Udlevering af oplysninger

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Udlevering af oplysninger

Indlægaf Banto » 16/10/2015 20:45

Hejsa

Jeg bor i en andelsbolig, men er helt ny på området. Mit fundament har en ret bekymrende revne der fortsætter op i muværket, som jeg gerne vil høre forsikrings selskabets mening om. Formanden nægter dog at udlevere oplysninger om vores forsikrings selskab da han mener alle henvendelser skal gå via ham ellers må jeg tage det op på general forsamlingen. Formanden har tidligere vist at han bruger suboptimale løsninger da hans altovervejende bekymring er at huslejen ikke stiger. Så derfor vil jeg naturligvis gerne undersøge sagen selv.
Er det overhovedet tilladt for formanden at nægte at udlevere forsikrings oplysninger om mit hus?


På forhånd tak

Banto
Banto
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16/10/2015 20:40

Re: Udlevering af oplysninger

Indlægaf sfb » 18/10/2015 15:47

Hej
Du skriver !
Er det overhovedet tilladt for formanden at nægte at udlevere forsikrings oplysninger om mit hus?

Som sådan er det ikke dit hus !!! du har et andelsbevis med ret og pligt til at bo i en bestemt bolig.
Så¨dan så er det på plads :

Så skal du i gang med at læse vedtægter, der vil du kunne læse at alt udvendig ikke er dit problem men foreningens /bestyrelsens/ formandens problem.
Derfor skal du skrive til formanden at din bolig har en skade som du venligst vil havde bragt i orden. Hvordan bestyrelsen/formanden løser denne opgave via forsikringen eller et lokalt firma er ikke dit problem. Høre du ikke fra bestyrelsen inden for en frist på tre uger skal du skrive til dem at du vil havde dette til debat på næste generalforsamling .
Prøv så lige at se i sidste års regnskab der står det nok hvilket forsikringsselskab i har hos jer.
venligst
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Udlevering af oplysninger

Indlægaf Chrissander » 18/10/2015 18:01

En Andelsforening kan ha mange forskellige forsikringsselskaber.
Grundejernes forsikre bygninger mv, så er der div ansvarsforsikringer, som fås i flere forskellige selskaber osv

Du har som medlem af foreningen ret til indblik i foreningens forhold, så hvis du ønsker indsigt, kan de ikke nægte dig det, med mindre der er tale om personlige oplysninger.

Men som SFB skriver, skriv til bestyrelsen og om nødvendigt fremsæt det, som et punkt på dagsordenen til jeres ordinære Generalforsamling husk, at indsende forslaget et par måneder før, så det kan komme med på indkaldelsen.

Held og lykke med opgaven.
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Udlevering af oplysninger

Indlægaf molan » 19/10/2015 11:17

Chrissander skrev:En Andelsforening kan ha mange forskellige forsikringsselskaber.
Grundejernes forsikre bygninger mv, så er der div ansvarsforsikringer, som fås i flere forskellige selskaber osv

Du har som medlem af foreningen ret til indblik i foreningens forhold, så hvis du ønsker indsigt, kan de ikke nægte dig det, med mindre der er tale om personlige oplysninger.

Men som SFB skriver, skriv til bestyrelsen og om nødvendigt fremsæt det, som et punkt på dagsordenen til jeres ordinære Generalforsamling husk, at indsende forslaget et par måneder før, så det kan komme med på indkaldelsen.

Held og lykke med opgaven.


Som Chrissander har du ret til indsigt, men det er det ikke det samme som du har bemyndigelse til at kontakte forsikring på forenings vegne - det mandat kan du kun få at bestyrelsen og næppe giver dig din udfra det din formand siger.

Men gør som anbefalet sfb, det er fremgangmåden af samme årsag som sfb har fortalt.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron