Bestyrelsens kompetencer

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Bestyrelsens kompetencer

Indlægaf tt2002 » 3/04/2008 22:07

Jeg er medlem af bestyrelsen i min andelsboligforening.

For nylig havde vi en diskussion om hvorvidt det lå indenfor bestyrelsens kompetencer at udskifte et hegn ind til naboen.

Vi har af denne grund snakket om at lave en vedtægtsændring, således at bestyrelsens kompetence bliver nærmere beskrevet i vores vedtægter. Eksempelvis ved at indføre et maksimalt beløb bestyrelsen må foretage forandringer for uden at inddrage generalforsamlingen.

Pt. er den eneste bestemmelse om bestyrelsens kompetencer i vores vedtægter: "Generalforsamlingen vælger en bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af foreningen og udføre generalforsamlingens beslutninger."

Jeg vil meget gerne høre om ideer til en mere beskrivende bestemmelse og eventuelle erfaringer andre måtte have haft med mere præcise bestemmelser om bestyrelsens kompetencer.

Alle indlæg vil blive værdsat. På forhånd tak.
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf aratan » 3/04/2008 22:37

Meget forenklet, så må bestyrelsen alene agere indenfor det budget de har fået givet... Hvis dette er lavet ordentligt og præcist så indholder det næppe midler til større arbejder ud over det som vedtages af GF. Dog vil budgettet som regel indeholde et post til vedligeholdelse som er ret løst defineret, men det har stadig en ramme. Dvs udgiften til et givet arbejde er ikke det som afgør om bestyrelsen må udføre opgaven uden specifik tilladelse fra GF.

Undtagelsen til dette er arbejde som ikke kan udsættes, hvis der eksempelvis ryger et vandrør så må bestyrelsen ikke udsætte udbedringen af dette pgs manglende midler da der er tale om en farlig situation for foreningen og dens ejendom.

I dette konkrete tilfælde ville min bestyrlese(som jeg selv er medlem af) nok mene at etablering af et nyt hegn skal godkendes, hvorimod reparation af et eksisterende ville blive betegnet osm vedligeholdelse og falde under vores generelle post til vedligholdelse(som hos os er ret stor da vi stadig har dele af ejendommen som er i dårlig stand)

Mvh,

Carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster