Bestyrelser og regnskab for renovering.

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Bestyrelser og regnskab for renovering.

Indlægaf Chrissander » 23/06/2013 11:41

Hej Andelsboligdebat.

Jeg har et spørgsmål vedr bestyrelsers oplysningspligt over for andelshavere.

Vi har i "min" andelsboligforening fået gennemført et større renoverings projekt til ca 50 mill.
Bestyrelsen fik mandat på en generalforsamling, til gennemførsel af disse på 3-4 fremlagte forslag hvor der blev fremlagt detaljeret budget på hver enkelt del.
Nu hvor projektet er gennemført, har andelshaverne kun modtaget et overordnet regnskab, som en del af samlet årsregnskab, hvor 3-4 tal samlet giver de ca 50mill.
Skal vi som andelshavere ikke ha udleveret et regnskab, der til svarer de budgetter der er givet mandat til?
Bestyrelsen har selv stået for et par af renoverings projekterne, b.la renovering af opgange, mens der ved renovering, af tag og facade var valgt en hovedentreprenør.
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Bestyrelser og regnskab for renovering.

Indlægaf molan » 24/06/2013 07:53

Chrissander skrev:Hej Andelsboligdebat.

Jeg har et spørgsmål vedr bestyrelsers oplysningspligt over for andelshavere.

Vi har i "min" andelsboligforening fået gennemført et større renoverings projekt til ca 50 mill.
Bestyrelsen fik mandat på en generalforsamling, til gennemførsel af disse på 3-4 fremlagte forslag hvor der blev fremlagt detaljeret budget på hver enkelt del.
Nu hvor projektet er gennemført, har andelshaverne kun modtaget et overordnet regnskab, som en del af samlet årsregnskab, hvor 3-4 tal samlet giver de ca 50mill.
Skal vi som andelshavere ikke ha udleveret et regnskab, der til svarer de budgetter der er givet mandat til?
Bestyrelsen har selv stået for et par af renoverings projekterne, b.la renovering af opgange, mens der ved renovering, af tag og facade var valgt en hovedentreprenør.


Jo jeg vil mene i bør få udleveret et regnskab, men du kan altid benytte dig af din mulighed for aktindsigt. Det giver ikke nødvendigvis ret til at du få kopier, men så kan du få lov at se og gennemlæse regnskabet, så du kan forholde dig til det.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Bestyrelser og regnskab for renovering.

Indlægaf Chrissander » 25/06/2013 15:15

Tak for svar.

Et eller andet sted må der jo stå og være af regler for hvad en bestyrelses har oplysningspligt omkring i en forening.
En forenings vedtægter indeholder jo intet omkring dette.
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Bestyrelser og regnskab for renovering.

Indlægaf molan » 26/06/2013 09:39

Chrissander skrev:Tak for svar.

Et eller andet sted må der jo stå og være af regler for hvad en bestyrelses har oplysningspligt omkring i en forening.
En forenings vedtægter indeholder jo intet omkring dette.


Seneste årsregnskab og budget har du mulighed for få en kopi af, der skal bestyrelsen kunne oplyse idet at det er et krav i forbindelse med salg.

Men læs jeres vedtægter, hvad siger den mht. årsregnskab og budget evt. under regler vedrørende generalforsamling?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Bestyrelser og regnskab for renovering.

Indlægaf Chrissander » 26/06/2013 13:58

Hej Molan

Naturligvis for vi udleveret regnskab og budget til godkendelse på generalforsamlingen.

Men f.eks i forbindelse med byggesager, større renoveringsopgaver, vedligeholdelse osv.
Et eller andet sted må der vel være regler for hvornår en andelsboligbestyrelse skal udlevere regnskab udover alm årsregnskab.
Som mit eksempel hvor detaljerede budgetter sættes til afstemning, må der vel være regler om at der efterfølgende leveres regnskaber for og med de poster som de fremlagte vedtagne budgetter har indeholdt? Så andelshaverne kan se om projekterne er forløbet som forventet mv. Dette nytter jo ikke noget at f.eks kun jeg får indsigt via aktindsigt, det må vel gælde information til alle andelshavere, der får regnskab til gennemsyn, i en alm forening er der stort set kun mulighed for at stille spørgsmål, rette kritik mod en bestyrelse en gang om året.

Håber du fårstår og kan se pointen?
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Bestyrelser og regnskab for renovering.

Indlægaf molan » 27/06/2013 10:20

Chrissander skrev:Hej Molan

Naturligvis for vi udleveret regnskab og budget til godkendelse på generalforsamlingen.

Men f.eks i forbindelse med byggesager, større renoveringsopgaver, vedligeholdelse osv.
Et eller andet sted må der vel være regler for hvornår en andelsboligbestyrelse skal udlevere regnskab udover alm årsregnskab.
Som mit eksempel hvor detaljerede budgetter sættes til afstemning, må der vel være regler om at der efterfølgende leveres regnskaber for og med de poster som de fremlagte vedtagne budgetter har indeholdt? Så andelshaverne kan se om projekterne er forløbet som forventet mv. Dette nytter jo ikke noget at f.eks kun jeg får indsigt via aktindsigt, det må vel gælde information til alle andelshavere, der får regnskab til gennemsyn, i en alm forening er der stort set kun mulighed for at stille spørgsmål, rette kritik mod en bestyrelse en gang om året.

Håber du fårstår og kan se pointen?


Det er ikke regler om at bestyrelse skal udlevere regnskaber udover de almindelig årsregnskaber, men alle andelshavere har mulighed for aktindsigt.

Det bedste ville være at overtale bestyrelsen til at omdele regnskabet, men hvis de ikke vil, så må hver enkelt bedre om aktindsigt hvis man ønsker at se bestyrelses dispositioner efter i kortende.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron