Eksterne bestyrelsesmedlemmer?

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Eksterne bestyrelsesmedlemmer?

Indlægaf Udkanten » 17/01/2012 21:41

I en lille forening kan det være svært at finde tre bestyrelsesmedlemmer. Eller der kan opstå vakance. Loven siger vist intet herom. Men selskabsretten fortæller os, at en organisation uden lovlig ledelse skal opløses! Så hvad gør vi? Man kan selvfølgelig antage ekstern administration. Så er det lettere at finde bestyrelsesmedlemmer. Men alligevel kan vi hos os komme til at mangle bestyrelsesmedlemmer.--- Vi overvejer nu en ændring i vedtægterne. (Og vil meget gerne høre kommentarer):
Der står nu: "Som bestyrelsesmedlemmer kan vælges andelshavere, disses ægtefæller samt myndige husstandsmedlemmer, dog kun en person fra hver husstand og kun en person, der bebor andelsboligen". --- Men vi tænker at tilføje: "Uanset foranstående kan der til bestyrelsen vælges et eller flere eksterne medlemmer, der skal have kendskab til økonomi og administration. I tilfælde af vakance kan bestyrelsen selv supplere sig med sådanne medlemmer".
Honorarudgift, ja. Men er det ikke bedre med en kyndig ekstern person end med en, der reelt ikke kan bestride hvervet? Vi tænker, at en lokal bankmand, bogholder, landbrugskonsulent el. lign. ville være et plus.

Hvad siger I? I Sverige har jeg set, at det er almindeligt i boligforeninger.
Udkanten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/01/2012 12:00

Indlægaf molan » 18/01/2012 11:31

Jo, hvis I virkelig ikke kan få samlet en bestyrelse, så er det bedre end opløsning.

Men det er imod hele andelstanken.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst