Udlevering af lån i andelsboligforeningen

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Udlevering af lån i andelsboligforeningen

Indlægaf Ullefar » 15/07/2013 21:48

Jeg er ved at sælge min andel, og mægler har fundet en køber, som dog vil se lånene i andelsboligforeningen inden de skriver under. Bestyrelsen er dog ikke interesseret i at lade mig få indsigt i lånene i andelsforeningen, hvilket kan betyde at min handel kan falde på gulvet. Der er et swap-lån i foreningen, og man kan i årsrapporten se at der er to lån, og man kan se hvad renten er, men kan ikke se hvilke konditioner der ellers er i lånene. Jeg kan godt forstå at min potentielle køber vil have indblik i det, især på baggrund af, at vi har nedskrevet foreningensværdi med over 10 mill kr. og derfor er de lidt usikre på, om der er andre overraskelser på vej i den nærmeste fremtid. Kan jeg kræve at bestyrelsen udlevere vores lån til mig, så jeg kan lade "køber" se dem inden de skriver under?

Mvh Jan-Ulrich Otto
Ullefar
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15/07/2013 21:38

Re: Udlevering af lån i andelsboligforeningen

Indlægaf molan » 16/07/2013 09:20

Ullefar skrev:Jeg er ved at sælge min andel, og mægler har fundet en køber, som dog vil se lånene i andelsboligforeningen inden de skriver under. Bestyrelsen er dog ikke interesseret i at lade mig få indsigt i lånene i andelsforeningen, hvilket kan betyde at min handel kan falde på gulvet. Der er et swap-lån i foreningen, og man kan i årsrapporten se at der er to lån, og man kan se hvad renten er, men kan ikke se hvilke konditioner der ellers er i lånene. Jeg kan godt forstå at min potentielle køber vil have indblik i det, især på baggrund af, at vi har nedskrevet foreningensværdi med over 10 mill kr. og derfor er de lidt usikre på, om der er andre overraskelser på vej i den nærmeste fremtid. Kan jeg kræve at bestyrelsen udlevere vores lån til mig, så jeg kan lade "køber" se dem inden de skriver under?

Mvh Jan-Ulrich Otto


Køber har krav på fuld indsigt i forenings økonomi, så bestyrelsen er forpligtigede til at frembring de informationer som søges - hvordan de vil gøre det op til dem.

Så du kan kræver at køber får oplysningerne, men du kan ikke stille krav til hvordan bestyrelsen frembringer og præsentere informationerne for køber.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Udlevering af lån i andelsboligforeningen

Indlægaf sfb » 16/07/2013 19:08

hej
Prøv at tage en snak med bestyrelsen. Det er jo sådan at der er vedtaget ny lovgivning som træder i kraft fra 1-1-2014 .Der skal sælger oplyse alt omkring lån osv. De oplysninger skal komme fra bestyrelsen eller revisor.Du kan læse om det hos ABF s hjemmeside. Eller på By og Land Ministerens hjemmeside.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Udlevering af lån i andelsboligforeningen

Indlægaf molan » 17/07/2013 09:07

sfb skrev:hej
Prøv at tage en snak med bestyrelsen. Det er jo sådan at der er vedtaget ny lovgivning som træder i kraft fra 1-1-2014 .Der skal sælger oplyse alt omkring lån osv. De oplysninger skal komme fra bestyrelsen eller revisor.Du kan læse om det hos ABF s hjemmeside. Eller på By og Land Ministerens hjemmeside.


Det er også et lovkrav i dag at forening skal tilvejebringe alle nødvendige oplysninger om lån til køber, så intet nyt der.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster