006 15:21

Årh for h.... jeg var også flegnet af ved sådan en opførsel.
Kender desværre godt typen, ulidelig at bo i forening med..men jeg ved desværre ikke hvad du skal gøre ved det.

Referater af best.møder SKAL der dog være!

Håber du finder en løsning :smile2:
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf kandidat » 19/12/2006 00:04

Hvis det er slemt, dokumenter det, og stil et mistillidskvotum ved en ekstraordinær generalforsamling (hvor I argumentere jeres sag). Det gjorde vi sidste år, og det gav en dejlig ro i bestyrelsen.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Andels And » 19/12/2006 00:09

Salgspapirene skal underskrives af bestyrelsen - hvor mange skal der til at tegne foreningen? Læs vedtægterne. Den anden bestyrelsesmedlem er inhabil og kan ikke underskrive på vegne af bestyrelsen.

Der står nok regler ang. bestyrelsesreferater i vedtægterne. De skal følges.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Løget » 19/12/2006 10:19

Tak for alle svarene :smile2:
Jeg overvejer i hvert fald, at påtale hendes måde at forvalte formandsposten på, når vi har generalforsamling i foråret. Men jeg vil da lige få min kæreste til at forhøre sig hos advoktaterne, om han også skulle have underskrevet salgsaftalen. For nu viser det sig sørme, at de nye ejere klager over, at der er råd i badeværelset... og så kunne det jo være rat at vide, hvordan salgsaftalen egentlig var? Advokaten har vist sagt noget med, at det må en fælles vedligeholdelseskonto dække - men hvor er vi så henne, hvis alle skal have dækket reperationer af en fælles kasse?
Nå, men jeg håber, at formanden om ikke andet lærer af den sag, at hnun nok har brug for at dele sin viden med de andre i bestyrelsen...
De er i øvrigt kun tre i bestyrelsen.
mvh
Løget
Løget
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10/11/2006 10:47

Indlægaf Andels And » 19/12/2006 20:47

Råd i badeværelse betales af en fælles kasse???

Hvad er årsagen til råd? Hvad er rådden. Skyldes det dårlig indeklima eller utilstrækkelig VVS arbejde, dårlig vedligeholdelse. Den burde under alle omstændigheder nævnes i vurderingspapirene. Sagen skal også igennem bestyrelsen. Det er bestyrelsen der bestemmer disse ting, gerne med råd fra advokaten/administrator. Bestyrelsen og ikke Formanden alene. Hvem skal betale komme end på årsagen.

Øvrige bestyrelsesmedlemmer har ikke underskrevet aftalen eller set vurderingspapirene???

Det lugter lidt herfra. Hvad står der i vedtægterne ang. bestyrelsesreferater og tegningsret til andelsboligforening?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Løget » 20/12/2006 10:30

Jeg aner ikke, hvordan det råd er opstået, men manglende vedligeholdelse er nok et godt bud. Nu skal der først ses mere på det efter nytår...

Mht salget, så har hele bestyrelsen skrevet under - men sådan lidt i huj og hast - 'skriv lige under her'!
Vurderingspapirerne har min kæreste som sagt ikke lige kunne få udleveret - dog har han uden problemer kunne få dem af advokaten...

Det som virkelig irriterer mig er, at formanden konstant kører af sted med alene med tingene, at det skal være så svært at få informationer - og at hun så samtidig beklager sig over for alt og alle over, at HUN står helt alene med ansvaret og at de andre i bestyrelsen ikke yder deres!
Jamen, kvindemenneske, hvis de fik indsigt og mulighed for at vide, hvad der skete, så kunne de nok også nemmere yde noget...

Mht referaterne af best.møder, så står det i vedtægterne, at de skal skrives og godkendes på næste møde. Så det må vi holde hende fast på... når hun altså har tid til at holde møder.. de bliver sjovt nok ofte aflyst i sidste øjeblik.
mvh
Løget
Løget
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10/11/2006 10:47

Indlægaf Ib » 20/12/2006 15:44

hvad med at prøve at afholde et bestyrelsesmøde hvor hun har meldt afbud. De 2 øvrige medlemmer er jo lig med 2/3 dele og den ene er vel næstformand og så er bestyrelsern vel beslutningsdygtig ?? eller hvad :smile1: med hensyn til referater så er det vel ikke formanden som skal skrive referat ? men lige så godt et af de andre medlemmer i bestyrelsen ?
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf Akkarin » 20/12/2006 16:11

Ja, hvad angår referat så er det ikke specielt en formandsopgave så hvis din kæreste vil have referat så lad ham gribe pennen :-)

At være formand i en andelsboligforening er til tider et meget utaknemmeligt job med folk, der banker på døren i weekenden eller telefonopkald om aftenen og mange gode formænd brænder ud på sådan en post. Lad din kæreste stille og roligt fortælle formanden på næste møde (som han sammen med et andet medlem sagtens kan indkalde til - tjek vedtægterne) at han meget gerne vil være med til at hjælpe hende med at udføre hvervet. Han vil meget gerne syne lejligheder ved overdragelser, aflæse vand- og varmemålere, skrive fællesbeskeder, være kontaktperson i forbindelse med bygningsskader m.m. Så kan det være, at hun tøer op. Man skal bare være klar over, at der er mere arbejde end man lige går og gør sig forestilling om og det er næsten umuligt at have et "almindeligt" job ved siden af - i hvert fald i større foreninger.
Akkarin
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4/05/2006 10:16


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster