uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf hannemann » 22/05/2016 20:46

Hej er ny bruger herinde.
Vi er i gang med et større renoveringsprojekt, i vores forening med blandt andet nye fliser, og garagetage.
Sagen er den at jeg selv har lagt fliser som ikke skal fjernes i forbindelse med at der bliver nye. Entreprenører henvendte sig til mig og sagde at han ville fjerne ca tre rækker af mine omkring 10 m2 fliser for det var det han havde givet tilbud på, og det ville komme til at meget pænere ud. Det kunne jeg kun give ham ret i, men jeg viste at der i tilbuddet stod at han skulle lave eksisterende fliser, så jeg sagde til ham at det måtte jeg lige snakke med bestyrelsen om inden han gik i gang for det var mig selv der hang på det vis ikke det passede. Jeg ringede til et par stykker fra bestyrelsen, og fortalte dem om hvad jeg lige havde fået at vide. Først kom den ene vi snakkede stille og rolig om hvad der skete og meldingen var klar at når han sagde det var med i tilbuddet så skulle foreningen selvfølgelig betale de ekstra m2, Formanden kom også til og svaret var det samme, så måtte de andre i foreningen jo også bare få lidt ekstra til deres fliser. Fint så behøvede jeg jo ikke selv til lommerne. 3 timer senere dukker formanden op igen og har en anden fra bestyrelsen med, og de var ikke i tvivl, skulle nogle af mine fliser fjernes og nye lægges skulle jeg selv, betale. Okay kontakter så det første medlem som sammen med formanden om formiddagen sagde at det betalte foreningen, og beskeden var igen klar at det var jo sagt at det betalte foreningen, og hvis der var flere problemer skulle personen nok fortælle dem hvordan det forholdte sig. Dette sker torsdag, og fredag får jeg besked om at bestyrelsen lige vil snakke sammen om hvad der skulle besluttes, svaret kom søndag og lød.

Jeg modtager så en sms besked fra en i bestyrelsen med følgende indhold.

Vi er i bestyrelsen blevet enige om at vi bibeholder tilbuddet, så jeres fliser skal tages op på egen regning. Primært fordi vi ikke kan styre, hvis der er nogle der så har andre ønsker samt at det er det oprindelige tilbud, der er vedtaget på generalforsamling.

Jeg skriver tilbage på en sms, Okay jeg vil gerne om du vil sende mig hele forløbet på skrift og underskrevet af hele bestyrelsen.

Jeg modtager så en sms besked fra en i bestyrelsen med følgende indhold.

Nej jeg vil ikke bruge tid på at skrive forløbet ned.

Jeg gik så hen til personen og spurgte om jeg så ikke bare kunne få en kopi af bestyrelsesreferat, niks der var ingen det var jo kun et konstatering de havde besluttet.

Hvordan skal jeg nu forholde mig, for jeg er lidt røstet over at jeg selv gør bestyrelsen opmærksom på at jeg tror der er ved at ske en fejl, og ender ud med at blive udnævnt til en brokrøv fordi jeg mener at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig.

Hvad er jeres mening om dette forrykte forløb, bestyrelsen ved jo åbenbart ikke hvad der står i tilbuddet som de selv har hjemtaget og godkendt. Kan jeg gå videre med dette enten til en advokat eller andre som kan fortælle hvor jeg står.

Fliserne skal lægges tirsdag så håber på lidt hurtige kommentarer eller svar.

På forhånd tak
hannemann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22/05/2016 19:44

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf Sangeren » 24/05/2016 15:34

Hej Hannemann

Nu er jeg jo ikke advokat. og jeg siger heller ikke at det ikke er frustrerende når man får forskellige beskeder. Men man skal jo huske at bestyrelserne nu engang er frivillige. Og jeg skal ikke kunne sige hvordan tingene er blevet frem og tilbage og hvem du har skrevet til hvornår. Men min tanke er at det nok ikke er unormalt at få forskelligt svar hvis man spørger efter en holdning fra forskellige bestyrelsesmedlemmer. Personligt mener jeg bestyrelsen burde have svaret samlet efter de havde drøftet det, efter de modtog forespørgslen på deres fællesmail.

Men under alle omstændigheder synes jeg ikke at deres beslutning er urimelig. Specielt ikke hvis det er det der er vedtaget på generalforsamlingen og det ellers stemmer overens med Jeres vedtægter(husk at generalforsamlingen er den øverste instans) Jeg forstår sagtens at du synes det er en træls beslutning at du skal til lommerne, men det er ikke unormalt at man selv skal betale for ting der udføres ekstraordinært på de kvm. man har råderet over.

Igen er det svært når man ikke ved hvad der er blevet sagt, og hvor meget der er lavet mundtlige aftaler, men ja, principielt er mundtlige aftaler lige så bindende som skriftlige, men skriftlige er en del nemmere at dokumentere præcis hvad der er blevet aftalt. I forhold til at køre en sag, tror jeg du får på alle måder usandsynlig lidt ud af(for ikke at skrive meget minus) da det utvivlsomt vil blive min. 10 gange dyrere for alle parter(og i sidste ende er det jo også en andel af dig selv) Mit gæt er de ekstra sten løber op i 3-5.000,- og om ikke sp i hvert fald under 10.000,-. Og igen i sidste ende er du nok nok også nød til at forholde dig til om det er urimelige vilkår du bliver stillet eller om den fordel du ville have var urimelig over for de andre andelshavere. Reglen er jo at man ikke må forskelsbehandle.

Bestyrelsens opgave er at varetage foreningens vedtægter og generalforsamlingens beslutninger mm. Hvis der er et bestyrelsesmedlem der har handlet imod eller unden for sine beføjelser, er det så det bestyrelsesmedlem du skal lægge sag an imod.

Personligt tror jeg du vil få mest ud af at betale de penge for det gulv, hvis du gerne vil have det, og ellers takke nej til det tilbud. Det andet tror jeg ikke du kommer langt med. Specielt fordi, som jeg læser hvad du skriver, kan man ikke bare give "lidt ekstra til deres fliser" og derved ville du blive stillet bedre end de andre.

Men håber I finder en løsning :) og rigtig god sommer
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf Hybens » 24/05/2016 16:36

Sangeren skrev:Hej Hannemann

Nu er jeg jo ikke advokat. og jeg siger heller ikke at det ikke er frustrerende når man får forskellige beskeder. Men man skal jo huske at bestyrelserne nu engang er frivillige. Og jeg skal ikke kunne sige hvordan tingene er blevet frem og tilbage og hvem du har skrevet til hvornår. Men min tanke er at det nok ikke er unormalt at få forskelligt svar hvis man spørger efter en holdning fra forskellige bestyrelsesmedlemmer. Personligt mener jeg bestyrelsen burde have svaret samlet efter de havde drøftet det, efter de modtog forespørgslen på deres fællesmail.

Men under alle omstændigheder synes jeg ikke at deres beslutning er urimelig. Specielt ikke hvis det er det der er vedtaget på generalforsamlingen og det ellers stemmer overens med Jeres vedtægter(husk at generalforsamlingen er den øverste instans) Jeg forstår sagtens at du synes det er en træls beslutning at du skal til lommerne, men det er ikke unormalt at man selv skal betale for ting der udføres ekstraordinært på de kvm. man har råderet over.

Igen er det svært når man ikke ved hvad der er blevet sagt, og hvor meget der er lavet mundtlige aftaler, men ja, principielt er mundtlige aftaler lige så bindende som skriftlige, men skriftlige er en del nemmere at dokumentere præcis hvad der er blevet aftalt. I forhold til at køre en sag, tror jeg du får på alle måder usandsynlig lidt ud af(for ikke at skrive meget minus) da det utvivlsomt vil blive min. 10 gange dyrere for alle parter(og i sidste ende er det jo også en andel af dig selv) Mit gæt er de ekstra sten løber op i 3-5.000,- og om ikke sp i hvert fald under 10.000,-. Og igen i sidste ende er du nok nok også nød til at forholde dig til om det er urimelige vilkår du bliver stillet eller om den fordel du ville have var urimelig over for de andre andelshavere. Reglen er jo at man ikke må forskelsbehandle.

Bestyrelsens opgave er at varetage foreningens vedtægter og generalforsamlingens beslutninger mm. Hvis der er et bestyrelsesmedlem der har handlet imod eller unden for sine beføjelser, er det så det bestyrelsesmedlem du skal lægge sag an imod.

Personligt tror jeg du vil få mest ud af at betale de penge for det gulv, hvis du gerne vil have det, og ellers takke nej til det tilbud. Det andet tror jeg ikke du kommer langt med. Specielt fordi, som jeg læser hvad du skriver, kan man ikke bare give "lidt ekstra til deres fliser" og derved ville du blive stillet bedre end de andre.

Men håber I finder en løsning :) og rigtig god sommer


følger
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf hannemann » 24/05/2016 16:50

Hybens skrev:
Sangeren skrev:Hej Hannemann

Nu er jeg jo ikke advokat. og jeg siger heller ikke at det ikke er frustrerende når man får forskellige beskeder. Men man skal jo huske at bestyrelserne nu engang er frivillige. Og jeg skal ikke kunne sige hvordan tingene er blevet frem og tilbage og hvem du har skrevet til hvornår. Men min tanke er at det nok ikke er unormalt at få forskelligt svar hvis man spørger efter en holdning fra forskellige bestyrelsesmedlemmer. Personligt mener jeg bestyrelsen burde have svaret samlet efter de havde drøftet det, efter de modtog forespørgslen på deres fællesmail.

Men under alle omstændigheder synes jeg ikke at deres beslutning er urimelig. Specielt ikke hvis det er det der er vedtaget på generalforsamlingen og det ellers stemmer overens med Jeres vedtægter(husk at generalforsamlingen er den øverste instans) Jeg forstår sagtens at du synes det er en træls beslutning at du skal til lommerne, men det er ikke unormalt at man selv skal betale for ting der udføres ekstraordinært på de kvm. man har råderet over.

Igen er det svært når man ikke ved hvad der er blevet sagt, og hvor meget der er lavet mundtlige aftaler, men ja, principielt er mundtlige aftaler lige så bindende som skriftlige, men skriftlige er en del nemmere at dokumentere præcis hvad der er blevet aftalt. I forhold til at køre en sag, tror jeg du får på alle måder usandsynlig lidt ud af(for ikke at skrive meget minus) da det utvivlsomt vil blive min. 10 gange dyrere for alle parter(og i sidste ende er det jo også en andel af dig selv) Mit gæt er de ekstra sten løber op i 3-5.000,- og om ikke sp i hvert fald under 10.000,-. Og igen i sidste ende er du nok nok også nød til at forholde dig til om det er urimelige vilkår du bliver stillet eller om den fordel du ville have var urimelig over for de andre andelshavere. Reglen er jo at man ikke må forskelsbehandle.

Bestyrelsens opgave er at varetage foreningens vedtægter og generalforsamlingens beslutninger mm. Hvis der er et bestyrelsesmedlem der har handlet imod eller unden for sine beføjelser, er det så det bestyrelsesmedlem du skal lægge sag an imod.

Personligt tror jeg du vil få mest ud af at betale de penge for det gulv, hvis du gerne vil have det, og ellers takke nej til det tilbud. Det andet tror jeg ikke du kommer langt med. Specielt fordi, som jeg læser hvad du skriver, kan man ikke bare give "lidt ekstra til deres fliser" og derved ville du blive stillet bedre end de andre.

Men håber I finder en løsning :) og rigtig god sommer


følger


Tror du misforstår hvad sagen drejer sig om, der er ikke tale om et gulv, der er tale om vores indkørsler i foreningen. Hvis du læser hvad jeg skriver vil du kunne læse at, der står så måtte de andre i foreningen jo også bare få lidt ekstra til deres fliser. Fint så behøvede jeg jo ikke selv til lommerne så der er på intet tidspunkt tale om at gøre forskel.
hannemann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22/05/2016 19:44

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf Sangeren » 26/05/2016 12:49

Hej Hannemann

hannemann skrev:Tror du misforstår hvad sagen drejer sig om, der er ikke tale om et gulv, der er tale om vores indkørsler i foreningen.
Tydeligvis. Jeg gik ud fra du mente fliser i boligen (som i andelslejligheder som er dem der er flest af ;) ) Gik ud fra I skulle have lavet noget i forbindelse med Jeres badeværelse eller hvad det nu kunne være... men alt efter hvad der står i Jeres vedtægter og om I individuelt har råderet over Jeres indkørsler og altså fremgår af Jeres andelsbevis, så burde der gælde de samme regler. Spørg eventuelt Jeres revisor.

hannemann skrev:Hvis du læser hvad jeg skriver vil du kunne læse at, der står så måtte de andre i foreningen jo også bare få lidt ekstra til deres fliser. Fint så behøvede jeg jo ikke selv til lommerne så der er på intet tidspunkt tale om at gøre forskel.
Selv om du tydeligvis ikke bryder dig om svaret(husk at jeg sådan set bare prøver at hjælpe dig, så ingen grund til at være så agressiv, husk at jeg ingen part har i nogen af Jeres sider), så svarede jeg jo netop ud fra hvad du har skrevet. Men bestyrelsen skal holde sig inden for hvad der er vedtaget på generalforsamlingen, og ellers hvad der står i Jeres vedtægter.

Resultatet ville nu engang blive det samme(og nok ikke), om du som den ene skulle hive pengene op af lommen som den ene mand, eller du skulle have dækket dit, og resten på en mere kompliceret måde hver især skulle have regnet ud hvor meget de skulle have udbetalt af foreningen. Der er en god chance for at den ekstra udbetaling ville skulle beskattes som anden obligationsafkast. Så igen... jeg ville anbefale den nemme løsning. Jeg giver dig ret i at det ikke har været et pænt forløb, men jeg synes også at det er en mærkelig måde at ringe til de enkelte medlemmer for at få et svar. Det virker for mig lidt lige som at snakke med mor og far individuelt for at så at gå efter det svar man helst gerne vil bruge. Personligt mener jeg bestyrelsen burde have en mail, som de kan svare tilbage på efter de har drøftet det. Det er de færreste bestyrelsesmedlemmer der er fuldtids professionelle bestyrelsesmedlemmer med speciale i andelsforeningsjura. Det er netop derfor der er flere medlemmer i bestyrelsen så de forhåbentlig i fællesskab kan finde frem til de rigtige svar. Og som sagt mener jeg at deres samlede svar er det rigtige.

Husk at det ikke er for sjov skyld at jeg spilder min tid med at svare dig. Jeg gør det for at hjælpe. Men det er selvfølgelig ofte også sådan at vi ikke kan lide de svar vi får, hvis det ikke var det man håbede på. Lidt i stil med den frustrede kone der gerne vil have man bliver sur med hende over en kollega, frem for at være den mæglende part som prøver at løse problemerne. Men efter som de skal lægges på tirsdag, går jeg ud fra det er det svar du gerne vil have.

Men find ud af hvem der har ansvaret for Jeres indkørsler, om I selv har råderet og vedligeholdelsespligt, for så er det dig selv, og hvis ikke, er det foreningen.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf hannemann » 27/05/2016 22:32

hannemann skrev:Hvis du læser hvad jeg skriver vil du kunne læse at, der står så måtte de andre i foreningen jo også bare få lidt ekstra til deres fliser. Fint så behøvede jeg jo ikke selv til lommerne så der er på intet tidspunkt tale om at gøre forskel.
Selv om du tydeligvis ikke bryder dig om svaret(husk at jeg sådan set bare prøver at hjælpe dig, så ingen grund til at være så aggressiv, husk at jeg ingen part har i nogen af Jeres sider), så svarede jeg jo netop ud fra hvad du har skrevet. Men bestyrelsen skal holde sig inden for hvad der er vedtaget på generalforsamlingen, og ellers hvad der står i Jeres vedtægter.

Resultatet ville nu engang blive det samme(og nok ikke), om du som den ene skulle hive pengene op af lommen som den ene mand, eller du skulle have dækket dit, og resten på en mere kompliceret måde hver især skulle have regnet ud hvor meget de skulle have udbetalt af foreningen. Der er en god chance for at den ekstra udbetaling ville skulle beskattes som anden obligationsafkast. Så igen... jeg ville anbefale den nemme løsning. Jeg giver dig ret i at det ikke har været et pænt forløb, men jeg synes også at det er en mærkelig måde at ringe til de enkelte medlemmer for at få et svar. Det virker for mig lidt lige som at snakke med mor og far individuelt for at så at gå efter det svar man helst gerne vil bruge. Personligt mener jeg bestyrelsen burde have en mail, som de kan svare tilbage på efter de har drøftet det. Det er de færreste bestyrelsesmedlemmer der er fuldtids professionelle bestyrelsesmedlemmer med speciale i andelsforeningsjura. Det er netop derfor der er flere medlemmer i bestyrelsen så de forhåbentlig i fællesskab kan finde frem til de rigtige svar. Og som sagt mener jeg at deres samlede svar er det rigtige.

Husk at det ikke er for sjov skyld at jeg spilder min tid med at svare dig. Jeg gør det for at hjælpe. Men det er selvfølgelig ofte også sådan at vi ikke kan lide de svar vi får, hvis det ikke var det man håbede på. Lidt i stil med den frustrede kone der gerne vil have man bliver sur med hende over en kollega, frem for at være den mæglende part som prøver at løse problemerne. Men efter som de skal lægges på tirsdag, går jeg ud fra det er det svar du gerne vil have.

Nu tager vi den lige igen, i vores forening har bestyrelsen ingen mail hvor man kan kontakte dem. Jeg kontaktede først et medlem og indtalte en besked på mobilsvar, og da der ingen respons var på det kontaktede jeg formanden og snakkede med ham, og de dukkede op som de nu kom hjem, så ikke noget mystisk i at man ringe til dem. Og med hensyn til at du mener jeg er aggressiv syntes jeg nu ikke jeg er, det virker lidt som om du ikke helt kan lide at jeg gør dig opmærksom at du misforstår hvad det er jeg skriver. For ikke at det her skal ende som en debat mellem dig og mig om ikke relevante ting, vil jeg stille dig et sidste spørgsmål og så kan du svare på det om du vil eller ej. Derefter lukker jeg tråden. Hvad ville der være sket hvis jeg ikke selv gjorde entreprenøren opmærksom på at der var ved at ske en fejl, hvem ville så komme til at betale.

Men find ud af hvem der har ansvaret for Jeres indkørsler, om I selv har råderet og vedligeholdelsespligt, for så er det dig selv, og hvis ikke, er det foreningen.[/quote]
hannemann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22/05/2016 19:44

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf gumle43 » 28/05/2016 02:06

haha..det ender da med i to får brug for en advokat..:-) Billede:-)
gumle43
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27/03/2016 16:55

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf Sangeren » 29/05/2016 23:39

hannemann skrev:
hannemann skrev: Nu tager vi den lige igen, i vores forening har bestyrelsen ingen mail hvor man kan kontakte dem. Jeg kontaktede først et medlem og indtalte en besked på mobilsvar, og da der ingen respons var på det kontaktede jeg formanden og snakkede med ham, og de dukkede op som de nu kom hjem, så ikke noget mystisk i at man ringe til dem. Og med hensyn til at du mener jeg er aggressiv syntes jeg nu ikke jeg er, det virker lidt som om du ikke helt kan lide at jeg gør dig opmærksom at du misforstår hvad det er jeg skriver. For ikke at det her skal ende som en debat mellem dig og mig om ikke relevante ting, vil jeg stille dig et sidste spørgsmål og så kan du svare på det om du vil eller ej. Derefter lukker jeg tråden. Hvad ville der være sket hvis jeg ikke selv gjorde entreprenøren opmærksom på at der var ved at ske en fejl, hvem ville så komme til at betale.


Hej Hannemann

Jeg tror bare jeg synes dit fokus var lidt skævt i forhold til hvad din sag drejer sig om, og mere kritisererede mig for ikke at have læst hvad du skrev, hvilket jeg jo netop havde gjort ;) Hvilket er lidt mærkligt når jeg jo netop havde brugt lang tid på netop at svare ud fra hvad du skrev. Men det var måske nok bare et forkert ordvalg.
Men det er også fordi at det principielt er lige meget om det er et badeværelsesgulv eller indkørsel. Det der er interessant er hvem der har ansvaret for vedligeholdelsepligten og råderetteten over det der skal udføres arbejde på. Så hvis I alle har en indkørsel, som i hver især har råderet over, så skulle det gerne fremgå af vedtægterne hvem der har vedligeholdelsepligten.

Min kommentar er mere en opfordring til foreningen om at ændre praksis fordi det er en uhensigtsmæssig måde at gøre det på, dels fordi det giver andelhaverne nogle svar i øst og vest, og bestyrelsen har lidt svært ved at kunne give et samlet svar. Udfordringen er at det enkelte medlem har jo ansvar for hvad han/hun siger, og kan stilles økonomisk til ansvar, hvis han/hun har handlet uden for sine beføjelser. Lige i din sag er der jo så endnu ikke nogen regning endnu...

Nu kender jeg jo ikke din sag i detaljen. Men der er en god generel regel der hedder at den der bestiller arbejdet betaler regningen. Ellers skal der laves tillægstilbud som du som andelshaver så skal godkende om du vil have udført. Så havde du ikke sagt noget, havde de jo nok højest sandsynligt bare betalt, og ville have meget svært ved at komme og kræve pengene fra dig. Men det havde jo højest sandsynligt været forkert, hvis nu vedtægterne havde sagt noget andet. Men det er jo desværre for sent nu hvor du har været en god andelshaver og gjort opmærksom på fejlen. Men altså, jeg har da også selv skudt mig selv i foden ved at få indført lørdags arbejde i husordnen mellem 11-16, alene fordi jeg ikke havde tænkt over lørdag er en hverdag hvor der i forvejen måtte arbejdes fra 7-19. Men på den anden side er det god karma at hjælpe med tingene går rigtig til, også selv om man skal til lommerne :)

Så hvis man skal opsummere lidt. Så burde du nok skulle betale din del af regningen. Det havde været piv besværlig og muligvis skulle beskattes hvis det skulle gøres anderledes, men går den så går den, og så havde du nok sluppet med at skulle til lommerne og ingen havde tænkt over det, hvis du ikke havde gjort opmærksom på det... men hvis det ikke er alt for meget, så har du nok brugt og spildt flere penge på andre og dummere ting før :OD
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf hannemann » 30/05/2016 10:48

Tak for svarene som ha givet. Det jeg var interesseret i ad finde ud af var at finde ud hvem der betalte.
Samme dag som de lå fliser sagde jeg til entrepenøren at han bare skulle fjerne og ligge nye fliser hvor
Mine egne lå og jeg har betalt ham og jeg har nu en bred og flot indkørsel jeg ville netop ha at det skulle
Se ordenlig ud på foreningens vegne. Så lukker tråden her.
hannemann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22/05/2016 19:44

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf Mads507h » 31/05/2016 19:36

Hva så ! har du fundet ud af det ?
Brugeravatar
Mads507h
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28/03/2016 15:11

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf hannemann » 31/05/2016 19:44

Jeg valte selv at betale så sådan blev den sag lukket.
hannemann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22/05/2016 19:44

k knudsen

Indlægaf k knudsen » 29/12/2019 20:10

Hej Jeg ejer en Andelsbolig med tilhørende have. Vi er 10 Andelshavere med hæk i skel mellem haverne, haverne vender Øst foran og Vest i baghave, der har udsigt til fjord og havet. Problemet er, at min en nabo vil klippe hækken mellem mig og hende helt ned til lige over En meter, så hun har indblik til min bolig og have, hun har aftale med den kvindelige formand til hendes anden side om at de ønsker den lave hæk mellem sig. alle øvrige hække i skel på resterende 8 boliger samt min nabo til den anden side har en hæk på ca. 1,8 meter som hegnsloven foreskriver. Jeg har haft hegnssyn men Hegnssynet kunne ikke tage bestemmelse fordi det er en Andelsforening. Nu vil bestyrelsen, som min nabo er medlem af, gennemtvinge nedklipning af min hæk i skel så hun kan observere mig.(det virker diktatorisk og sygt)
Mit spørgsmål: kan en bestyrelse (eller Generalforsamling) forskelsbehandle En andelshaver lovligt i en Andelsforening?
Mvh K Knudsen
k knudsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29/12/2019 18:42

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf sfb » 30/12/2019 17:37

hej.
Svaret er nej!
§ 7 i. På en andelsboligforenings generalforsamling må der ikke træffes beslutning, som åbenbart er egnet til at skaffe visse andelshavere eller andre en utilbørlig fordel på andre andelshaveres eller andelsboligforeningens bekostning. Tilsvarende gælder for beslutninger, der påfører en eller flere andelshavere en utilbørlig ulempe

sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: uenighed mellem andelshaver og bestyrelse.

Indlægaf Paf » 23/06/2020 11:10

Er der ingen indlæg fra 2020 herinde?
Paf
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13/06/2020 11:42


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster