Den andelsforening jeg sidder i bestyrelsen for har siden cirka 2000 brugt et af de større administrationsselskaber som administrator. Fra starten til 2003 havde vi en administrator (admin 1), og derfra og til for få måneder siden admin 2.
Da jeg kom ind i bestyrelsen i foråret 2003 (admin 2 kommer til kort tid efter) opdager bestyrelsen at restancelisten er et forfærdeligt rod, med et utal af uafregnede interneflytninger, nyindflyttere der ikke har betalt deres andele, folk der skylder/har til gode etc.
Det værste tilfælde er en andelshaver der ikke har betalt boligafgift i 1 1/2 års tid, og som den nye administrator efter 1/2 - 1 år får sat gang i at ekskludere. Da vedkommende endelig bliver smidt ud efter ikke at have betalt boligafgift i 3-4 år står andelsboligforeningen tilbage med et tab på cirka 140.000, som fordi andelsværdien udgør 30.000 ender med et netto tab på 110.000.
Derudover har der været mindre restancer som må anses for tabt, og en andelshaver som har lånt 50.000 gratis i 5-6 år indtil vedkommendes andel blev afregnet. Derudover en del restancer bl.a. på et ehvervslejemål, som dog er blevet indkrasset, men tydelig viser en meget mangelfuld administration af både admin 1+2. Alt i alt et tab i størrelsesordenen overskriften på indlægget.
Oplægget fra administrator er nu at man mener at man skal betale halvdelen af det tab der er indtil admin 2 tager over, da man mener at den tidligere bestyrelse har et ansvar, fordi de ikke reagerede på at der var en restance på 15.000 i regnskabet 2002. Efter admin 2 tog over mener man at man har gjort hvad man kunne selvom det tog cirka 1 år at få smidt den førstnævnte andelshaver ud.
Der er nu nogle i bestyrelsen der mener at vi bør overveje at tage de 30.000 og som giver administrationsselskabet ret i dets påstande, mens jeg klart er af den holdning at en amatør bestyrelse i en andelsboligforening på ingen måde kan have samme grad af ansvar som en professionel administrator, som tager (i vores tilfælde) over 100.000 årligt for at administrere en ejendom. Der er ingen tvivl om at det er administrationsselskabets ansvar at inddrive restancerne i følge vores administrations aftale og at foreningen ikke ville have haft et tab, hvis administrator have passet sit arbejde.
Er der nogen der har været i en lignende situation eller har en mening?