Bestyrelsesmedlems rettigheder?

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Bestyrelsesmedlems rettigheder?

Indlægaf Julie » 22/10/2009 20:32

Hej
Jeg er bestyrelsesmedlem i en andelsboligforening med 20 lejligheder.
Det er nu sådan er formanden, helt fra starten i 2002 da jeg flyttede ind, så sig sur på mig uden nogen grund. Jeg blev så sidste år medlem af bestyrelsen og har endnu ikke været med til et bestyrelsesmøde. En af de andre medlemmer sagde at formanden ikke ønskede min tilstedeværelse, da hun mener jeg går imod hendes mening. Derfor er mit spørgsmål nu:
1: Kan et bestyrelsesmedlem godt udelukkes ved evt. møder?
2: Har set at formanden har sat sin lejlighed til salg. Vi skulle have postkasser i foreningen efter loven om at posten ikke skal levere til døren på de enkelte etager, det er endnu ikke sket og det er nu som om formandens engagement ikke længere er hos foreningen. Hvad gør man hér?
3: Kan et bestyrelsesmedlem indkalde til møde? Hvis ja, hvor lang varsel skal der være?
Mvh
Julie
Julie
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22/10/2009 08:46

Re: Bestyrelsesmedlems rettigheder?

Indlægaf Mamselade » 3/05/2020 14:49

Jeg følger lige med i tråden her. Vi står i den stort samme situation. Vi er nye og min kæreste blev valgt fra den dag da vi flyttede ind pga. Der på en gf. før indflytning manglede et bestyrelsesmedlem. Der udover finder vi hurtigt ud af at vores lejlighed er et sminket lig.

Ergo vi har meget hurtigt, rigtig meget at sætte os ind og lige så mange spørgsmål til bestyrelses kulturen og bestyrelsens rolle, ageren eller mangel på samme i foreningen ikke bare ved vores salg men generelt.
Det har gjort dem så vrede og indebrændte at de ignorere min kæreste laver aftaler og ændre det og administrator siger intet til det. Fair man kan være uenige. Men vi forskelsbehandles på det groveste.

Man ændrede på et forslag fra bestyrelsen samlet til at det kun var et forslag fremsagt af min kæreste. Selvom den originale og korrekte udgave af indkaldes ved en fejl kom ud og alle så hvad der oprindeligt var skrevet. Mente man fra bestyrelsen og administrator at det var en fejl og ikke bestyrelsens forslag.

Vi har nogle klistermærker på vores dør det er der også andre der har. Jeg gør naturligvis indsigelse da vi modtager en klage direkte fra administrator og at andre lejliger har klistermærker på døren(tilbyder at sende foto dokumentation) . Ingen har talt med os og/eller klaget til os i ejendommen. Vi fik på bud om at fjerne dem. Med den begrundelse at der ikke var noget i mit brev der gav anledning til at ændre afgørelsen.. Wff?!?! Jeg er så gået helt derud hvor jeg har sagt at de klistermærker er min ejendom og at det er tyveri og hærværk at fjerne dem. Hvem har ret til hvad i en sådan situation?
Det skal siges at der ikke er nogen krav til ens navne skilte i foreningen. (Jeg er bedøvende ligeglad med de klistermærker, for mig handler det om at man ikke taler sammen og at andre gerne må og vi ikke må og at administrator ikke vil begrunde mine uddybende spørgsmål.)

Der er ingen dokumentation i foreningen bestyrelses medlemmerne bruger deres egne mails. Vi har forsøgt at få ændret den praksis da det er vigtigt at bestyrelsen/ejendommen har den fornødne dokumentation og ikke enkelt personerne. Et eksempel er at der er kommet nye døre inden vi er flyttet ind og de er monteret forkert på flere måder. Min kæreste ville gerne se tilbudet da han ikke bare er håndværk mester men også har været byggeformand på adskillige projekter. Måske der var en garanti af en art eller vi på anden måde kunne stille tilbudet op imod det faktiske udførte arbejde. Men der har åbenbart været så mange klager over de føre at bestyrelsen ikke vil tage hånd om det da der endelig er ro på?!?! Det ændre bare ikke at dørene ikke er brændsikre og eller tætte som meningen var.

Formanden sender en fælles mail ud om hvem der lejer ud og at det ikke gør noget bestyrelsen vil bare gerne have besked. Min kæreste spørg hvorfor han ikke er blevet informeret? Hvortil formanden siger at det ikke var nogen sag og at det bare handlede om at en "beboer" (Jeg tror det er formanden selv) havde observeret og talt med en engelsk talende pige i vores gård 1 gang!!! Sikke en overvågning. At mistanke udlejning pga. En fremmed som man må formode havde lovligt ærinde siden den "beboer" har talt med vedkommende. Vores forening er så lille at man slet ikke ville være i tvivl hvis der pludselig boede andre. Hvor meget kan en bestyrelse blande sig i gæster generelt? Nu er vi lige flyttet ind og vi er meget sociale og jeg forestiller mig at vi vil benytte gården og skulle min kammerat der har nøgle få lyst til at benytte gården under et ærinde eller bare lyst til lige at trække lidt luft. Vil jeg mene han har ret til det? Men vi bliver sgu I tvivl oven på at man pga. 1 observation mistænker folk. Der står intet I vedtægter eller husorden.

Bestyrelsen har valgt at placere internet kabler i skorstene da ingen har brændeovn i den del af foreningen. Det er meget muligt men det står der at der er ifølge bbr. Hvad hvis nogen vil reetablere deres brændeovn eller i brugtage deres brændeovn der bare står til pynt ellers.

Vores ventilations anlæg er sidst efterset for år tilbage(husker ikke årstallet på stående fod) jeg spørg til de og får af vide at det er det men at der bare ikke er kommet et nyt service mærke på. Vi aner ikke hvilket firma det er og må ikke se papirer fra sidste besøg.

Sidst men ikke mindst
Vi har fået af vide at vi ikke bare skal komme ind fra højre og tro vi er noget. I er de nye er meldingen.

Hvad fanden gør man vi er fanget!!!
Og midt i en retssag med sælger om skjulte fejl og mangler der sikker kommer til at vare et par år.

De andre få andelshavere der er passer sig selv og vil ikke have noget i klemme. De er ellers de eneste der har taget godt i mod os. Dem der ligesom burde stå for at vise os rundt og sætte os ind tingene har slet ikke været interesseret heri. Min kæreste måtte tvinge en fra bestyrelsen til at vise fyrrum og andre rum kun bestyrelsen har adgang til. En har dog anonymt langt en seddel i min postkasse med et link fra administrators website vedr. Håndtering af klager hvor de anbefaler dialog og alligevel har de godtaget en klage uden vi er informeret, stik imod deres egen formulering. Den der har lagt sedlen har skrevet at vi ikke er de eneste der er trætte af formand maos regime. Men at alle er trætte og at jeg skal passe på mig selv så jeg ikke også kører træt i foreningen. Det er lidt svært at bruge anonym opbakning til noget.

Sikke en smøre og den kunne være længere men har valgt lidt blandet på paletten så det giver en ide om forholdene.

Hvad kan vi gøre?
Findes der kurser for bestyrelser i god ledelse? Tænker bestyrelsen bare følger en kultur der har gjort alle vanvittige og ondskabsfulde. Alle hader alle og vi er kun 14.
Mamselade
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3/05/2020 13:51

Re: Bestyrelsesmedlems rettigheder?

Indlægaf Mamselade » 3/05/2020 14:51

Så godt det var fra 2009 og jeg fik i farten og min frustration ikke rettet min indledning. Hvordan går det nu? Hvad endte du med at stille op i din situation?
Mamselade
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3/05/2020 13:51


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst