Bestyrelsens tilbagetrækning af godkendelse

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Bestyrelsens tilbagetrækning af godkendelse

Indlægaf Sandra » 28/08/2013 21:28

Hvis en bestyrelse har godkendt et "projekt", kan de så komme et år efter og trække godkendelsen tilbage - fordi de finder ud af, de har taget fejl - eller er de juridisk bindende overfor andelshaver, og skal efterfølgende holde andelshaver skadesfri?
Sandra
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21/08/2012 16:40

Re: Bestyrelsens tilbagetrækning af godkendelse

Indlægaf jhj » 15/09/2014 14:03

Jeg er andelshaver i en lille andelsboligforening, hvor den nuværende bestyrelse har trukket en 10 år gammel godkendelse tilbage på en adgang (2m bred) gennem et kæmpe højt hasselhegn, som ligger 15 meter fra min terrasse.

Adgangen er blevet brugt af fodgængere til at komme fra stisystemet i vores boligforening til det nærliggende grønne område med offentlige stier.
En tilplantning af hegnet vil betyde at vi ikke vil kunne bevare vores udsigt til det grønne område.

Bestyrelsen indkaldte til generalforsamling og krævede adgangen lukket fordi det var ulovligt. Det blev vedtaget med 5 stemmer for, 4 undlod at stemme, og 1 stemte imod

Efter at deres argument om, at det er ulovligt, er blevet tilbagevist af kommunens byggesagsafdeling, fastholder den nuværende bestyrelse beslutningen og vil bestille en gartner til at genplante her i efteråret. Argumentet er nu, at et sådan hul i hegnet ikke er pænt. Jeg synes nu, at det ikke kan blive pænere, som det ser ud nu.
Men det er tydeligt at ligegyldigt hvilke argumenter jeg kommer med, så vil de ikke lytte til det, og de ønsker ikke at varetage mine interesser som andelshaver, ej heller vil de tage hensyn til, at adgangen har ligget der i mere end ti år.

Egentlig er hegnet en del af et større hegn som grænser op mod vores grundejerforening, men grundejerforeningen vil ikke tage det op, nok fordi grundejerforeningens formand er gift med en i den nuværende bestyrelse. Deres vedtægter er ellers standardvedtægterne, ifølge hvilke fællesarealer og fælleshegn hører hjemme i grundejerforenigen. Grundejerforeningen er først blevet etableret for ca. 5 år siden.

Jeg har i de 20 år, jeg har boet i en andelsbolig aldrig oplevet noget lignende. Lykkes det os at få solgt, flytter vi i hvert fald ikke i en andelsbolig igen.

Så jeg vil også gerne høre, hvis nogle har nogle forslag til, hvordan den enkelte andelshavers rettigheder kan beskyttes, når det drejer sig om bestyrelsens tilbagetrækning af gamle godkendelser.
jhj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6/03/2006 18:59


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron