Hunde regler / vedtægter

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Hunde regler / vedtægter

Indlægaf Thomas Heie Nielsen » 1/03/2004 16:00

Jeg har lige været til generalforsamling.

Bestyrelsen fremsatte og fik - desværre - vedtaget en tilføjelse til vores regler om hold af hund og kat.

Tilføjelsen lyder:

"Ved hold af husdyr, hvor lovgivningen kræver registreringsattest og/eller mærkning med microchip, skal bestyrelsen have udleveret kopi af attesten med microchipnummer"

Nu er mit spørgsmål:

Kan en bestyrelse i en andelsboligforening kræve at beboeren udlevere sin hunderegistreringsattest?

Ifølge www.hunderegister.dk står der at følgende kan søge oplysninger i Dansk Hunderegister:

Adgang til at hente oplysninger i Dansk Hunderegister har:

Myndigheder:

Politi
Redningskorps
Brandvæsen

Andre:

Autoriserede dyreinternater
Dyrlæger
Den Danske Dyrlægeforening
De tilsluttede stambogsførende organisationer

Har du optaget en herreløs hund, skal du kontakte politiet.

Jeg mener ikke at det er hverken bestyrelsens pligt ellere ret at påse at min hun er korrekt registreret ifølge lovgivningen.

Bestyrelsen kan jo altid via ejendommens advokat søge oplysning i Dansk Hunderegister, hvir der opstår tvivl om hvorvidt en hund er registreret hos den ene eller anden beboer.
Hilsen

Thomas Nielsen
Thomas Heie Nielsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/03/2004 15:47

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/03/2004 17:21

Jeg mener ikke at det er hverken bestyrelsens pligt ellere ret at påse at min hun er korrekt registreret ifølge lovgivningen.


Det har du ret i. Det ville svare til at alle andelshavere med bil skulle tilstille bestyrelsen kopi af godkendelsespapirerne når det lovpligtige syn af bilen er gennemført hvert andet år.

Bestyrelsen kan dog få behov for at se konkrete registreringer såfremt der konstateres mulig overtrædelse af vedtægter eller husorden vedrørende husdyr.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Thomas Heie Nielsen » 1/03/2004 17:42

Tak for svaret.

Nu er det sådan at vi skal til en ekstraordinær generalforsamling hvor der skal stemmes om forslaget igen for at det kan gælde, da der ikke var nok stemmeberetigede fremmødt ved den ordinære generalforsamling.

Hvis nu at forslaget bliver endeligt vedtaget, hvordan står jeg så hvis jeg fortsat nægter at udlevere min registrering fra Dansk Hunderegister og der i øvrigt ikke er noget tvivl om at der er mig der har en hund og at jeg kun har en hund?
Hilsen

Thomas Nielsen
Thomas Heie Nielsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/03/2004 15:47

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/03/2004 00:48

Hvis du ikke overholder vedtægterne, kan du muligvis ekskluderes fra foreningen.

Bestyrelsen skal have en saglig grund til at forlange kopi af hundeattesten. Det er ikke en saglig grund at bestyrelsen blot vil lege hundepoliti for at hjælpe politiet.

Hvad er bestyrelsens baggrund for fremsættelse af vedtægtsforslaget.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Thomas Heie Nielsen » 2/03/2004 10:21

Baggrunden for at bestyrelsen har fremsat dette forslag er en længere historie, men jeg skal forsøge at gøre den kort.

Vi har sinen 1991 skulle ansøge om lov til at holde én hund eller én kat pr. lejlighed. Andre dyr krævede ikke tilladelser. Dog måtte vi ikke have eksotiske dyr som som kunne skabe frygt hos folk, som slanger, øgler, ædderkopper, skorpioner og lign.

For ca. 1½ år siden blev bestyrelsen bekendt med at en beboer muligvis havde to hunde. Da man jo kun må have max. én hund eller én kat, kontaktede de vedkommende beboer, der svarede at den ene hund var hans brors hund som han passer af og til. Broderen bor også i ejendommen og broderen og pågældende beboer forsvarede sig med at de begge har skiftende arbejdstider og derfor hjælper hinanden med at passe og lufte deres hunde af og til.

Bestyrelsen troede dog stadig at der var ugler i mosen, da den pågældende beboer altid gik med begge hunde. Man så altid begge hunde komme ud og ind af samme lejlighed og aldrig - eller næsten aldrig - hos broderen. Bestyrelsen bad derfor de pågældende beboere fremvise hunde registrerings attest fra Dansk Hunderegister for at se hvor hundene var registreret.

Dette skete ca. 14 dage efter. Det viste sig at der var en hund registreret hos hver beboer på hver sin adresse. Altså - tilsyneladende - ikke noget ulovligt. Bestyrelsen iagttog stadig pågældende beboer og samme gentog sig, at de to hunde fortsat - oftest - kom ud og ind af pågældende beboers lejlighed.

Derfor kontaktede bestyrelsen ejendommens advokat der undersøgte sagen hos Dansk Hunderegister. Det viste sig at den ene hund var blevet omregistreret. Således at den pågældende beboer oprindeligt var registreret med to hunde, men få dage efter at bestyrelsen oprindeligt havde bedt om en hunde registrerings attest, så var den ene hund blevet omregistreret til broderen. Begge hunde havde i øvrigt været registreret fra deres fødsel hos samme beboer.

Det er - formentligt, eller højst sandsynligt - dette bestyrelsen vil undgå i fremtiden ved at kræve at beboerne SKAL aflevere deres hunde registrerings attest i forbindelse med anskaffelse af hund.

Jeg mener dog stadig at det er ulovligt, da en bestyrelse i en boligforening IKKE har direkte adgang til Dansk Hunderegister. Bestyrelsen har altid den mulighed at de kan få deres advokat til at søge oplysning i Dansk Hunderegister, hvis de mener at nogen omgås reglerne. Der har i øvrigt kun været den ENE episode omkring hunde, i hele andelsboligforeningens historie.

Hvad siger reglerne i øvrigt i registertilsynet omkring at en bestyrelse vil opbevare oplysninger af en sådan art, når det i forvejen bliver opbevaret sikkert og forsvarligt hos en anden offentlig myndighed som Dansk Hunderegieter jo er?

Dansk Hunderegister er underlagt Justitsministeriet og skal aflægge budget og regnskab til Justitsministeriet hvert år.
Hilsen

Thomas Nielsen
Thomas Heie Nielsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/03/2004 15:47

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/03/2004 22:18

På baggrund af foreningens tidligere erfaringer med forsøg på omgåelse af reglerne om husdyrhold, synes jeg det forekommer sagligt begrundet at foreningen fremover forlanger kopi af registreringer.

Bestyrelsen har pligt til at sørge for at foreningens vedtægter og husorden overholdes af andelshaverne og at ingen får lov til at omgå reglerne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Thomas Heie Nielsen » 3/03/2004 16:44

Men er det ok at forlange den omfattende kontrol af alle beboere fordi der muligvis har været et enkeltstående tilfælde hvor en beboer har forsøgt at omgå reglerne?

Jeg vil stadig godt vende tilbage til spørgsmålet:

"Om bestyrelsen kan kræve at opbevare min hunderegistrering eller en kopi af denne?"

Eller:

"Er det tilstrækkeligt - hvis der er en konkret mistanke om snyd - at bestyrelsen forlanger at man fremviser sin hunderegistrering?"
Hilsen

Thomas Nielsen
Thomas Heie Nielsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/03/2004 15:47

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/03/2004 17:27

"Om bestyrelsen kan kræve at opbevare min hunderegistrering eller en kopi af denne?"

Din originale registrering kan bestyrelsen ikke forlange udleveret til opbevaring, men derimod en kopi.
Det har vist sig nødvendigt at bestyrelsen straks sikrer sig en kopi, så senere forsøg på omgåelse kan bevises og stoppes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron